Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 4031 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28540
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16998)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11542)

MOTO GP vs. F1...kto je lepsi? - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuMOTO GP vs. F1...kto je lepsi? - Diskusné fórum - Len Tak

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
27.08.2009 10:06

MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

[null
Video: www.youtube.com/watch?v=XTcg0EYEzNE]


27.08.2009 10:07

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Milan Mikulík - mikulec
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

s-t-a-r-é !


27.08.2009 10:16

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

ha...a na STARE zahoraci nemaju svoje slovo pozeram... :-D


27.08.2009 10:23

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

a btw vobec neide o to ako je stare to video...ide o to, ze obsah je holy fakt platiaci dodnes...
a mikulec ak chces, zober tvoju cervenu ducnu, ja zoberem moju zelenu favoritku a natocime nove...ale musis ma nechat vyhrat nech vysledok ostane rovnaky :-D :-D :-D


27.08.2009 10:37

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Milan Mikulík - mikulec
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

prdlafka: isce že nejde o to či to je staré alebo ne, ale o to, že to tu uš biuo ňekolko krát...


27.08.2009 10:37

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

fazer1
 Jogurťák 

Ikona

F1 je super na nedelne pospatie po obede... :-))) ...


27.08.2009 10:38

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

kralik
 Jogurťák 

Ikona

a je to samozrejmost....f1 je samo nekde inde....


27.08.2009 10:48

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

mikulec: hod mi odkaz kde sa toto prebera, chcem si precitat tu pravdepodobne burlivu diskusiu...ja som nenasiel, mozno som na hovno hladal...dik


27.08.2009 10:52

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

MAKOX
 Kávičkár 

Ikona

Presneeee na Nedelne pospanie si je F1 peckaaa :-D :-D je to Monotonne a brutalne ma to uspava :-D :-D nie len teraz ale uz roky :-D ale sem tam som aj dopozeral.


27.08.2009 10:52

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Milan Mikulík - mikulec
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

prdlafka: nebudem to hledat, je dost možné, že to uš poňekolikáte biuo v oftopikua teda to je zmazané


27.08.2009 11:01

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

kralik
 Jogurťák 

Ikona

sem kdesi kedysi videl lepsi video, tam to bylo nazivo porovnavane.....

ale motogp je proste parada, alebo teda SBK....formula a to co z ni teraz robja, mja uz fakt nebavi a to ju sleduju nevim patnast roku...


27.08.2009 13:58

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

fidy
 Kávičkár 

F1 je o nicom totalne .....motorky si pozrem....ale aj ked oni jazdia rychlejsie tak nieej jedno ze ci si sedis vnutri alebo iba ides na motorke to je neporovnavatelny rozdiel


27.08.2009 14:01

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

MASAKER
 Geriatrik 

Ikona

fazer1: presne na to sa to u nas v rodine par rokov vyuzivalo:D "zapni formule idem si pospat":D


27.08.2009 15:04

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

rixo
 Motarďák 

Ikona

F1 už neni šport ale politika:D

fazer1: presne to je to !!!:D:D:D:D presne nedelňajší spánok pri f1:D

Inak tá FIA to už vážne kurví všetko, najskôr F1, tam spravili také pravidlá že to je des, samé obmedzenia kkotiny, motogp miesto 1000 800cc motory, vraj kvôli ebzpečnosti pritom tie 800cc dosahujú o pár km menšiu rýchlosť ako tie 1000cc a keď sa má zabiť tak sa zabije aj pri 160ke...Čiže miesto okresávania výkonu motocykla by mohli začať okresávať inde... A ďalšia vec je WRC to tiež už pokurvili a WRC už neni čo bývalo kedysi pred pár rokmi...

Ešte že Supermoto nekurvia:D:D(zatiaľ :-~ )


27.08.2009 15:10

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

kralik
 Jogurťák 

Ikona

najvic sa mi lubja vyjadrena, ze to robja secko kvuli usetrenu nakladu, kazdy rok nove pravidla, ale....ale tymi to stoji desetkrat vic ked maju kazdy rok vyvijat secky dily nanovo.... I-GRR

deset roku spatky, ty slabsi tymi nemjeli problem jezdit s minulorocnyma monopostama, len tam spravili par kozmetickych zmjen a v pohode sa v seriali udrzali, ja sa teda vubec nedivim, ze teraz tam letaju tymi jeden za druhym, kdo by na to mjel kazdy rok vyvyjat secko nanovo....

btw....podla mja sa mjeli teraz na jar secky tymi vykaslat na celu FIU a spravit si vlastny serial a bylo by to o hodne lepsi a jednoduchsi......aj pro nich...by si to spravili tak, jak to je pro nich najjednoduchsi a najsetrnejsi ;-)


28.08.2009 12:47

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

MASAKER
 Geriatrik 

Ikona

rixo: niekdajsia slava wrc sa uz uplne stratila;)


21.07.2010 2:40

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

ToM46
 Čoprák 

Ikona

Heloo chcel by som zase oživiť tému.Moto GP alebo F1.Samozrejme že motorka nedokáže s F1 stíhať a to duplom nie vyhrať.Jednoducho to nejde.A ide len o jediný rozdiel - prítlačná sila.Moto nemá žiadnu preto nedá formulu ani na rovinke možno prvých 50m lebo je ľahšia.Aerodynamika F1 jej pomáha v zákrutách ako aj na rovinkách a keď je pomer výkon váha u moto lepší nedokáže tento potenciál využiť.Na druhej strane keby sa z formule odstránili všetky prítlačné prvky nemala by zase proti moto žiadnu šancu. 8-)


21.07.2010 11:44

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

>:-) Žiadne keby neplatí, vždy vyhráva, na čom práve jazdí Chuck Norris. Nech je to aj rikša :-D

ToM46, samozrejme slepo fandím motorkám, ale čo si o tom myslím ja:

Auto má oproti motorke niekoľkonásobne väčšie styčné plochy pneumatík (u moto je styčná plocha teoreticky len "bod"). Hlavne je ale u auta neporovnateľne lepšie rozložená hmotnosť a má väčší rozvor (poloha ťažiska a následné vektory prenosu síl pri akcelerácii a brzdení) - znamená to, že neide tak ľahko na zadné (čo vlastne u motorky limituje parametre zrýchlenia) a neide tak ľahko na predné (čo vlastne u motorky limituje parametre brzdenia).
Jednoducho geometrické parametre (alebo teda typológia) motorky vychádzajú z rozmerov ľudského tela, konkrétne z polohy na motorke sediaceho jazdca. V dodrom šporťiaku zas jazdec skoro leží, rozvor je väčší a ťažisko je nižšie, ako u motorky, šírka vozu je teoreticky ľubovoľná...
Navyše aj odstredivé sily sa "riešia" u auta jednoduchšie, takže dobre stavané auto s dobrou aerodinamikou a rovnakým pomerom hmotnosť : výkon aj bez prítlačných prvkov by si asi poradilo s motorkou. Ďalej pri pomere hmotnosť : výkon treba rátať aj s váhou jazdca - a to je pre ľahšiu motorku zase len nevýhoda...

Pre sériové osobné vozy to samozrejme neplatí, bavíme sa o teoretickom maxime za daných podmienok...

egreš moje tvrdenia aj tak za chvíľu vyvráti... :-D A bude aj Mount Everest >:-)


21.07.2010 12:01

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

papiboy:
V podstate s tebou súhlasím až na jeden fakt.Monopost F1 bez prítlaku na predok by išiel do hája.Zle rozložená váha.Iné sú športové autá kde je to cca 40-60.


21.07.2010 13:16

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egreš, neber nejaký zdegradovaný špeciál, ale napr. špičku, čo sa dá v tej-ktorej kategórii postaviť za určených podmienok. Ak sa nemôže prítlak , jasné že sa návrh prispôsobí z hľadiska dosažiteľného optima - staviame akože na zelenej lúke.

A keď už z formulky demontuješ predné krídlo, treba dať preč aj zadné, veď mu nad cca 150 pri akcelerácii určite zdvihne predok - je to váhadlo >:-) Inak to rozloženie hmotnosti s motorom v strede u formulky nie je až také zlé, pri ľahkom vozidle to výrazne vylepšuje aj ležiaci jazdec vpredu. Hlavne s olovenými guľami, z nich vychádzajúci vektor zaťažuje pri zrýchlovaní zadnú nápravu >:-) Preto F1 ženy ani nejazdia, Lella Lombardiová vraj bola chlapom >:-)

Čakal som úvahu o profilácii karosérie a zlepšenia prítlaku aj bez krídiel (napr. aĺa Luigi Colani design) - jednoducho nejaký Bernoulli by sa tu zišiel :-D


21.07.2010 14:11

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

papiboy:
No aby to bolo porovnateľné, tak by mala mať moto tiež krídla obrátené profilom dolu.Napr.z Blaníka.
Bernolliho trubicu by som namontoval stredom cez auto a zo spodu trubice profilované štrbiny.By sa pricuclo k ceste. >:-) :-P


21.07.2010 14:15

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

pacho74
 Kávičkár 

egres:

pre formulu je ovela horsie nemat zadne krislo ako predne. Vidno to aj na tom co sa deje ked uleti predne kridlo a ked uleti zadne. Bez zadneho kridla je totalne neovladatelna.

fidi:
ono ma nieco do seba aj ked lezis 5 cm anad asfaltom a rutis sa 300 kmh a si tiez v podstate vonku. Dalsia vec je ze take pretazenia ako na F na motorke nezazijes. ono je to o pocitoch . Kazdy ten pocit je uplne iny ale oba su maximalne adrenalinove a o to ide . [dobre]

Inak vedeli ste ze F1 vyvyja taku pritlacnu silu ze uz pri tusim 120 km/h dokaze ist po strope.


21.07.2010 14:42

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

izirajder
 Kávičkár 

Ikona

Chcel by som vidiet F1 jazdit po strope 8-) , dufam, ze to zrealizuju.

Sledujem F1 uz 20 rokov a podla mna to stale viac a viac upada. Ajked popularita a sledovanot ide hore. Same komplikovane pravidla, obmedzenie testovania a znizovanie nakladov. To povazujem za neprirodzene.
Formula zajazdi lepsie casy ako moto. Ale zavody motoriek su pre mna zaujimavejsie.


21.07.2010 15:12

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Shadowik
 Kávičkár 

Ikona

tu nie je co riesit F1 proste je najrychlejsie vozidlo na okruhu...


Video: www.youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo

neviem ci ste to uz videli ale tam je krasne vidiet ako sa normalny clovek citi ked sadne do F1
je to proste nieco uplne ine... no motorku z Moto GP by mohol sadnut hocikto odtial a dajme tomu zasiel by aky taky cas na F1 by sa podla mna vydrbal na 1-2 zakrute...


21.07.2010 17:41

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

pacho74
 Kávičkár 

izirajder:

Coulthard mohol skusit v Sitine ked ju otvaral. :-D :-D :-D


21.07.2010 19:08

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

F1 nemôže pri 120 km/h jazdiť po strope.Má malú aerodynamickú silu.To by som lietal na Pasáte ak by som z okien vystrčil dve dosky na krájanie slaniny.
Neinsitný fyzici nástup.


21.07.2010 19:55

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres: ak by si vystrcil dost velke dosky na krajanie slaniny, naklonil by si ich do spravneho uhla nabehu (kedze dosky na krajanie slaniny nemaju profil kridla a nevytvaraju vztlak same o sebe) a isiel by si dostatocne rychlo, tak by si vzlietol...ovsem po strate rychlosti by si opat klesol pri nabrani rychlosti by si zase vzlietol a zase klesol a takto by si doskakal az domov...a v tuneli by si takto cisto teoreticky dokazal ist aj po strope, kedze by si mal stale grip a nestracal teda rychlost... :-D :-D :-D :-D :-D


21.07.2010 19:59

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Hlavny rozdiel u mna je v tom, ze motorky maju viac subojov medzi sebou a viackrat sa meni poradie jazdcov ako pri formuliach. Mimochodom, nepacilo sa mi na poslednej moto gp, ze na konecny start sa postavilo, myslim, len 12 pretekarov. To je malo. A preteky trvali len nejakych 35 minut. Ale zase samotny pretek bol podla mna super aj napriek tomuto.


21.07.2010 20:00

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

prdlavka:
A ja stále dumám prečo bratia Wrightovci nespravili lietadlo s krídkami z dosky na krájanie slaniny.S profilom.


21.07.2010 20:15

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egreš, lebo videli, že ani vtáci nemajú krídla z dosiek na krájanie slaniny >:-)

Motorky v gule pritláča hore napr. odstredivá sila z ani nie extrémne veľkej rýchlosti (tá závisí samozrejme aj od priemeru gule...)

Trik s tým strpom je len o tom, že pri akej rýchlosti prekročí prítlačná sila váhu vozu a jazdca - ak to nastane pri 120, tak nad 120 je to možné. Len jazdec musí byť riadne pripútaný, lebo jeho nepritláča do sedadla nič a vypadne.
Jaj, a hore nebrzdiť!!!!! :-D lebo pristane kua rychle na hlave :-D

Niekde som čítal, že prítlak môže prekročiť pri určitej rýchlosti (a určitom nastavení) aj 3 tony - tak to už chce nejaké péra, vole :-O


21.07.2010 20:20

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

papiboy:
Mne sa to nechce počítať./miso123/,ale keď má auto pritlak 3 tony tak nepotrebuje túto váhu prekonať?


21.07.2010 20:46

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Mne sa zas nechce veriť tie tri tony - veď prečo potom aj ľahké lietadlá majú krídla veľké jak hovado? :-)
Keď stačia tak malé krídla a "zvládne to" 3 tony? :-O No F1 je skratka zázrak techniky - ak pri 120 už prítlak ozaj presiahne hodnoty váhy vozu, potom tie tri tony pri extrémnom nastavení krídiel a rýchlosti okolo 350 km/h môžu byť celkom reálne...

Hmotnosť, ktorá sa musí zrýchliť alebo ubrzdiť, nenarastie - v tom je ten trik s prítlakom. Narastie síce valivý a aerodynamický odpor, ale dôležitá je hlavne enormná prilnavosť pri zrýchlovaní, pri brzdení a hlavne v rýchlych zákrutách. A keby dačo, oficiálnych 8-900 koní (alebo tajných 1200 >:-) ) to istí :-D

A to číslo nášho vedca nie je je 251, asi z čias eMZety? >:-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil papiboy (21.07.2010 20:50)


21.07.2010 20:59

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

papiboy:
Aká je štartovacia rýchlosť bežných lietadieľ?Napr.Spitfire vážil 2400 kg a plocha krídieľ 23m2 a vzletová rýchlosť cca 220 km/h.
Aká bude rýchlosť F1 pri ploche "krídieľ" cca 6m2 aby bol vztlak väčší ako cca 700kg?Respektíve opak, prítlak?


21.07.2010 21:17

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

>:-) Chceš odomňa moc >:-) Aby sa niečo korektne vyrátalo, k tomu chýba milión ("tajných" >:-) ) údajov, ten prítlak vraj merali pri testoch v aerodynamickom tuneli. Je to výsledná hodnota celej prešpekulovanej karosérie, nie je to len oveľa strmším nastavením prítlačných plôch...


21.07.2010 21:25

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

milan3232
 Turista 

Ikona

velmi zaujimavy clanok :-) chcel by som raz vyskusat...
auto.sme.sk/c/5470191/soferovali-sme-monopost-f1.html


21.07.2010 21:27

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

papiboy:
Najväčší prítlak sa dá dosiahnuť vchodovými dvermi pod uhlom 89 stupňov. :-D
Lopatka na smetie má väčšiu plochu ako lopata na uhlie. :-D >:-)


22.07.2010 2:09

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

ToM46
 Čoprák 

Ikona

Tak keď som to tu rozbabral tak musím aj niečo upratať príspevok dlhý ale kvalitný
(teda aspoň dúfam)

Najprv o tej prítlačnej sile.Na monoposte nie sú krídla ako také.Klasické krídlo využíva obtekanie vzduchu a jeho tvar spôsobí že na hornej strane obteká rýchlejšie teda sa ako keby natahuje a vzniká rozdiel v hustote teda tlaku vzduch+ tam figuruje aj vírenie na hrane ktoré zvyšuje vztlak.Na monoposte obteká len prevažne z jednej strany niečo na spôsob radlice.Čiže tu ide o tlak nápor vetru.Rozdiel v tlaku vzduch sa aplikuje na podvozok nie na spoileri.Preto dokáže vyvinúť tak obrovskú prítlačnú silu aj pri menších rýchlostiach, ale vzniká pri tom obrovský odpor.Krídlo má v porovnaní odpor vztlak lepší pomer ale treba buď veľkú plochu alebo väčšiu rýchlosť.

Tak a teraz o F1 a formule ako takej.

To že je riadenie F1 náročnejšie než moto GP je mi jasné.Niekto tu spomínal aj preťaženie.Jasne že na moto také preťaženie nezažije pretože na moto skoro žiadne nie je.Preto neexistuje aby ti bolo na moto nevoľno.Keď som pozeral sem tam F1 a to bolo možno v minulom miléniu si pamätám tie zábery z kamery na formule jak keby išiel na fúriku po mačacích hlavách 200vkou a do toho ešte odstredivá sila.To keď odjazdia tých 50 kôl ta to ako keby ta zmlátila banda 12 ročných skinheadou.Formulu beriem ako brutálna sila.Všetko je brutálne a násilné pocity, zážitky, jazdenie.Je to ako znásilnenie rýchle, brutálne, vzrušujúce proste herák do žily.
Motorka to je pôžitok, vášeň, radosť.Hrajkáš sa s ňou je to niečo ako pri sexe buť na to ideš jemne alebo tvrdo a pritiahneš ju za vlasy nech troška zakričí.Po stránke diváka sa mi motorGP páči pretože sa na trati niečo deje.Keď je nejaké esíčko ako sa naklonia z jedne strany na druhú :-} alebo keď pred zákrutou vystrčia hlavy ako kačice :-D.Súboje ako sa snaží dostať súpera po vonkajšej strane.Taktiež ich priemerná rýchlosť je menšia a celkový dojem je plynulejší a máš čas vnímať detaily.Pri F1 mám pocit ako by som sa pozeral na autíčka na ovládanie rýchle trhané rychlo rychlo bam bam vlajka a ani nevieš kto je víťaz.

Papiboy veľmi zaujímavá uvaha o hlavných faktoroch ktoré ovplyvňujú celkové ovládanie vozidla.Ale nech spravíš čokoľvek je pri klasickom aj keď závodnom aute pozadu čo sa týka akcelerácie.Tie kilá navyše neschováš.A je tu ešte jeden aspekt okrem váhy no vlastne to aj súvisí.Auto narozdiel od moto prechádza zákruty šmikom a tu je ďalší hendikep.Takže žiadny prítlak, žiadne drifti a tu už by som ani ja netrúfal odhadnúť kto by mal navrch.Moto má lepšiu akceleráciu a menší polomer otáčania, auto zase lepšiu trakciu a stabilitu.A tá šírka je taký dvojsečný meč auto je síce stabilnejšie ale úmerne sa tým zväčšuje polomer otáčania.Namiesto zjemnenia zákruty ako to robí moto musí prakticky kopírovať zákrutu a keď pritom nesmieš driftovať tak spraví hodiny.Ale v princípe je auto lepšie v zákrutách a moto na rovinke.

Upravené 2 krát. Naposledy upravil ToM46 (22.07.2010 2:14)


22.07.2010 9:37

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

>:-) "Banda 12 ročných skinheadou" alebo vystrčiť hlavy ako kačice >:-) Vysoko odborné, ozaj kvalitné :-D

Bolo to tu za posledné roky stokrát rozoberané, treba si to vyhladať, je zbytočné to všetko rozbiehať znova :-D

Ostatne stačí zaloviť na okruhoch najlepšie časy tej-ktorej kategórie a bude každý v obraze >:-)


22.07.2010 10:23

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

izirajder
 Kávičkár 

Ikona

Kecate tu o aerodynamike ako by ste boli odbornici :-)))
Velky pritlak v F1 je aj vdaka samotnej "podlahe", ktora je nizko nad zemou.
Keby mali konstrukteri volnu ruku, to by boli ovela lepsie casy na kolo, ale jazdci by sli na hranici zivota a smrti


22.07.2010 10:27

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

izirajder:
A ten prítlak je spôsobený tým, že "podlaha" je nízko nad zemou alebo celkovým profilom skeletu?


22.07.2010 10:35

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

>:-) odborník izirajder, v korom výskumnom ústave robíš vrátnika? >:-) Jedna veta o tom prítlaku ti asi unikla: "...Je to výsledná hodnota celej prešpekulovanej karosérie, nie je to len oveľa strmším nastavením prítlačných plôch..."(21.07.2010, 21:17)


22.07.2010 10:49

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Pilgrim
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

U lietadiel tp. Mig-21, F-100 a podobne vznikal tlak výhradne na krídlach. Už malé poškodenie krídla znamenalo pád lietadla. Potom prišli lietadla s "krabicovým" vztlakovým trupom, kde až 40% vztlaku vznika priamo na trupe. Tak sa stalo že izraelskej F-15-ke sa podarilo pristáť s krídlom ustreleným v koreni - t.j. bez jedneho krídla. /zdroj: F-15 in Action, Squadron No.183/

Niečo podobné, len v opaku (prítlak) vidíme dnes u monopostov F1

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Pilgrim (22.07.2010 10:50)


22.07.2010 11:27

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

izirajder
 Kávičkár 

Ikona

papiboy no vsak v Tvojom ustave, nepamatas sa ked som bol na pohovore? :-D
To mi uniklo, s tym suhlasim.

egres2

"A ten prítlak je spôsobený tým, že "podlaha" je nízko nad zemou alebo celkovým profilom skeletu?"
Celkovy pritlak je vysledok. Velke % pritlaku sposobuje prudenie vzduchu v uzkej strbine medzi asfaltom a "podlahou". Ak by znizili "podlahu", tak by sa zvisil aj pritlak, to vsak pravidla nepovoluju (je tam nejaka minimalna povolena vzdialenost).
Tym som chcel povedat, ze nie je vsetok pritlak len v "kridlach"


22.07.2010 12:07

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Pilgrim
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

:-O :-O :-O Na to si prišiel pozeraním na mesiac v splne?
Nie je to tak dávno, čo sa prítlak riešil aj podlahou. Ale nie jej znížením, ale naopak - zvýšením. Fungovalo to tak, že nizko posadená podlaha v prednej časti monopostu sa prudko zdvihla, čim sa pod monopostom vytvoril podtlak, ktorý prisával monopost k vozovke. Aby nedošlo k dodatočnému nasávaniu vzduchu z boku, na momoposte boli umiestnené gumené manžety. Lenže ich poškodenie znamenalo okamžité odstrelenia monopostu z okruhu. Toto riešenia bolo vyhodnotené ako nebezpečné a pravodla ho zakázali.
Samotným znížením podlahy sa môže dosiahnúť akarát tak efektné iskrenie podvozku. Ale neviem, či práve o to v F1-ke ide... ;-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Pilgrim (22.07.2010 12:08)


22.07.2010 12:20

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

Boli aj 4 kolesá na prednej náprave, boli aj odsávacie ventilátory na podvozku ale prúdenie v úzkej štrbine asi nie.


22.07.2010 12:42

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

izirajder
 Kávičkár 

Ikona

egres2 Priestor medzi asfaltom a spodkom monopostu by si ako inak nazval ako strbinou? Vzduch tam prudi, ci sa Ti to paci alebo nie..


22.07.2010 12:52

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

izirajder
 Kávičkár 

Ikona

Pilgrim Pozeranie mesiaca si nechaj pre seba.

"nizko posadená podlaha v prednej časti monopostu sa prudko zdvihla, čim sa pod monopostom vytvoril podtlak, ktorý prisával monopost k vozovke"

Tak funguju aj difuzory. A stale je k tomu potrebna nizko posadena podlaha. Cim je nizsia, tym vacsi podtlak vedia spravit. Ta vyska je limitovana pravidlami, a preto skusaju vselijake upravy....


22.07.2010 13:04

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

>:-) Chalani, kua, však dajme sa dokopy, poskladajme niečo a ukážme tým blbečkom okolo F1 :-D Čo člen, to perla :-D
Ja mám doma nejaké kolesá a berem aj výrobu kevlarovej krabice (bohusact určite pomôže), dokonca som ochotný obetovať aj pár dosiek na krájanie mäsa >:-)


22.07.2010 13:17

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Pilgrim
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

izirajder:
1) difúzory funguju presne opačne.
2) schválne, daj vzorec alebo odborno-logické vyjadrenia, prečo by mal mať monopost s plochou podlahov a svetlou výškou 3 cm vyšši prítlak, ako ten s výškou 6 cm.
3) citoval si ma bez toho, aby si vôbec pochopil o čom píšem. Ta "nizka podlaha" v mojom vyjadrení môže byť napr. tenká lišta, ktorá nepustí vzduch pod podvozok a odvádza ho na bok monopostu. (Napr. u okruhavých aut ma tento účel pruh gumy pod predným nárazníkom.)
4) bude, ako povieš. mne je to jedno...

papipoy, anaha pochopiť ako veci funguju ešte neznamená, že by sme ich vedeli urobiť lepšie. A pre zdravý vývoj mládeže je potrebné ozvať sa proti bludom ;-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Pilgrim (22.07.2010 13:22)


22.07.2010 13:53

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?


Si pamätám, keď za komančov bežali rokovania so Sovietmi a o vybudovaní okruhu a usporiadaní pretekov F1 v Moskve.
Kým prebiehali rokovania len v teoretickej rovine, bolo všetko O.K.
Výber lokality pre trať tiež O.K.
Následné rokovania s Autoklubom ZSSR tiež O.K.
Pri poskytnutí vládnej garancie na financovanie sa však vynoril problém: sovietska vláda kládla podmienku, aby na pretekoch F1 mohla štartovať ruská posádka s ruským vozidlom F1, ktorý by mal motor upravený z osobného auta Volga.
FIA, FOCA, FIFA, NASA, UNICEF, Ecclestone (atď. >:-) ) zbalili svojich pět švestek a odtiahli z Moskvy bleskurychle do puče... >:-)

Pilgrim, ja mám asi viac rozumu, ako tá bývalá vláda Sovietov. Ja som totiž len srandoval :-D :-D :-D


22.07.2010 14:03

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Pilgrim
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

Mohlo to byť zaujímave. Určite by nemali problem so životnosťou a minimálnou hmotnosťou. ;-)


22.07.2010 14:20

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

izirajder
 Kávičkár 

Ikona

Nebudem Ti vysvetlovat Bernoulliho rovnicu. Vychadza zo zakona zachovania energie....

A nebudem Ta presviedcat. Nikam to nevedie. Neviem co moze byt co v Tvojom vyjadreni...

Upravené 1 krát. Naposledy upravil izirajder (22.07.2010 14:21)


22.07.2010 18:28

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona


izirajder:
Bernolliho rovnicou si sa práve poslal do "večných lovíšť".A Bernoliho rovnica hovorí o tlaku a nie o podtlaku.P.S:Na Bernouliho rovnicu tu mám patent ja. :-P
Ak nedáš do prúdenia kvapaliny,alebo plynu žiadnu"dierku"tak je to len prúdenie.Ešte si zabudol, že pod podvozkom monopostu nie je "rúra".Pozri si patent "fixírky"alebo vytváranie podtlaku prúdením plynu alebo kvapaliny.
Monopst F1 je sám o sebe "opačné krídlo"kde je vztlak orientovaný opačne.Myslím si,že otázka kompromisu prítlaku a rýchlosti je práve v F1 najväčšia alchýmia.
Ale určite sa mýlim.


22.07.2010 18:30

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

tombar
 Skútrista 

Ikona

lepsie ako F1 je samozrejme FZ1 :-D


22.07.2010 18:47

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

papiboy:
A tu je práve podstata.Doska na krájenie mäsa má podstatne odlišné vlastnosti ako doska na krájanie cibule hlavne čo sa týka vytvoreného podtlaku.Pri krájaní cibule sú uvolňované aromatické látky spôsobujúce slzenie alias plač.Tak ak použiješ dosku na krájanie cibule tak to u súperov vyvolá obdobný efekt a s plačom sa budú pozerať ako mizneš v diaľke s monopostom osadeným doskami na krájanie cibuľe.Je tu len jeden technický problém.Ak použiješ dosku na krájanie šalotky, tak vzniknutý prítlak bude taký silný, že sa monopost nepohne z miesta.


22.07.2010 19:06

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

pacho74
 Kávičkár 

Difuzor funguje tak ze respektive urychluje odsavanie vzduchu spod podvozku. Vzduch doslova za difuzorom expanduje a tym sa vytvara podtlak. Najnovsie difuzory dokonca vyuzivaju aj vyfukove plyny na zvatsenie toho podtlaku hlavne v pomalsich zakrutach. Difuzor sa na f1 stara az o viac ako 40% celkoveho pritlaku.

Svetla vyska monopostou nie je urcena ziadnym pravidlom. F1 ma drevenu podlahu a tato podlaha nesmie byt tensia ako 5cm an po pretekoch. Schumacher na to tusim doplatil v roku 1995 ked ju mal tensiu lebo mal nastavenu prilis malu svetlu vysku a dosku si zodral. Opravte ma ak sa mylim.


22.07.2010 19:18

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

ToM46
 Čoprák 

Ikona

posledné čo som o F1 vedel je že ako povedal egreš stále hladajú ideálne nastavenie prítlaku.
O tej výške podvozku.Kedže im zakázali tie bočnice znížili podvozok na maximum aby minimalizovali prieniky z bokou monopostu.A zase im dali další zákaz a stanovili prípustné minimum.To isté platí o pneu motore spoileroch a vela vela dalších.Raz im stanovia maximálnu povolenú rýchlosť a potom to už bude uplné .?!§%° 8)


22.07.2010 19:36

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Pilgrim
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

Egreš, keď spomenul Bermolliho vedel som, že si práve podpílil konár. Ale nezasahoval som, lebo v tejto veci ti do kapusty nepoleziem [dobre]


22.07.2010 19:49

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

pacho74:
A prečo si myslím že expanzia je skôr "pretlak" ako podtlak?


22.07.2010 21:57

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

izirajder
 Kávičkár 

Ikona

Vyhrali ste specialnu olympiadu, gratulujem. Ja tam nemozem sutazit 8-)


22.07.2010 22:21

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

izi, tu sme skoro všetci zo špeciálnej školy, nevidíš >:-)


23.07.2010 8:20

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Pilgrim
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

...veď žiadne normálne decko by si na motorku nesadlo ;-)


23.07.2010 8:26

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

>:-) Pilgrim, ale sú aj horší >:-) Zober taký trike - v zápche stojí, v daždi zmokne >:-) To je asi vrchol, keď vyrastiem a budem bohatý, aj ja si kúpim, stopro [dobre] :-D


23.07.2010 8:56

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Pilgrim
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

Ja chcem koňa :'(


23.07.2010 10:08

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

Percheron -choper
Norik -enduro
Hanover -naháč
Arab-supersport


23.07.2010 19:07

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

A ešte ma tak napadlo,keď sa od F1 prešlo k lietadlám.Ak letí lietadlo na "chrbte" tak by vlastne malo padnúť dolu.


24.07.2010 16:29

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres: sak nejedno aj padlo...a nie len pri lete na chrbte... :-D


24.07.2010 19:02

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Pilgrim
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

Egres, na rybách, na rybách? :-))) ;-)

Inak lietadlo, ak sa otočí "hore nohami" a nezmení uhol nábehu, naozaj začne padať. Piloti to využívajú na rýchlu zmenu letovej hladiny bez zmeny smeru letu. No a to ofukovanie difúzoru u F1 bolo rovnako už dávno známe v letectve - ofukovanie vztlakových klapiek.


24.07.2010 19:25

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

pacho74
 Kávičkár 

egres:
no ved v tom je ta finta na difuzore .... tym ze za monopostom ten vzduch expanduje do volneho priestoru zrychli jeho prudenie a silnejsie odsava vzduch spod podvozku a tak vznika pritlak. Nemyslim si ze expandovanim do volneho priestoru vznika pretlak. No ved pogooogli trosku a najdes aj videa k fungovaniu difuzoru. Je plno clankov.


25.07.2010 10:35

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

Aj by som niečo povedal, ale niekedy sa dá vyjadriť názor aj mlčaním. Mlčať za svitu mesiaca a trblietajúcich sa hviezd, odrážajúcich sa od morskej hladiny a nechať vravieť len šum príboja a blkot fakieĺ môže byť niekedy také romatické...a bublinky sa nádherne perlia na ceste nahor a orosený pohár Moet Chandon príjemne chladí na krásne opálenom pupíšku s diamantom v piercingu a kráska mraučí rozkošou a ... Načo sú v takej chvíli ďalšie slová ??? Nech žije prítlak ;-)


25.07.2010 10:44

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

romanka: :-D [dobre] ty vrah diskusii... :-D :-D :-D


25.07.2010 18:45

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

pacho74:
Pozri si môje riešenie prítlaku z 21.7 14:11 >:-)


25.07.2010 21:41

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

>:-) "MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?" - no predsa Romanka :-D K prítlaku nepotrebuje ani dosky na krájanie mäsa :-D

egreš, môžeme mi aj s Bernoullim do riti >:-)


25.07.2010 22:00

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egres2
 Bahniak 

Ikona

papiboy:
Samozrejme.Kde by som zobral diamant do pupku? :-O
Maximálne tak tak odraz mesiaca v kaluži z kvapajúceho kohútika,Račanské perlivé a v pupku sklíčko z duritky.


25.07.2010 23:18

Re: MOTO GP vs. F1...kto je lepsi?

egreš, Romanka: heslom cez víkend (Tanec Slnka) bolo: Sex je pre chudobných, my bohatí pijeme... :-D
Hruška vs. Kozel - včera vyhrala hruška.
K téme: Dnes vyhral Alonso, druhý Massa, ale Ferrari vraj zase prehral >:-)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.