Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1485 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26195
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15827)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10368)

75 motocyklových rokov - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiu75 motocyklových rokov - Diskusné fórum - Len Tak

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
23.07.2022 14:41

75 motocyklových rokov

hruso25
 Geriatrik 

Ikona

V júli 1947 sa v Povážských strojarňach začala seriová výroba prvého slovenskeho motocykla MANET M90, ktorý položil základ dlhej a úspešnej tradicii produkcie jednostopových motorových vozidiel.
V roku 1969 oslávili v Považskej Bystrici výrobu milionteho motocykla , o desať rokov neskôr už boli vyrobené dva milióny malých motocyklov, ktoré sa vyvážali do viac aki 80 krajin celého sveta, vratane USA, Kanady a západnej Európy.

Úvod z članku v časopise MOT"or 6/7 2022
autor; Pavol Mikuš, Jozef Baláž a Zdenko Metzker.

Ja len tak, aby sa nezabudlo.
Gilbert, to to je tvoja parketa


23.07.2022 19:01

Re: 75 motocyklových rokov

salem79
 Kávičkár 

Ikona

Chlapi ked uz sa spomenul manet. Ktory model cssr skutrov bol povazovany za najlepsi? tatran 125, ci?

Dôvod úpravy: graamatyka

Upravené 1 krát. Naposledy upravil salem79 (23.07.2022 19:02)


23.07.2022 19:07

Re: 75 motocyklových rokov

krampus
 Geriatrik 

Ikona

Čezeta 175 ccm - v Česku prezývaná "prase" ... podľa mňa.


23.07.2022 19:48

Re: 75 motocyklových rokov

egres2
 Bahniak 

Ikona

číza 175.
Mal nosič na prednom blatníku a baby radi na ňom sedeli bokom. Pohodlný. Mal som model so štartérom. Modro biely.


23.07.2022 20:06

Re: 75 motocyklových rokov

hruso25
 Geriatrik 

Ikona

Za mňa Tatran 125.

Manet S 100. V roku 1958 ako prvá motorka v ČSR mala snmerovky a dynamoštarter. Na svoju dobu asi jefen z najmodernejších motoriek.
Fascinujú ma české članky v ktorych sa piše, že Manet S100, alebo aj SK90 vyvinula Jawa.
Výrobu ZETORa CRYSTAL UR II presunuli na slovensko z politickych dôvodov.



23.07.2022 21:33

Re: 75 motocyklových rokov

Jeff
 Jogurťák 

Ikona

Po zrušení výroby automobilov (1936) hľadala brnianska Zbrojovka náhradný civilný program. Uvažovalo sa s „motokolom“, malým motocyklom vychádzajúcim z tradície výroby bicyklov. Konštrukciou bol poverený Ing. Josef Ullman, ktorý dokončil prvý prototyp „Z 2“ v roku 1939. Išlo však už o skutočný malý motocykel s motorom s objemom 98 cm3. Ďalšie práce prerušila okupácia, Ing. Ullman však na projekte tajne pokračoval, takže v roku 1945 už bola pripravená výroba zdokonalenej verzie. V roku 1946 vzniklo 10 prototypov, ktoré úspešne absolvovali skúšky a tak bol motocykel zaradený do objemového radu čs. motocyklov. V tom istom roku padlo aj rozhodnutie o jeho výrobe v pobočnom závode Zbrojovky v Považskej Bystrici (neskôr Považské strojárne). Rozbeh výroby zabezpečoval Ing. Ullman so spolupracovníkmi, pričom došlo k ďalším vylepšeniam ako aj k redukcii objemu na 93 cm3 (Ø 32 × 58 mm). Sériová výroba motocykla s označením MANET 90 (podľa vrchu Manín) sa rozbehla v roku 1947, išlo teda o vôbec prvý čs. povojnový motocykel
No dobre teda hruso 25...hovorme tomu prvý slovenský motocykel. Ešte daj, ktorý slovenský konštruktér sa na tom diele podielal :-~

Dôvod úpravy: Nezabudlo sa

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Jeff (23.07.2022 21:35)


24.07.2022 10:47

Re: 75 motocyklových rokov

hruso25
 Geriatrik 

Ikona

Re: Jeff:
Môj koment asi vyznel ako že prvý motocykel vyrobený na Slovensku bol skonštrulovaný slovákmi.
Nie, nie je to tak.
Tu a teraz to dám na správnu mieru, doplním tvoje údaje a ďakujem ti, že si ma na tú nezrovnalosť upozornil.
Tvorcovia M90.
Josef Ullman;
mladý konštruktér poverený celym projektom.
Zdeňek Nagya:
(Čech s maďarským menom narodený neďaleko Prahy v Kostelci n/Černymi Lesy) motor
Žniva;
skúsený zbrojársky konštrukter,
konštrukcia motora (s Nagyom)
Vincent Sklenář;
skúsený konštrukter z firmy Ogar (do PB priniesol kompletnú dokumentaciu podvozku Ogar 350).
Poverený konštrukciou podvozku.

Jozef Mašat;
Vedúci prototypovej dielne.
Počas 2sv. bol v Zbrojovke Brno tajne postaveny motor a skúšany v bicyklovom ráme. Tento motor nebol nikdy dovezený do Považskych strojarni ( ako mylne interpretovali jednotlivci).
Zdroj mojich informacii;
Gustav Ulický, Zdenko Metzker, Pavol Mikuš,Jozef Balaž.

Gustav Ulický vo svojej knihe o Historii vyvoja a vyroby jednostopovych motorovych vozidiel v meste Považská Bystrica napisal k M 90.
O pôvode tohto motocykla sa vedie veľa diskusii, v krorých najmä česká motoristická verejnosť reprezentovaná niektorymi novinármi uvádza údaje, ktoré nemajú realny základ a su viac menej domienkami, možno i zmámymi deformaciami skutočnosti. Najmä internetove diskusie sú mnohonazorové a od reality na míle vzdialené.
Toť nedavno som čital o Zetore Crystal UR II, ktoreho vyroba bola na prelome 70-80 rokov presunuta na Slovensko z politických dôvodov, čo je totálny nezmysel.


24.07.2022 12:02

Re: 75 motocyklových rokov

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

a čo toto : „Všetko bolo inakšie. Ullman zohnal starý rám z Ogara, a ja (Zdeno Nagy) som zohnal starý dvojpiestový Puch. To bolo všetko, čo sme mali na začiatku vzniku prvého Maneta. Boli sme mladí chlapci a odkopírovali sme, čo sa dalo.“

Re: hruso25: A ako to s UR II teda bolo?


24.07.2022 12:52

Re: 75 motocyklových rokov

hruso25
 Geriatrik 

Ikona

Re: tryskac:
Presne tak nejak to píše vo svojej knihe Gustav Ulický, len to nepodal tak polopate ako ty.

Na vysvetlenie "z politickych dôvodov presunutá vyroba na Slovensko".
Zetor Brno bol plne vyťazený vyrobou nižšej rady.
Československo zabezpečovalo výrobu motora, prevodovky a ďalšich konštrukčnych skupin. Poľsko kompletný zadný most s hydraulikou, oba podniky zaroveň traktory montovali a predavali pod svojou značkou.
Pre nedostatočnu kapacitu a rastuci zaujem i UR I bolo rozhodnuté presununut vyrobu UR II do Turčianských strojarni ( TEES , od roku 1978 ZŤS).
Po roku 1973 bola do Martina presunuta vyroba a vývoj motorov UR II a od roku 1978 i finalna montáž tiež konštrukcia a vývoj traktorov tohto ťažkeho radu.
Prevodovky vyrabala Praga zavod Louny, tento zavod zabezpečoval dodavky aj pre Aviu, Liaz a Karosu. Kapacitne nestihal, preto bola vyroba prevodoviek presunuta do Považskych strojarni. Malo to aj ekonomický efekt, menšia vzdialenost do Martina a Varšavy.
Zdroj: časopis MOT"ot 5/6 2021. Autor:Pavol Mikuš, Zdeno Metzker a Juraj Šuhaj.


24.07.2022 13:03

Re: 75 motocyklových rokov

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: hruso25: súhlasím, len doplním, bol to "podnik" v rámci RVHP, ako tretí výrobca mali byť rumuni, tí aj nejakú dobu vyrábali predné nápravy, potom už boli z Vlkanovej.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.