Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3301 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28570
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17013)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11557)

Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku - Diskusné fórum - Diskusie k Článkom

Tu nájdete všetky reakcie návštevníkov Motoride.sk na jednotlivé články...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuPionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku - Diskusné fórum - Diskusie k Článkom

Hodnotenie: (6 hodnotení)

Diskusia k článku: História Pionier: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
06.02.2012 20:22

Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

ORTUT
Darca Krvi  Čoprák 

Ikona
Hodnotenie: Dobré

gilbert vďaka za dobre napísané články. Aj keď som v mladosti k Pionierom a Mustangom nemal vzťah tk tvoje články čítam rád. ;-)


07.02.2012 19:44

Re: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

endy
 Veteránista 

Ikona
Hodnotenie: Dobré

Tiež to rád čítam. [dobre]


07.02.2012 20:32

Re: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

fitko
 Kávičkár 

Ikona

ako vždy [dobre]


07.02.2012 23:03

Re: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

zeze
 Turista 

Ikona
Hodnotenie: Dobré

vdaka opät za zaujimavy clanok i historicke materialy.
zial, myslim ze niektore formulacie su zavadzajuce.
Neviem sice, cia to bola vina, ze vyvoj v Povazskych strojarnach viazol, neexistoval, alebo sa jednoducho nedostal do serie, ale: Simsony sa k nam zacali dovazat az koncom 80.rokov, teda v dobe, ked sa beznadejne zastaraly Pionier ci Mustang uz nepredavali. A ten dovoz Simsonov nepokryl ani zlomok nepredstavitelneho dopytu po nich. MZty sa zacali dovazat prakticky az v roku 1989 (teda mnoho mnoho rokov po tom, co sa vyvazali do Madarska), a tiez boli ovela krajsie a modernejsie, nez parodie na motocykel znaciek Jawa a najmä CZ.

Takze si nemyslim, ze Motokov chcel zamerne skodit uzasnemu slovenskemu vyrobcovi tym, ze zacal (nakratko) dovazat Simsony. Pretoze takisto by bola hlupost konspiracne tvrdit, ze Motokov by chcel skodit ceskym vyrobcom (Jawa+CZ) tym, ze zacal (tiez zial nakratko a v malych poctoch) dovazat MZty.

Pripada mi to jednoducho tak, ze (vychodni) Nemci boli na svoju dobu a podmienky pruznejsi a skratka lepsi ako my v CSSR, a vyvinuli a vyrabali lepsie a atraktivnejsie motorky, ktore sa nehanbia a nestratia dodnes. Nic viac, ale ani nic menej!


07.02.2012 23:39

Re: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

Simsony a MZ-ty sa k Maďarom odjakživa dovážali, je ich stále veľa aj z praveku. Keď sa u nás objavili, stali sa okamžite podpultovým, protekčným tovarom. Dali sa zohnať len za úplatok alebo cez známosti. Vieme to predsa všetci starší... Konkurencia dobrým pomáha k vývoju, zničí len slabých. Dávno mali v Považskej vybehnúť s Mistralom, bolo by vymaľované... ;-)

U Maďarov na 50ccm (za určitých podmienok) nebolo treba ani ŠPZ a aj podmienky pre vodičák boli benevolentnejšie. Preto sa prispôsobil aj Pionier, s obľubou to kupovali, lebo také úpravy na parametre napr. slovenskej 05-ky boli otázkou pár korún - a chlapec jazdil namiesto 40 km/h 60-kou - a bol KING... :-D

Ale čo sa týka otvorených 50-ok, kamoš z Maďarska mal už okolo 1985 krosku Fantic Motor z Talianska, jazdila 85 km/h a vedľa neho vypadal Mustang aj Simson prevelice úboho. Motokov ochraňoval, kým mohol... :-D :-D :-D :-D :-D


08.02.2012 17:40

Re: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

antoni
 Turista 

Ikona
Hodnotenie: Dobré

tak, tak...
V roku 1985 bolo pri kúpe 50-ky len pár možnosti: Ak ste chceli novú motorku (teda nie moped) museli ste mať cca 6000 čsk a skvelú známosť v Mototechne, alebo si za cca 500 až 3000 čsk kúpiť staršieho Pioniera, v lepšom prípade mustanga...
Takéto stroje v lepšom prípade štartovali na x-té nakopnutie, v horšom na roztlačenie a v najhoršom vôbec a museli ste sa trošku povŕtať v motore... Ja som známosti nemal, takže som si kúpil mustanga za tuším 2500 čsk. Simsony boli o dosť kvalitnejšie...
V roku 1989 ste mali na výber z nových motoriek Jawy 350, ČZ 175, alebo MZ ETZ 150 za tuším cca 11000 čsk + známosti.
Kedže som známosti stále nemal, kúpil som asi 2-ročnú ČZ 175, ktorú bolo treba občas roztlačiť, od 90 km/h dymila tak že vás nikto nepredbehol a ručička na tachometry lietala od minima po maximu. Na vibrácie dokonca mala v TP výnimku a keby nemala celkom slušné sedadlo, tak by slúžila ako pojazdný vibrátor a ženy by mi za jazdy sami skákali na motorku. Predná brzdá nebrzdila a lanká sa tak trhali, že som ich ani už nevymieňal.
Jazda na MZ bola oproti tejto ako "nebe a dudy", štartovanie a predná kotúčovka niečo nevídané...


08.02.2012 20:58

Re: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

hruso25
 Geriatrik 

Ikona
Hodnotenie: Dobré

gilbert, ďakujem ako vždy krásne čítanie.Prosím bude niečo aj o Jawe 238 Mistrál?


09.02.2012 10:48

Re: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

gilbert
 Veteránista 

Ikona

Následník Mustanga bol pripravený na sériovú výrobu, lenže sa do výroby nedostal. Podľa pána Metzkera z vývoja bola socialistická výroba závislá na tom, koľko by sa Mistralov predalo. Nakoľko sa prieskum vtedajšieho trhu robil socialisticky a mali to za úlohu práva Mototechna a Motokov. Podľa ich rozhodnutia, ktoré bolo také aké bolo, teda žiaden relevantný prieskum nebol, tak výrobu predstavitelia jedinej strany neodobrili. Oficiálne Mototechna a Motokov nepotvrdili odber takého množstva motoriek aby sa mohli vzrábať, tak sa nevyrábali. Nepmohli ani protesty predstaviteľov továrne Manet. Gilbert


09.02.2012 11:19

Re: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

Hlavnou príčinou smrti výroby motocyklov v Československu nebol Mototechna, ani Motokov, ale politika, konkrétne komunisti. Hlavne generalissimus Husák. Na motocykloch sa do komunizmu nedostaneme...

Ale odvtedy prešlo veľa rokov, po novembri aj čo bolo, zaniklo. Nedalo by sa konečne s niečím pohnúť? Kde sú tí geniálni konštruktéri? Kde je nová generácia? Teraz sa na čo vyhovoríme? Aké prekážky vymyslíme? Veď aj Havel už zomrel... >:-)

Tradície tatam, len vyplakávame - a staneme sa takto len šrotoviskom čínsych skútrikov... Tunelov milión, ale žiadne svetlo na konci... :'(


09.02.2012 20:03

Re: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

hruso25
 Geriatrik 

Ikona

Našiel som komentár pána Jinřicha Šafaříka na stránke jawa50CZ.Kde píše :
Vážení, k tématu VM 238-Mistrál,coby autor designu tohoto motocyklu jen tolik.Všeobecně se zde na toto téma nachází řada desinformací,nepřesností.Na př.spoluautorství designu člověka, ktery v te době vubec v podniku-vyvoji JMV nemohl pracovat,byl zde přijat až o několik let později/Počarovsky P./Co se týká pochybností VM 238 verzus Simson -stačí si srovnat jen letopočet.Když jsme motocykl vyvíjeli byla u nas ve VMV Pov, Stroj.,respektive u nás-v atelieru designu, navštěva zastupcu z NDR/dederonu/ a pak po letech se objevil Simson.Pro ty, co tuto skutecnost spochybnují-sory, bud je to učelovy zaměr,či strácení zraku či soudnosti.


09.02.2012 22:06

Re: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

StuntBiker
 Stuntrajder 

Ikona
Hodnotenie: Dobré

mam rad tieto pionierske clanky pripomenie mi to vzdy zaciatok a vo velkom zacinam oblubovat starsie stroje co maju historiu co pionier urcite ma


10.02.2012 16:22

Re: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

gilbert
 Veteránista 

Ikona

Mistra lod p. Metzkera
Vývoj bol násilne zastavený v r. 1975 z dôvodu, že odberatelia Motokov a Mototechna nepotvrdili odberné množstvá zaujímavé pre sériovú výrobu, čo považujeme doteraz za strategický omyl. Cena približne 5000 Kčs nemohla byť hlavným dôvodom, veď J-50 Mustang po všeobecnom zdražovaní vtedy stál skoro 4500 Kčs. Nepomohlo ani to , že sme mu dali meno Jawa.
Rozhodnutie spôsobilo iste veľkú radosť aj v NDR. Následne Simson Suhl 3-rýchlostným typom S50 v r.1974 a 4-rýchlostným S51 v r.1979 ovládol trhy východného bloku.
Trpký pocit konštruktérom zostal doteraz. Najkvalitnejšie vyvinutý typ si nezaslúžil taký koniec.Bol čas aj na kontrolnú tolerančnú dokumentáciu. V prototypovej dielni sa nemuselo pri montáži motorov nič upravovať.
Náplasťou na boľavé rany bol následný úspešný prechod a orientácia podniku do oblasti mopedov typom Babeta M228,/ preferovaný hlavne vedúcim vývoja motocyklov Františkom Tichým/ s rozsiahlym exportom na západné trhy.
Citoval Gilbert


11.02.2012 19:29

Re: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku

hruso25
 Geriatrik 

Ikona

Koľko to stálo úsilia,nervov,nadšenia,sklamania,hádok a nocí strávených v konštrukčný kanceláriach a dielnach.No a nakoniec to skončilo pri prototypoch alebo v zásuvke.Je my ľuto všetkých konštruktérov a nadšencov ktorý pre daný projekt obetovali roky a zanedbávali svoje rodiny v nádeji že sa ich dielo dostane do výrobi,no bohužiaľ nedostalo.
sk.wikipedia.org/wiki/Bratislavsk%C3%A9_automobilov%C3%...
Závidím Jozefovi Kabaňovi jeho splnené sny a prajem mu veľa ,veľa krásnych aut.
cs.wikipedia.org/wiki/Jozef_Kaba%C5%88
Už končím ,lebo som sa trošku rozpísal a obehol od témy.
Aké auto máš ,do takej socialnej triedy patríš.Ja mám dvadsaťdva ročného Favorita.Pociťujem svoju triedu na každom kilometri.
citát hruso



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.