Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1459 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26138
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15798)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10340)

Pionier v Škandinávii - Diskusné fórum - Diskusie k Článkom

Tu nájdete všetky reakcie návštevníkov Motoride.sk na jednotlivé články...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuPionier v Škandinávii - Diskusné fórum - Diskusie k Článkom

Hodnotenie: (6 hodnotení)

Diskusia k článku: História Pionier: Pionier v Škandinávii

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
12.01.2012 15:53

Pionier v Škandinávii

StuntBiker
 Stuntrajder 

Ikona
Hodnotenie: Dobré

pekne citanie :-)


12.01.2012 17:35

Re: Pionier v Škandinávii

slobo
 Bahniak 

Ikona
Hodnotenie: Dobré

B. Gilbert Jaroslav - AAA



Pozri obrázok

www.jawaklubben.no/



Pozri obrázok

Tore Kreling Nilsen, .. Modell 10 fra 1947
(webspace.webring.com/people/cu/um_11294/mclink.htm)


13.01.2012 10:07

Re: Pionier v Škandinávii

MajoKE
 Skútrista 

Ikona
Hodnotenie: Dobré

Gratulujem, dobre!


13.01.2012 11:54

Re: Pionier v Škandinávii

zeze
 Turista 

Ikona
Hodnotenie: Dobré

pekne clanky ktore dnes uz velmi nema kto napisat...
ale: myslite si, ze skandinavci ci ini zapadniari by kupovali tie mopedy pod znackou Pionier? To by sa mohli volat Iskricka


13.01.2012 12:39

Re: Pionier v Škandinávii

Hodnotenie: Dobré

Nejaké pripomienky by som mal:

Pionier bol český projekt, prvý prototyp bol vyrobený v Prahe, mal pedále kvôli predpisom, ktoré sa ale práve menili. Pracovalo sa na častiach (motor) bez konkretizovania finálnej podoby celku od roku 1947, prototyp sa začal robiť v 1953, v roku 1954 už motocykel behal. Neskôr sa objavili aj stupačky. Ukončenie vývoja a výroba sa preniesla do Považskej, podľa Wohlmutha prešiel prototyp z Prahy do Považskej po pár tisíc kilometrových testoch po vlastnej osi.
Sériová výroba sa postupne začala rozbiehať v PB v júli 1955.

Čo sa z Považskej predávalo pod obchodnou značkou Jawa, vozilo sa do sveta, o Manetoch a Tatranoch sa to nedá povedať. Treba zachovať triezvy pohľad na vec...


14.01.2012 11:48

Re: Pionier v Škandinávii

gilbert
 Veteránista 

Ikona

Papiboy.
Každý máme svoju predstavu o svete. No história je len jedna, záleží ale od pohľadu na ňu. Fakt je ten, že triezvy pohľad nie je práve tvoj pohľad. Nikdy som nepočul, že Žiguli vyrábaný v Rusku sa niekedy volal FIAT 124, aj keď z neho vychádzal. Malá čeaká Jawa bola len s pedálmi a to Jawa 359 a jej nasledovníčka Jawetta. Pionier počnúc modelom 555 vznikol na rysovasích doskách v Považskej Bystrici a bol to teda slovenský Pionier a to je fakt, ktorý mám overený priamo od ľudí z vtedajšieho vývoja. Práve tak to bolo aj so Žigulákom. Za socializmu žiaľ o mene nerozhodoval odborník z vývoja a z výroby, ale človek, ktorý s výrobou nič nemal, ale sedel vtedy ve vedení jedinej, povinnej, komunistickej strany a vychutnával si svoju moc bez triezveho pohľadu na danú situáciu. Žiaľ jeho ego bolo také silné, že aj napriek tomu čo hovoril vývoj a výroba robil to čo vyhovovalo viac jemu ako danej veci. Bližšie tieto skutočnosti rozvediem v článkoch o slovenských výrobkoch a českých vývojových prototypoch, ktoré sa na Pionier len opticky ponášali, no nikdy sa nevyrábali. Gilbert


14.01.2012 15:46

Re: Pionier v Škandinávii

Žiguli sa vyrábalo na základe oficiálne zakúpenej licencie FIATu 124. Vyberalo sa z dvoch vozov, ktoré Rusi podrobili tvrdým porovnávacím testom. Nič netreba vymyslieť, všetko je napísané dáááávno v časákoch - aj západných...

Fotku Pioniera s pedálmi ti pridám večer, teraz nemám čas. Je český, je Pionier a nie Jawetta. Budeš prekvapený - inak jedna je aj vo Wohlmuthovi na 22. strane.
Nie že by som vychádzal z neho, trepe často voloviny napr. o Babette, že konštrukčne vychádza z Pioniera. Pučovina, jak hora - takže nežrať mu všetko, samozrejme...

Nie všetko platí, čo je dnes v rozprávkach... A čo sa nikdy nevyrábali, prototypy ešte môžu byť...

Prispôsobiť výrobok a technológie podmienkam fabriky - to je jednoznačne vývoj, a finálne projekty určite vznikli v Považskej - to predsa nikto nespochybňuje...


14.01.2012 20:08

Re: Pionier v Škandinávii

gilbert
 Veteránista 

Ikona

Papiboy.
Nič sa nesnažím vymyslieť. Paradoxne vymyslené je to, že Pionier bola malá česká Jawa. Pioniere počnúc 555 a končiac Mustangom, cez SK 90 a všetky Babetty nemali s Jawou nič spoločné. Podobne s Jawou nemal nič spoločné ani Stadion. Bohužiaľ vďaka komunistickej propagande bol násilne tieto produkty premenované na Jawu a dokonca Jawe továreň Manet musela platiť za používanie tohto loga a to nehovorím o tzv laických skúškach, čo vlastne boli Pioniere pre Jawu zadara. Treba vydržať dostanem sa aj vývoju a výrobe, ale na to je stále ešte čas. Gilbert
Mimochodom Wpohlmuth mi nič nehovorí.


14.01.2012 22:18

Re: Pionier v Škandinávii

No, už som doma, tak narychlo - a nie konfrontačne. Vôbec sa nechcem hádať, len pridať, čo "viem" (?) ;-)

Gilbert, teda ber trebárs moje pripomienky ako ničnehovoriace mudrovanie - ale viem, že len na vyprávania pamätníkov sa stopercentne spoliehať nedá.
Dedo ako strojár mal na povale tuny technických časopisov, presedával som medzi mimi celé prázdniny. Nejak sa vo mne usadilo, že Pionier vznikal v Čechách, pamätám si článok o vytvárania krytu svetlometu, aby vypadal "Jawácky", o prelysoch na nádrži a aj niečo o zavrhnutí pedálov prototypu.

S týmto korešpondujú aj určité tvrdenia Jiřího Wohlmoutha, ktorého trebárs ber, ako nepriateľa. k víťazstvu nad ním je treba poznať ale aj jeho tvrdenia. :-D

Opakujem, tiež v niektorých detailoch s ním nesúhlasím (ale to je detail >:-) ).

Nakoľko tú fotku s pedálmi na nete sa mi nechce teraz vyhrabávať (je tam niekde, a kvalitnejšia, kedysi som ju videl...), prefotil som aspoň tú nekvalitnú z knihy, ale pedál sa dá identifikovať. Podstatné je, že Jawetta to určite nie je. No a kniha vyzerá takto, nemám doma skener, aspoň som to narychlo prefotil:

Pozri obrázok

Pozri obrázok

Pozri obrázok


14.01.2012 22:23

Re: Pionier v Škandinávii

sorry, "prelisoch" je správne :-D


30.03.2012 12:27

Re: Pionier v Škandinávii

Offtopic o váhe argumentov:

Papiboy.
Každý máme svoju predstavu o svete. No história je len jedna, záleží ale od pohľadu na ňu. Fakt je ten, že triezvy pohľad nie je práve tvoj pohľad. Nikdy som nepočul, že Žiguli vyrábaný v Rusku sa niekedy volal FIAT 124, aj keď z neho vychádzal. Malá čeaká Jawa bola len s pedálmi a to Jawa 359 a jej nasledovníčka Jawetta. Pionier počnúc modelom 555 vznikol na rysovasích doskách v Považskej Bystrici a bol to teda slovenský Pionier a to je fakt, ktorý mám overený priamo od ľudí z vtedajšieho vývoja. Práve tak to bolo aj so Žigulákom.


Kto sústavne sledoval udalosti, musí o veciach predsa niečo vedieť. Konečne som niečo našiel, takže ako to bolo s tým Žigulákom? :-D

auto.pravda.sk/magazin/clanok/3933-prvu-ladu-pre-rusov-...


10.04.2012 21:19

Re: Pionier v Škandinávii

Jeff
 Jogurťák 

Ikona

Gilbert, stále čakáme na rozvedenie skutočností o slovenských výrobkoch a českých vývojových prototypoch, ktoré sa na Pionier ponášali, ale sa nikdy nevyrábali a akosi nič. Čože je s tebou? Že by si ešte nevytriezvel? :-O

Upravené 2 krát. Naposledy upravil Jeff (10.04.2012 21:22)


11.04.2012 20:03

Re: Pionier v Škandinávii

Hodnotenie: Dobré

Rád čítam Gilbertove články [dobre] je z nich cítiť nefalšovaný záujem podať hodnotné info triezvym štýlomn a ostať pritom nad vecou, akýkoĺvek náznak pózerstva je Gilbertovmu štýlu písania na hony vzdialený. Čo je pridaná hodnota naviac.

PS: podobne rád mám aj Papiho trefné pripomienky k veci [dobre] a občas až prekvapivo encyklopedické znalosti ( aj pri jemnej štatistickej možnosti existencie príslovia: " aj majster tesár sa občas utne" :-))) ) Nobody is perfect.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Romanka (11.04.2012 20:04)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.