Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3273 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28537
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16996)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11541)

Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009 - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuDvojkolesová Legenda, Život 43/2009 - Diskusné fórum - Len Tak

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
24.10.2009 17:01

Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

Pedro26
 Jogurťák 

Ikona

V časopise Život sa objavil pekný článok od vzniku, až po súčastnosť, cez problémy až po zlatú éru výroby motocyklov Jawa.
img14.imageshack.us/gal.php?g=dsc00370fu.jpg

Nejako som to pofotil, ale nič moc kvalita, takže neviem. Každopádne som sa dozvedel veľa veci ktoré som ešte nevedel. Keby nebolo komunistov, tak by jawa dnes vo svete bola na podobnej urovni ako japonske, talianske, alebo britské motocykle :-((((((


24.10.2009 17:10

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

slajo
 Edvenčr 

Ikona

pedro - o jawe je tu preberaných už veľa tém ak ťa to zaujíma preštuduj tam sa dozvieš všetko, inak v tom živote som to čítal aj ja je to pekne napísané aj laik tomu pochopí [dobre]


24.10.2009 17:36

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

Duzo
 Bahniak 

Ikona

aj ja som to čítal Pedro ale nemáš pravdu...jawa by bola o pár rokov napred pred japoncami ako to bolo v minulosti nebyť komunistov...ale už tu toho bolo ozaj veľa o jawke...aj keď sa jej človek nikdy nenaje...a ten text čo ja viem podľa mňa nič moc...mohli to krajšie a poučnejšie napísať :-)


24.10.2009 17:59

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

slajo
 Edvenčr 

Ikona

dudo - ale redaktor sa do toho ko.ot vyzná a takto tomu pochopili aj laici podľa mna


24.10.2009 18:06

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

Duzo
 Bahniak 

Ikona

to hej...ale mozme byt radi ze sa vobec o jawkach pise


25.10.2009 8:25

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

nehájim komunistov, neznášam ich, prežil som v socializme veľa rokov, ale nestretol som sa nikdy s názorom alebo čímkoľvek od komunistov, že by sa nemalo vyrábať kvalitne.

Od r.1989 prešlo prakticky 20 r. a čo urobila za tento čas JAWA - za 20 r.sa dá urobiť veľmi veľa, japonci to ukázali. Moto vo svete za 20 r. urobilo obrovský kus cesty, ja laicky som na Jawe niečo extrémne nezaregistroval, pamätám si ešte 634 a čo som videl nové jawy, tak mi to pripadalo ako z múzea. Česi sa radi vyhovárajú na minulosť, v r.1948 komunisti vyhrali voľby v čechách, nie na slovensku (keď spomínať, tak na všetko).

Takže to, že JAWA je tam kde je, je len a len ich chyba, takže môj názor: v podstate "srať" celú JAWU, tak ako ostatné zaniknuté značky. Asi si nezaslúžili ostať na trhu.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil plechovkar (25.10.2009 8:26)


25.10.2009 9:25

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

vipper1
 Čoprák 

Ikona

isté percento konštruktérov (tí čo nemali červené knižky) boli nadšenci a chceli niečo dokázať a preraziť do sveta no ale dalšie percento (drvivé percento, čo mali tie knižky) tým to stačilo tak ako to bolo a spoza stola na schôdzi ksč vykrikovali aby sa vyrábalo kvalitne no a peniaze na vývoj nepustili a bez toho to nejde


25.10.2009 9:37

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

Duzo
 Bahniak 

Ikona

vipper1 [dobre]


25.10.2009 9:40

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

neviem počet komunistov v ČSSR, ale toto je blízke skutočnosti:

Do roka 1989 mala KSČ asi 1.7 mil. členov, čo bolo asi 11% z 15.5 mil. občanov ČSSR.

(halenar.blog.sme.sk/c/18833/Prepadnutie-CSSR-21-augusta...)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil plechovkar (25.10.2009 9:41)


25.10.2009 9:55

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

vipper1
 Čoprák 

Ikona

tam rátaš aj kojencov a ešte nenarodené deti :-* to číslo 1,7 mil . toboli práve tý čo o tom rozhodovali


25.10.2009 10:03

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

v KSČ bola prevaha robotníkov, samozrejme je pravdou to, že o všetkom rozhodovali práve oni,
ja som len reagoval na to "drvivé percento". Ja ich neobhajujem, za všetko zlo čo bolo, sú plne zodpovední. Dnes sa na to už zabudlo, však komunistu máme aj predsedu vlády. s počudovaním som v TV zaregistroval, že veľvyslancom v Maďarsku je ďalší, bývalý predseda SDĽ - Weiss, slovenská hymna by sa mohla zmeniť na "Hej hor sa sveta proletári, hej hor sa hladom mučení...." Strašné a vééééľmi nebezpečné pre budúcnosť

Upravené 2 krát. Naposledy upravil plechovkar (25.10.2009 10:11)


25.10.2009 10:17

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

vipper1
 Čoprák 

Ikona

ano bola prevaha robotníkov no bolo to preto že ak chcel vstúpiť thp pracovník do strany musel získať dvoch robotníkov aby tam vstúpili a tý robotníci boli vo väčšine len platcovia príspevkov do strany, no myslím že už stačilo , ved málokto z nich mal moto a toto je motoportál


25.10.2009 10:28

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

AMIS
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Dvadsať rokov vo vývoji, testoch, pokusoch a omyloch, celosvetovom predaji versus RVHP výmennému obchodu je hóóóóódne veľa a jawa by musela dostať balík peňazí rovnajúci sa rozpočtu krajiny aby sa z toho opozdenia a spánku ako tak vyhrabala, čiže jej pomôže len zmena dizajnu a modlitby smerom k zákazníkom aby sa jej predaj aspoň trocha zvýšil, čo so sebou prinesie priestor na reklamu, podporu predaja a návrat mena jawa na trh. Po komančoch sme predsa so všetkým začínali od nuly, lebo čo malo hodnotu to Tkačovci rozkradli a to čo časom na hodnote nabralo to teraz rozjebáva kaliňó a jeho kamaráti I-GRR


25.10.2009 10:44

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

wiese
 Turista 

Ikona

jawa do roku 1965 [dobre] ,potom [zle] az do dnes [zle]


25.10.2009 11:07

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

wiese
 Turista 

Ikona

a aj keby neboli komunisti tak by jawa tiez bohvieako nenapredovala,a na japoncov by nemala jawa v zivote aj keby mala jawa naskok 60 rokov,japoncikom to proste lepsie pali v hlave


25.10.2009 11:20

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

oldtimer
 Veteránista 

Ikona

Plechovkar - znacky zanikaju, lebo je tu konkurencia, ale Jawu dodrbalo CSSR.
Podla mna je to skoda.


25.10.2009 13:12

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

Proste japoncici maju hlavy jawa je retro bike nic nove z toho nebude a stale z toho bude len jawa tak jak skoda ostane len skodou


25.10.2009 18:36

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

Jawa kvôli exportu do Ruska dávala veľa do spoločnej kasy štátu, ale po prerozdelovaní sa už na vývoj moc neušlo. Vďaka nadľudskému úsiliu fanatikov a ozajstných odborníkov v podniku (myslím Jawu aj ČZ) sa dosahovali viaceré úspechy na šestdňovej a aj ČZ bolo napr. majstrom sveta v motokrose, dokonca sa tam niečo dokázalo aj na okruhoch, hlavne na Európskej úrovni. Odčlenený Divišov tiež niečo dokázalo na plochej dráhe (teda ich výrobky), aj keď tu konkurencia bola odjakživa slabšia pravdepodobne aj pre absentujúci záujem Japoncov.
Sériovú výrobu prakticky ovládali Rusi, ak sa objavil nový typ a oni to nechceli, (napr. Bizón alebo dvojvál ČZ 250) prestalo sa vyrábať a basta. Takto sa vývoj utlmil a sme tam, kde sme. Ďaleký východ zožral aj silnejšie a komunizmom nezasiahnuté značky (nie že by som hájil čo len jediného komanča), ďalšie tiež len prežívajú vďaka čínskému kapitálu (Sachs, Benelli, MZ či MuZ atď), napriek tomu som od Jawy čakal viac a sere ma, že nevidím svetlo na konci tunela...


25.10.2009 18:50

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

wiese
 Turista 

Ikona

papiboy aj keby mala jawa nekonecne vela penazi a moznosti ,aj keby tu neboly nikdy ziadny komunisti proste nemaliby absolutne nikdy take vysledky ako japonci.japonci maju najlepsich robotov ,motorky atd co sa techniky tyka, lebo im je to proste dano z hora,niekto musi byt najlepsi a v tomto pripade su to japonci ktorym to naozaj mysli


25.10.2009 18:57

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

vipper1
 Čoprák 

Ikona

wiese si bol prechválil tých japoncov a to si nepočul že všetko len kopírujú a privádzajú do dokonalosti?ked sa u nás vyrábali motorky tak oni ešte tahali drevené rikše


25.10.2009 19:01

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

wiese
 Turista 

Ikona

vipper -mozno skopirovaly nieco v 50,60 rokoch ,ale pochybujem ze nieco skopirovaly v tejto dobe od jawy alebo inych znaciek.teraz kopiruju mne tak pripada niektore znacky od japncov


25.10.2009 19:08

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

vipper1
 Čoprák 

Ikona

v tejto dobe od jawy určite nie, a od ostatných neviem, neviem, vtáka na klát za to nedám


25.10.2009 19:21

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

duroslav
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Stav Jawy podla mna dokonale kopiruje stav ekonomiky, v 60tych rokoch sme boli este porovnatelni so zapadom, potom STOP a tam to ostalo...a po pade socializmu nemohlo dojst k oziveniu Jawy, ked ekonomika bola zhumplovana a vdaka ludom typu Meciar sa zviechala len pomaly...nakoniec ktora krajina so slabou ekonomikou ma svoju moto znacku?


25.10.2009 19:49

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

black333
 Kávičkár 

Ikona

WIESSE,to napisal spravne ale trochu poopravim.Nebol to rok 1965 ale 1968 po vpade vojsk k nam.Jawu vtedy riadil riaditel ktory ponukal vo velkom stare dobre Jawy na zapad,kde mali veeelky ohlas.Takže Pedro26,v tom roku tu boli komančovia no kde čo sa proste predalo na zapad a nikomu to nerobilo problem.To tvrdil vtedajši riaditel Jawy,bolo to aj v tom dokumente "MUZ NA JAWE".Mimochodom,tiež sa to tu preberalo.Japonci,resp. Honda ukradla napad a patent Jawe,čo sa tyka auotmatikych spojok.Jawa išla dole vodou po vpade vojsk v roku 1968,kedy sovietsky tipkovia zakazali,akykolvek vyvoz na zapad.Do toho roku boli v byvalom Ceskoslovensku dva velke podniky ktore mohli vyvažať aj na zapad "Tatry a Jawy".Potom už skoro nikto ak neratam nejake oblečenie.Skuste si zohnať dokument ktory som tu uviedol a tam každy zistite ako to bolo z Jawou ;-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil black333 (25.10.2009 19:52)


25.10.2009 21:59

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

S úsmevom na tvári čítam, ako ma naša mládež poučuje, ako to bolo, čo som ja prežil na vlastnej koži...
Sorry, chlapci, ale títo super japonci sa rozbehli pomocou obrovských amerických finančných a technologických injekcií, bez ktorých by neboli nikde. Najviac im ale pomohlo, že mohli mladí Japonci študovať po celom svete na najlepších školách so širokou medzinárodnou podporou, nielen študovali ale chodili otvorenými očami - aj keď asi nie oni vymysleli priemyselnú špionáž.
Nemci boli zadupaní do zeme, Taliani tiež a Anglicko kľudne a nerušene spalo. Začiatok výroby kadejakých mopedov (na motorky v európskom zmysle slova sa ani nepodobali - však všetko je na nete) veľkej štvorky: Honda 1947, Suzuki 1952, Yamaha 1953, Kawa 1961. Ešte roky vo svetovom meradle nič neznamenali, na začiatok im stačil nenasýtený japonský trh, o motošporte sa im ani len nesnívalo. Vo svete boli esá AJS, Norton, Matchless, BSA, Ariel, Laverda, NSU, Maico, Kreidler, Zundapp, atď, atď, ktoré teraz nie sú nikde a tie čo ešte ako-tak prežívajú, poznáte. Japonci ale prakticky zvíťazili na celej čiare.
A veru keď v roku 1974 som prvýkrát mal možnosť vyskúšať CB 750 na Veľkej cene v Brne (samozr. na ceste, nie na trati :-D ), dotackal som sa domov na svojom Bizóne a veru okamžite som ho predal. Začal som šetriť na MOTORKU a odvtedy čakám, kedy ich začne vyrábať aj JAWA >:-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil papiboy (25.10.2009 22:14)


25.10.2009 22:17

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

juraj36
 Kávičkár 

Ikona

toto som nasiel V padesátých a šedesátých letech 20. století byly ve Francii, a nejen tam, velmi populární motocykly Jawa. A i dnes se o ně francouzští sběratelé a motorkářští fandové zajímají. To byl důvod, proč motocyklistický nadšenec Phillipe Jean inicioval dokumentární film věnovaný histori jedné z nejznámějších a nejúspěšnějších československých průmyslových značek. V roce 1929 si Jawu nechal zaregistrovat úspěšný podnikatel a vynálezce Ing. František Janeček (1878-1941). Koncem dvacátých let zanechal výroby pro armádu a orientoval se na produkci motocyklů a částečně také aut. Hlavně relativně levné a kvalitní motocykly jeho firmu proslavily. V roce 1945 byla Jawa znárodněna a po roce 1948 továrna v Týnci nad Sázavou (nově postavená v roce 1937) vyráběla pouze motocykly. Robustní a spolehlivé stroje byly výhodným vývozním artiklem a prodávaly se na všech kontinentech. Slávu značky šíříli také českoslovenští závodníci, kteří se na Jawách zúčastňovali mezinárodních soutěží. Od padesátých do sedmdesátých let dominovali Šestidenní, pozornost vzbuzovali i na silničních okruzích. V sedmdesátcýh letech nastoupil trend masové výroby pro Sovětský svaz a státy RVHP. Poněkud se při zajištěném odbytu zapomnělo na vývoj jako takový, a to se Jawě po roce 1989 nevyplatilo. Konkurence se dostala daleko před ní - technicky i obchodně. V současnosti se v Týnci nad Sázavou motocykly stále vyrábějí, ale budoucnost firmy je v oněch příslovečných "hvězdách".


28.10.2009 14:07

Článok v časopise Život. -Dvojkolesová legenda: Motocykel Jawa

RAON
 Čoprák 

[clanok zivot.lesk.cas.sk/cl/100264/248364/dvojkolesova-legenda... ]


Dvojkolesová legenda: Motocykel Jawa
Prvý model Jawa 500 OHV sa vyrábal iba dva roky.
43/2009
Nejeden štyridsiatnik si pamätá, ako jazdil na Pionieri či Mustangu, starší možno nostalgicky spomínajú na „kývačku“ alebo „pérák“. Aj takéto názvy a prezývky mali motocykle značky JAWA. Prvý mal premiéru práve pred 80 rokmi.

Aj takéto názvy a prezývky mali motocykle značky JAWA. Prvý mal premiéru práve pred 80 rokmi.

Návštevníkov pražského autosalónu, ktorého brány sa otvorili 23. októbra 1929, čakalo v areáli Priemyselného paláca viacero prekvapení. Úplne nový model luxusnej limuzíny mohli napríklad vidieť v expozícii Škody, prvý automobil vlastnej konštrukcie prezentovala značka Aero, novinky, ktoré sa ešte len mali dostať do výroby, ukázali Tatra, Praga a ďalší.

Predstaviť sa však neprišli len výrobcovia áut. Veľmi obľúbené a rozšírené boli v tom čase motocykle a Československo sa v tejto oblasti mohlo pochváliť viac než dvoma desiatkami značiek. Laurin & Klement, Walter, Orion, Premier, Slavia, Torpedo poznal prakticky každý, na tomto autosalóne sa však objavil motocykel, ktorého názov Jawa nielen laickej, ale ani odbornej verejnosti nič nehovoril. Známe bolo meno výrobcu - Zbrojovka Ing. F. Janeček. Táto firma sa však dovtedy orientovala na zbrojný priemysel.
Od granátov k motorkám
František Janeček bol schopný, technicky nadaný, ale aj mimoriadne ambiciózny muž. Začínal vo firme Kolben, neskôr sa osamostatnil. Vynálezy a patenty mu priniesli prvý kapitál a dostal sa vďaka nim aj k zbrojárstvu. Začal vyrábať ručné granáty s modernizovanou bezpečnostnou zápalkou, ktoré si predtým dal patentovať. Nezostal však len pri nich. Od štátu získal začiatkom dvadsiatych rokov veľkú štátnu zákazku na guľomety, a tak mohol výrobu rozšíriť.

Kúpil starú továreň v pražskej štvrti Nusle, zrekonštruoval ju a vybudoval nové haly. Jeho zbrojovka sa tak pomaly rozrastala. V druhej polovici dvadsiatych rokov už mala viac než tisíc zamestnancov a znamenite prosperovala. Nič však netrvá večne a aj v jej prípade zakrátko nastali problémy. Armáda totiž začala zákazky obmedzovať a neskôr ich úplne zrušila. Janeček sa musel s novou situáciou vyrovnať. Uvažoval, že začne vyrábať ložiská, písacie alebo šijacie stroje. Napokon však padla voľba na motocykle. Chcel ich začať robiť hneď, čo znamenalo, že si nemôže dovoliť vyvíjať nový model. Rozhodol sa teda pre kompromis. Kúpil licenciu na nemecký motocykel Wanderer a prerobil ho.
Až na druhý pokus
O svojich plánoch verejne nehovoril. V auguste 1929 si dal zaregistrovať ochrannú známku, ktorá mala byť zároveň značkou nového motocykla. Zložil ju z prvých dvoch písmen mien Janeček a Wanderer, a tak sa vlastne „narodila“ Jawa. Samotný motocykel verejnosti prvýkrát ukázal o dva mesiace neskôr na pražskom autosalóne. Od svojho nemeckého vzoru sa Jawa 500 OHV odlišovala niekoľkými detailmi, no vari najviac nádržou, ktorá nemala trojuholníkový tvar, ale pripomínala kvapku. Novinka síce vzbudila veľký záujem, na jej predajnosti sa to však neodrazilo. Motocykel totiž stál takmer 15-tisíc korún a v čase začínajúcej hospodárskej krízy bol pre väčšinu ľudí priveľkým luxusom. Obzvlášť, keď sa za podobnú cenu dalo kúpiť malé auto aero...

Premiérová Jawa, pre svoju mohutnosť motoristickou verejnosťou prezývaná Rumpál, postupne prešla inováciami, v rámci ktorých výrobca odstránil niektoré konštrukčné nedostatky a znížil aj jej cenu. Celkový počet kusov, ktoré opustili továreň, však len o čosi prekročil tisícku. Janeček, ktorý sníval o veľkosériovej výrobe, pochopiteľne, spokojný nebol. Bolo mu jasné, že ak má na trhu preraziť, musí vytvoriť ľudový motocykel za ľudovú cenu. A tak sa jeho syn vydal na obchodnú cestu do Anglicka, odkiaľ mal priniesť nápady. Zoznámil sa tam s Georgeom Patchettom a tento skúsený pretekár a konštruktér dal českému výrobcovi tip na motory Villiers. Boli lacné, jednoduché, no pritom výkonné a spoľahlivé. Rozhodli sa to teda s nimi skúsiť a v roku 1932 sa na trhu objavil nový model - Jawa 175 Villiers.

Bol to zásah do čierneho. „Stosedemdesiatpäťka“ stála 4 650 korún a bola takým hitom, že to zaskočilo aj optimistu Janečka. Len za prvý rok ich vyrobili trikrát viac než predchádzajúceho modelu za celý čas!
Ako Baťa?
Rastúce obchodné úspechy Františka Janečka namaškrtili, a tak sa rozhodol okrem motocyklov vyrábať i autá. Prvým bola v roku 1933 Jawa 700. Takisto ako prvá motorka vzniklo v licencii, lenže rovnako aj dopadlo - na trhu sa neujalo. Lepšie to vyzeralo s druhým modelom Jawou Minor, jeho výrobu však pre zmenu zastavila druhá svetová vojna. Svoju pozornosť obrátil úspešný podnikateľ i k oblohe a v roku 1935 zamestnal leteckého konštruktéra, ktorý začal pracovať na vývoji leteckého motora. Svetlo sveta napokon uzrel, no iba prototyp. S výrobou sa nikdy nezačalo.

To sa už Jawa pomaly sťahovala z Prahy do Týnca nad Sázavou. V tejto obci postavil Janeček najprv zlievareň, ktorá mala fabrike dodávať komponenty, časom však vybudoval ďalšie haly a postupne sem presťahoval celú firmu. Z Týnca chcel vybudovať moderné mesto, podobné aké Baťa urobil zo Zlína. Ktovie, ako by sa jeho plány skončili, keby neprišla vojna, no hoci ich prekazila, podarilo sa mu tu vytvoriť významné priemyselné centrum. Prospech z jeho aktivít mala aj obec. Nemalou mierou prispel napríklad na zriadenie telefónnej centrály, prestavbu školy či výstavbu ciest.

Janečkovi vraj veľmi záležalo na tom, akým dojmom navonok pôsobí. Na verejnosti napríklad nehovoril o svojich zamestnancoch, ale spolupracovníkoch a takto ich tiež oslovoval pri vzájomných debatách. Často chodil do dielní a zaujímal sa nielen o prácu, ale aj či sú ľudia vo firme spokojní. To, čo sa dozvedel, však zrejme púšťal jedným uchom dnu a druhým von, pretože jeho „spolupracovníci“ neraz pristúpili až k štrajku, aby si niečo vydobyli.
Odvezte, čo sa dá!
„Pracujte, ja odchádzam,“ boli posledné slová zakladateľa Jawy, ktorý v júni 1941 podľahol rakovine pľúc. Zomrel priamo vo svojej továrni, ktorá vtedy už nesmela vyrábať motocykle. Po nemeckej okupácii a vytvorení protektorátu sa totiž musela zapojiť do vyzbrojovania tretej ríše, a tak sa v nej vyrábali súčiastky na letecké motory a nosiče bômb. Akékoľvek iné aktivity okupačná správa prísne zakázala, v opačnom prípade previnilcovi hrozila smrť.

V čase, keď nacisti zmenili výrobný program Jawy, bolo v továrenských halách pripravených na dokončenie 8 500 motocyklov a vyše sedemsto áut. Podľa nariadenia mali byť všetky súčiastky odovzdané a pretavené. František Janeček vtedy svojich spolupracovníkov požiadal, aby zachránili všetko, čo sa dá. Na rôznych miestach v okolí Týnca i Prahy tak boli niekoľko rokov poukrývané komponenty, vďaka ktorým sa po skončení okupácie mohol ihneď rozbehnúť pôvodný výrobný program. To však nebol jediný prejav odporu.
Išlo o život
Napriek zákazu a rizikám, ktoré s tým boli spojené, začala v roku 1941 skupina konštruktérov vedená Josefom Jozífom tajne pracovať na vývoji nového typu motocykla. Išlo im pritom skutočne o život. Námatkové prehliadky či razie gestapa boli takmer na dennom poriadku a neraz sa konštruktérom len s veľkou dávkou šťastia podarilo ukryť rozkreslené výkresy.

„Neskôr už bola situácia neudržateľná a v továrni sa nedalo kresliť vôbec nič. Na výkresoch sme teda robili doma, čím sa celý vývoj komplikoval a naťahoval,“ spomínal po rokoch Josef Jozíf, ktorý v tom čase nielen obrazne, ale aj skutočne zošedivel. Bolo to po záťahu gestapa, ktoré odviedlo jeho blízkeho spolupracovníka podieľajúceho sa na projekte nového motocykla. Jeho kolegovia museli okamžite zahladiť všetky stopy a potom už len čakať, čo sa stane. Ak by sa ich kamarát preriekol, všetci mohli byť popravení. Neprezradil však nikoho a sám sa už nevrátil. Jozífovi z tohto hrozného zážitku v priebehu pár dní obeleli vlasy.

Nový motocykel sa napokon podarilo dať dohromady aj otestovať, a to dokonca nacistom priamo pod nosom. „Natreli sme ho vojenskou farbou a dali naň evidenčné čísla Wehrmachtu. Tie sme si 'vypožičali' z nemeckých vojenských motoriek, ktoré sa u nás opravovali. Nerušene sme tak mohli robiť skúšobné jazdy,“ spomínal Josef Jozíf na zrod novej Jawy 250, ktorej vývoj sa podarilo utajiť až do konca vojny.
Zlatá éra
Jej sériovú výrobu začali pripravovať hneď po oslobodení a v roku 1946 opustilo továreň prvých 1 360 kusov. Svetovú premiéru mala na parížskom autosalóne a stala sa absolútnou svetovou senzáciou tak pre laickú, ako aj odbornú verejnosť. Jawa 250 predbehla konkurenciu o niekoľko rokov. Mala nielen jednoduchý, elegantný a zároveň praktický dizajn, ale aj množstvo noviniek chránených patentmi. Prakticky okamžite bola hitom všetkých svetových trhov a inšpirovala aj renomovaných svetových výrobcov, ktorí sa ju snažili napodobniť. „Pérák“, ako pre odpruženie volali tento model ľudia v Československu, sa vyrábal desať rokov a z výrobných hál ho vyšlo 180-tisíc kusov. Odštartoval zároveň zlaté obdobie Jawy, ktoré trvalo až do sedemdesiatych rokov. Motorky z Týnca sa úspešne predávali nielen na európskom, ale aj ázijskom a americkom kontinente. Bodovali nielen vďaka elegantnosti, ale najmä jednoduchosti a spoľahlivosti.

Veľmi populárna bola ďalšia generácia modelov 250/350 prezývaná Kývačka, považovaná za jeden z najkrajších a najlepších motocyklov v histórii značky. Vyrábala sa, samozrejme, postupne modernizovaná, neuveriteľných dvadsať rokov. Hitom československých tínedžerov sa zase stali malé motocykle Jawa 50, najskôr Pionier a po ňom Mustang.
Všetko sa dá pokaziť
Svetová sláva a komerčný úspech urobili z Jawy jedného z najvýznamnejších výrobcov motocyklov. Jeden z Murphyho zákonov však hovorí, že ak veci fungujú, určite sa niečo pokazí. Platilo to aj v tomto prípade.

Nápad vytvoriť akýsi „národný motocykel“ tým, že sa dvaja najvýznamnejší československí producenti motoriek (Jawa a strakonická ČZ) spoja pod jednu značku, s ktorým prišla vláda v šesťdesiatych rokoch, našťastie zakrátko stroskotal. Potom však prišiel ďalší úder. Komunistickí mocipáni podľahli presvedčeniu, že socializmus musíme budovať na autách a nie motorkách, v dôsledku čoho došlo aj v Jawe k útlmu. Nie však výroby, ale vývoja. Netrvalo dlho a značka, ktorá ešte nedávno určovala trend v rozvoji motocyklového
priemyslu, sa ostatným výrobcom pozerala z úctivej vzdialenosti na chrbát.

Jej výrobky putovali už takmer výlučne iba na socialistické trhy, a keď tie po roku 1989 padli, bol na svete ďalší problém. Fabrika mala zrazu plné sklady a nádvoria síce nových, no zastaraných motocyklov, o ktoré nikto nestál. Problém nevyriešila ani privatizácia podniku v polovici deväťdesiatych rokov. Nový majiteľ sa síce zaviazal, že zachová výrobu motocyklov a značku Jawa nepredá do zahraničia, najmä prvý sľub sa mu však darí plniť len s ťažkosťami. Zmeškaný vlak sa jednoducho doteraz nepodarilo dohnať, i keď niektoré modely motocyklov z Týnca nad Sázavou naznačujú, že tento beh nemusí byť márny.

TEXT: ANDREJ ŠIMONČIČ
FOTO: SIDECAR.CZ.COM, JAWA.EU

Zdroj: Život


28.10.2009 14:21

Re: Článok v časopise Život. -Dvojkolesová legenda: Motocykel Jawa

benter
 Edvenčr 

Ikona

pekne len keby sa jawa uz konecne zobudila mohla by vyrobit nejaky retro model


28.10.2009 14:58

Re: Článok v časopise Život. -Dvojkolesová legenda: Motocykel Jawa

wiese
 Turista 

Ikona

preco tu pise kazdy len o hystorii jawy ,su aj ine znacky


28.10.2009 20:34

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

no weď, to by aj mňa zaujímalo. Inak píše sa HISTÓRIA nie HYSTÓRIA, len aby sa nezabudlo. :-)


28.10.2009 23:49

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

duroslav
Darca Krvi  Turista 

Ikona

weise: Lebo Jawa je "nasa".


29.10.2009 9:04

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

wiese
 Turista 

Ikona

duroslav jawa je ceska takze my urcite nemame byt na co pisny ,su tu ovela slavnejsie znacky ktorych slava a kvalita trva az dodnes .co sa o jawe nedalo v zivote povedat .a omielat tu vecne nieco o jawe len preto ze sme sa na tom vozily ako mlady je uz pekne od veci [zle]

Upravené 1 krát. Naposledy upravil wiese (29.10.2009 9:05)


29.10.2009 9:20

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

Duzo
 Bahniak 

Ikona

wiese:sú tu ale mi ich v podstate ani nepoznáme nemáme ich potom prečo mať radi a tých moto značiek čo majú dlhšiu históriu nieje až tak veľa a motoriek ani nevravím...a jawa je z časti aj slovenská značka niektoré modely sa robili len na slovensku...duroslav [dobre]


29.10.2009 9:41

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

wiese
 Turista 

Ikona

dudo175 aj ked sa robilo nieco na slovensku stale to bol len vymysel cechov,jawu uz pozna naspamat asi kazdy ,a neviem ci uz kazdeho bavi vecne pocuvat o panelke ,kyvacke a nesmiem zabudnut to asi jedine co mali trocha dobre natie casy jawa 500 ohc.a pritom malokto vie nieco o hystorii talianskych znaciek,japoncov ,nemcov.nie sem stale davat jawu s ktorou som ja osobne nebol za mojich cias spokojny .len preto ze skoda bola ceskoslovenska tak ju budem chvalit aj ked bola na nic.treba byt objektyvny .


29.10.2009 9:58

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

duroslav
Darca Krvi  Turista 

Ikona

wiese: Jawa je ceskoslovenska, s vynimkou 2. sv. vojny to bolo suvisle obdobie 1918 - 1993, dost dlho...proste nam najblizsia znacka, to je vsetko...


29.10.2009 10:03

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

wiese
 Turista 

Ikona

duroslav jawa je mozno najbljsia ,ale ludia by chceli konecne vediet hystoriu aj inych znaciek


29.10.2009 12:01

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

Duzo
 Bahniak 

Ikona

historia japonskych motoriek bolo kopirovanie...pozri si prve modely a takto sa to tahalo...ale mohol by niekto zalozit taku temu rad by som sa pozrel na prve japonske jawy [dobre] ale tak myslim poriadnu temu kde by boli aj obrazky jednotlivych modelov ako sa to tahalo...myslim si že tam neni moc čo o histroii kopcili bmw jawu triumph...


29.10.2009 12:25

Re: Dvojkolesová Legenda, Život 43/2009

wiese
 Turista 

Ikona

myslim ze zase az toho tolko nekopirovali,to uz tu stym kopirovanim kazdy prehana,mna by skor zaujimala hystoria inych znaciek od roku 1970 kde sa uz naozaj dalo povedat ze su to motorky,vtedy uz nikto nemusel od jawy nic kopirovat lebo jawa uz bola vtedy totalne niekde naspodku



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.