Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3299 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28572
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17013)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11559)

co znamena kompresny pomer? - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuco znamena kompresny pomer? - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
09.11.2004 14:19

co znamena kompresny pomer?

zzz4
 Kávičkár 

Zdravim...asi to tu vie kazdy okrem mna tak by som sa chcel opytat co znamena ten kompresny pomer..a ak mozte tak mi to tu trosku aj vysvetlite..vdaka


09.11.2004 15:04

Re: co znamena kompresny pomer?

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

pomer objemov (a tym padom tlakov) spalovacej komory ked je piest v hornej uvrati a ked je v dolnej...


09.11.2004 16:20

Re: co znamena kompresny pomer?

manana
 Edvenčr 

Ikona

...co neplati pre dvojtakty (resp su dve definicie pre 2takty)


09.11.2004 17:49

Re: co znamena kompresny pomer?

Relic
 Kávičkár 

Ikona

Vidicon: ... pomer objemov to ano ale tlaku nie tak celkom, teda p.V/T je zachovane, takze objem sa zmensuje a tlak sa naopak zvacsuje. ... ale to len tak pre detailnost. V podstate mas pravdu.


09.11.2004 19:14

Re: co znamena kompresny pomer?

stano
 Jogurťák 

Ikona

a ako je to s hodnotami u jogurtoch???čím väčšie číslo tak tým lepšie???


09.11.2004 20:39

Re: co znamena kompresny pomer?

marekxxx
 Kávičkár 

Stupeň kompresie určuje koľkonásobne sa stlačí nasatý vzduch vo valci, zvýšením tohto pomeru sa dá dosiahnuť vyšší krútiaci moment. Vzduch sa viac stlačí a nastane väčšia expanzia. V zásade platí, čím vyššia kompresia, tým väčší krútiaci moment, ale motor nepôjde tak dobre do otáčok. A naopak, čím bude nižšia kompresia, motor pôjde ľahko do otáčok ale bez sily krútiaceho momentu.


09.11.2004 21:04

Re: co znamena kompresny pomer?

stano: sadni radšej do tankoch. Nie si ty Slotov príbuzný?


09.11.2004 23:41

Re: co znamena kompresny pomer?

agressor
 Geriatrik 

Ikona

stano - vypada to tak, ze si sa sekol presne. :o)


10.11.2004 1:20

BACHA NA POJMY A DOJMI MOTORISTI!

kompresny pomer si nemylme chalani!!!

KOMPRESNY POMER pre spalovacie motory je definovany ako pomer objemu pracovneho priestora vo valci pri dolnej uvrati piesta ku objemu v hornej uvrati.

Vztahuje sa na vsetky spalovacie motory a stroje bez vynimky dvojtaktu, a je dany konstrukciou motora. Zvacsenim komp.pomeru neznamena ziaden narast Mk, ten je dany konstrukciou a nezmenis ho. Ak sa zvysuje ucinnost spal. motora a teda aj zvysenie Mk, tak preplnanim valcov. Princip spociva ze sa do valca nasaje vacsi objem vzduchu, ktory sa stlaci uz pri sani a pri kompresii sa spolu s palivom dosiahne vacsi tlak. Vzduch sa saje vacsinou turboduchadlom. Tym ze je tam zmesy viac, teda je tam viac molekul kyslika v rovnakom objeme, tak ta expanzia je silnejsia a zhori tam viac mirkocasticiek roztreknuteho paliva, tym na piest posobi vascia sila a teda Mk sa zvacsi.Pri tomto vsetkom je nutne dodrzovat sucinitel prebitku vzduchu rovny jednej (lambda=1), t.z. ze zmes bude stechiometricka, t.j. ani chudobna ani bohata.
Jedna nevyhoda je pouzitie na nase stroje co vacsinou su zazihovky.Pri zazihovych spal. motoroch je tlak turboduchadla limitovany kritickym tlakom, pri ktorom moze nastat samovznetenie zmesy. To by malo za nasledok samovolnu expanziu zmesy pri kompresii este pred hornou uvratou resp. pred expanziou. Vo valci by nastala nekontrolovatelna expanzia a to je neziaduce, motor by stracal vykon.
Preto drzme sa prizemi a nestrkajme nos do prace konstrukterov.


10.11.2004 8:47

Re: co znamena kompresny pomer?

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

bagvan, aky je rozdiel v tom co si napisal ty a co ja a ostatni? Kto sa tu akoze myli? Akurat si to rozobral este viac do detailu, co je dobre


10.11.2004 8:49

Re: co znamena kompresny pomer?

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

Relic: ja som naschval nekonkretizoval, co je v citateli a co v menovateli zlomku :-)


10.11.2004 8:52

Re: co znamena kompresny pomer?

Looser
Neregistrovaný

noaco?!

:o)))


10.11.2004 8:57

Re: co znamena kompresny pomer?

agressor
 Geriatrik 

Ikona

Bagavan zrejme nespravne pochopil prispevok marexxxa tak, ze sa da kompresia v motore nastavit. ;o)


10.11.2004 9:15

Re: co znamena kompresny pomer?

manana
 Edvenčr 

Ikona

ja som pri dvojtaktoch narazal na dve metodiky urcovania objemu pracovneho priestora pri expanzii.
neviem ci sa to ujednotilo ale kedysi sa bral objem valca pri dolnej uvrati (europa) alebo skutocne pracovny objem- od momentu ked vracajuci sa piest uzavrie vyfukovy kanal (japonci). neviem ci sa rozumieme. a dufam sa nemylim.


10.11.2004 10:53

Re: co znamena kompresny pomer?

stano
 Jogurťák 

Ikona

vadim-prečo si to myslíš????


10.11.2004 10:59

Re: co znamena kompresny pomer?

zzz4
 Kávičkár 

hmm...sice tomu celkom nerozumiem,ale mohli by st emi trochu poradit ze ked porovnavam tie cisla u roznych motoriek rovnakeho typu,tak ktore je lepsie...mensie alebo vacsie?


10.11.2004 11:24

Re: co znamena kompresny pomer?

Frodo
Neregistrovaný

to mas ako s kozami - nie len velkost rozhoduje. Najprv treba vyskusat. Samotne cislo nic neznamena.


10.11.2004 12:42

Re: co znamena kompresny pomer?

Tomáš Hajduch - Awia
Darca Krvi  Edvenčr 
Správca
Ikona

Kompresny pomer sa az tak velmi medzi jednotlivymi moto nelisi, vacsinou je niekde okolo 10:1, urcite to nieje cislo, ktore by som nejako porovnaval...
Awia


10.11.2004 13:29

Re: co znamena kompresny pomer?

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

zzz4, to mas jedno, lebo aj tak sa to bude u kazdej motorky lisit od valca k valci... dolezity je krutak, vykon a hmotnost, to urcuje "zivost" masiny...


10.11.2004 13:52

Re: co znamena kompresny pomer?

stano: "u jogurtoch" a "do tankoch". Máte rovnakú "slovenčinu", preto.


10.11.2004 14:39

Re: co znamena kompresny pomer?

bassi
Neregistrovaný

Vzdy je lepsie, ked je hodnota kompresneho pomeru vyssia preto, lebo kompresny pomer priamo ovplyvnuje tepelnu ucinnost (je potom vyssia) a tym sa znizuju straty ( lepsie vyuzita energia, ktora je viazana v palive=> nizsia merna spotreba paliva). Ako tu uz bolo uvedene tak cim je vyssi kompr. pomer tak sa zvacsi stlacenie pracovnej naplne a tym sa da dosiahnut vacsia sila, ktora posobi na piest. Ale tymto sposobom sa daju zvysit integralne parametre motora (vykon, moment, merna spotreba) pomerne malo a jeho zvysenie je obmedzene. Dnes automobilove motory maju bezne okolo 10,5:1. Motory s priamym vstrekom do valca maju aj 12:1, ale tu treba pouzivat drahsie palivo. Podstatne zvysenie vykonu sa dosahuje inymi veciami a nie kompr. pomerom. Je to hlavne konstrukcia. Preplnovanie je tiez sposob, ale v tomto pripade treba kompr. pomer zmensit, ale pouzitie Turboduchadla zhorsi reakciu na plyn. Darmo, najlepsiu reakciu na plyn dosiahnete pri motoroch s atmosferickym plnenim(nepreplnovany motor).

Tie definicie kompresneho pomeru su spravne a pri 2-taktoch sa to urcuje ako to opisal Manana.

Vidicon: Zivotnost motora hlavne zavisi od strednej piestovej rychlosti( toto je moc odborne)t.j. cim vyssie otacky, tym mensia zivotnost.


10.11.2004 15:03

Re: co znamena kompresny pomer?

bassi: máš pravdu a preto by sa na určenie "ojazdenosti" motoriek nemalo používať počítadlo kilometrov, ale počítadlo otáčok :o)
P.S.
A zároveň si vysvetlil aj to, aké je "dôležité" používať v čoproch vysokooktánový benzín.


10.11.2004 15:37

Re: co znamena kompresny pomer?

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

BASSI, zle citas, ja som pisal zivost, nie zivotnost :-))) Inak, mal by si lepsie definovat pojem stredna piestova rychlost. Pojem stredna volna draha letu je mi doverne znamy, ale stredna rychlost piestu je nula. Jedine ak by si ju definoval ako priemernu rychlost medzi hornou a dolnou uvratou, co si mal zrejme na mysli.
Suhlasim s tym, ze vyssie otacky znizuju zivotnost motora, ale treba brat do uvahy aj to, ze podtacanim motora sa motor kazi viac ako pri pracovnych otackach.
Chcem vsak jogurtakov upozornit na to, ze z posledneho tvrdenia ale nevyplyva, ze zivotnost vysokootackovych motorov je nizsia ako zivotnost nizkootackovych. Na vysokootackovych stvorvalcoch je napr. pri 4000 mensi tlak na piest ako pri nizkootackovych. Tym padom sa menej opotrebovaju piesty, kluka a podobne. Je sice nizsi vykon, ale dlhsia zivotnost. A za dalsie, piesty a vsetky mozne kluky na rychlych stvorvalcoch su predimenzovane tak, aby vysoke otacky zvladali. Takze ak sa supersport neprehana na doraz, moze vydrzat kludne dlhsia ako choper.


10.11.2004 15:53

Re: co znamena kompresny pomer?

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

efektivna rychlost piestu, to je tusim ten spravny pojem...


10.11.2004 16:18

Re: co znamena kompresny pomer?

bassi
Neregistrovaný

Vidicon: ospravedlnujem sa


10.11.2004 16:50

Re: co znamena kompresny pomer?

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

Bassi, ja sa tebe ospravedlnujem, ja som len taky vy(i)ry(i)vac...


10.11.2004 17:02

Re: co znamena kompresny pomer?

pagy
 Turista 

Ikona

Celkom zaujimava poznamka: Najvyssia rychlost piestu pri 12 000 ot/min. je "len" 134km/h.


10.11.2004 18:25

Re: co znamena kompresny pomer?

Frodo
Neregistrovaný

152,64 km/h je max. rychlost pri 12.000 ot/min na Toune - aby sme boli presni. Ale koho by to zaujimalo ?

A zivotnost motora predsa zalezi na kvalite oleja (a inteligencii majitela - ale to len nepriamo).


10.11.2004 22:35

Re: co znamena kompresny pomer?

marekxxx
 Kávičkár 

>>bagvan - vyvojar, Bavorsko pise> Preto drzme sa pri zemi a nestrkajme nos do prace konstrukterov.

akoze sa nemame k teme vyjadrovat, lebo ty si jediny uceny spadol z neba... co keby si ty najprv zacal s pravopisom?

kompresny pomer sa vypocita>
e=(objem valca+objem kompresneho priestoru)/objem kompresneho priestoru
aj tak skutocny kompresny pomer je trocha iny lebo saci ventil sa zatvara az za dolnou uvratou a medzitym piest uz ide k hornej uvrati a trocha sa meni objem a kompresia nastava az po uzavreti sacieho ventilu
a cim vacsi kompresny pomer, tym vacsia ucinnost, vacsi vykon a vacsi krutak, lebo vykon = krutak x otacky, samozrejme sa zohladnuje pri 100kPa a 25 stupnoch
napriklad pre ucinnost 100 percent potrebujes nekonecne velky kompreny pomer, co sa nikdy ludom nepodari...od 12:1 je uz blbost zvysovat lebo ucinnost rastie minimalne a rapidne sa zvysuju tlaky

no a nechapem ako mozes tvrdit ze treba dodrzat aby zmes bola stechiometricka, no nebude... podla toho ako pridas plyn bude bud bohatsia alebo chudobnejsia...ked das plny plyn tak pojde zmes obohatena o 20 percent kyslika, jasne ze teoreticky je najlepsia stechiometricka zmes, ale ked chces mat max. vykon tak ju dnesna technika nevyrobi,bude chybat vzduch a este aj spaliny brania prisunu paliva ku vzduchu, motor potrebuje rozne zlozenie zmesi, na volnobeh bohatsia a potom zalezi ako jazdis, bohatost zmesi urobia karburatory alebo vstrekovacia jednotka... a v ostatnom s tebou suhlasim, a ak mas pocit ze rozumies turbam, pozri si toto
www.tuningklub.sk/download/psp.zip

vidi>> stredna piestova rychlost nie je nula a vypocita sa>
v=zdvih piestu x otacky /30


10.11.2004 23:56

Re: co znamena kompresny pomer?

fuli
 Kávičkár 

Ikona

:-) robite z toho vedu a pritom vsetci mate pravdu :-)


11.11.2004 0:00

Re: co znamena kompresny pomer?

agressor
 Geriatrik 

Ikona

marexxx ...chvilu mi trvalo, kym som pochopil ten vzorec, ale... logicke.
vyska zdvihu v metroch x 2 (jedna otacka = pohyb hore + pohyb dole) x otacky v 1/minutach / 60 (dostaneme otacky v 1/sekundach). Takze vysledna rychlost piestu je v m/s. (v konecnom vzorci je samozrejme 2 a 60 vykratene)
Vidi - no pokial ja viem, tak bezne sa "priemernej" hovori "stredna" a nie zrovna ta, ktora je v kazdej T/2 sinusoidy. :o)
Ale ja len mudrujem a hovno sa do toho rozumiem, tak sa kludne hadajte dalej. :o)


11.11.2004 8:09

Re: co znamena kompresny pomer?

Relic
 Kávičkár 

Ikona

zzz4: kup si s dieslovym motorom, tie maju kompresiu az okolo 20:1 :-)_


11.11.2004 10:07

Re: co znamena kompresny pomer?

pagy
 Turista 

Ikona

Frodo, a ktore Tuono toci do 12000ot/min?


11.11.2004 10:22

Re: co znamena kompresny pomer?

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

nuz ja na zaklade mojich pradavnych matfyzackych poznatkov rozlisujem priemernu, strednu, efektivnu a maximalnu rychlost. Ale uz ma to tu nebavi, zbytocne tu stracame cas, otazka bola zodpovedana uz davno... dobru noc...


11.11.2004 10:32

Re: co znamena kompresny pomer?

Frodo
Neregistrovaný

pagy - to nebolo dolezite. Skor ma zaujimalo, ci si da niekto namahu a prerata to, alebo sa tu len tak mudruje. Nielen ze (asi) Tuono netoci do 12 tisic, ale ani ta rychlost, co som vypocital nie je rychlost piestu, ale bola by to obvodova rychlost, ktorou sa pohybuje os ojnicneho capu. Na to aby sa vypocitala rychlost piestu, by bolo treba vediet aka dlha je ojnica. Ale koho by to zaujimalo ??
Asi by sme mali radsej prebrat vplyv vysokooktanovych benzinov a syntetickych olejov na motor.


11.11.2004 17:06

Re: co znamena kompresny pomer?

bagvan, VYVOJAR
Neregistrovaný

Chalani predsa sa tu nejdeme skriepit.

Marekxxx - jasne ze to bolo pisane na ideal. obeh. Predsa sa tu nejdeme chytat za malicky.

KOmpresny pomer je pocas chodu menitelny. Ma na to patent nemenovana nemecka vyvojarska firma, a volvo ho vyraba v jednom modely.

Hlava valcov je naklapatelna pomocou velkych ojnic s excentrom. Nieco na predstavenie ako usporiadanie do V valce a valce su naklapatelne. Ked su mensie otacky potrebujeme vacsi kompresny pomer, teda sa naklopy cely blok s valcami, pri vacsich otackach niesu uz take velke straty netesnostou a vseobecne je velky kompres. pomer neziaduci preto sa skolopia valce viac a piest nedojde tak blizko ku hlave teda je kompr. pomer mensi.

Ak by niekdo mal zaujem o detaily pri tychto problemoch napis.


11.11.2004 18:44

Re: co znamena kompresny pomer?

bagvan - preco by mal byt velky kompresny pomer neziaduci ? Vies ono to nie je tak ze by sa kompresny pomer vo vysokych otackach znizoval , ale on sa pri nizkych zvysuje . kto sa teraz zacal smiat , nech cita dalej:vykon motora (benzin) sa reguluje mnozstvom nasatej zmesi a teda pri ciastocne zatazenom motore je mnozstvo zmesi nasatej vzdy mensie nez je objem motora a teda aj realny kompresny pomer je mensi a zhorsuje sa ucinnost motora . porovnaj s dizlakmi ,kde sa nasava stale(takmer)rovnake mnozstvo vzduchu a vykon sa reguluje len mnozstvom paliva . A do prace konstrukterov sa budem pchat , lebo aj to su len ludia


12.11.2004 0:45

Re: co znamena kompresny pomer?

marekxxx
 Kávičkár 

frodo> som tam pisal vzorec na vypocet strednej rychlosti piestu. ked tam dosadis zdvih, neviem aky ma tuono, napr.7cm, tak v= 0,07*12000/30=28m/s

oktanovym cislom sa posudzuje antidetonacna odolnost paliva, kazdy motor ma nejaky oktanovy narok a podla toho treba pouzivat palivo,oktanove cislo je pomer heptanu a izooktanu, pri beznych motoroch ma zmysel vysokooktanovy benzin len proti usadeninam... si myslim...



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.