|
Moja rada je, ze ak motor motocykla, ma spolocnu napln, pre spojku a prevodovku, manual pise, ze menit olej po 10k km, alebo raz rocne, motor v zime odpociva, je lepsie vymenit olej pred odstavkou zimnou a aj filter olejovy.
Usady ktore su v motore so spolocnou naplnou prevodovky a spojky, niesu len karbonove usady, ale aj spina z opotrebenej spojky a tieto usady, sa v dlhsej odstavke usadia a ulepia v spodnej casti olejovej vane.
V principe to az tak nevadi, v podstate to nieje az tak hrozne abrazivum, ale na jar, ked sa motorka prebudza z odstavky, po nastartovani motora, presd trebars vymenou oleja, sa cast usad uz nerozpusti a po vymene oleja skor ano a zase chvilku trva, nez precerpanim olejovej sustavy, sa to dostane do filtra.
Po letnej sezone, este po pravidelnom jazdeni, usady niesu ulepene a usadene v olejovej vani, po zahriati motora, ked sa vypusti olej, na jesen, vymeni sa filter, naleje novy olej, sa nicomu neublizi, pretoze sa velka cast usad vyleje a motor ostava cisty.
rovnako novy olej, nedegraduje tak intenzivne a nevytvara lepive usady, ktore su z priesaku kruzkami z paliva, pri studenych startoch.
U motorov, ktore maju oddelenu prevodovku zo zvlast naplnou prevodoveho oleja, nieje toto az tak kriticke.
Ale ak olej, sa pouziva nielen ako mazivo, ale aj ako chladivo motora v zdvojenej sustave cerpanej zvlast cepradlom do filtra na mazanie a zvlast cerpadlom, pre chladenie motora, je podla mna, tiez lepsie olej menit na konci sezony, lebo ak nie mazacia sustava, tak chladiaca sustava olejova, najma chladic a termostat olejoveho chladenia, sa rad upchava nizkotepelnymi usadami.
Usady v oleji motorovom, su rozneho typu.
Nielen vysokoteplotne, ale aj nizkoteplotne.
Moderne oleje sice vedia potlacat tvorbu tzchto usad, ale maloktore oleje, najma celkom urcite nie motorove oleje pre motocykle, pre spolocne naplne prevodovkz, motora a spojky, niesu urcene pre dlhodobe odstavky vozidla z naplnou oleja v motore.
Znie to mozno smiesne, ale aditiva, ktore potlacaju degradaciu oleja,pri dlhdobej odstavke, alebo uskladneni oleja, su skor minulostou, ako sucasnostou.
Kedysi to bolo bezne, dnes jedine pre ucely leteckej a mozno vojenskej techniky.
Staci si uvedomit, ze ani paliva, ako pohonne hmoty, niesu urcene pre dlhodobe skladovanie, najma nie tie, ktore sa tankuju na vydajnych stojanoch benzinovych cerpadiel, pre motorove vozidla.
..................
A este jednu poznamku, aby ste mali o com hutat, ak mate chut.
Oxidacna stabilita oleja, je jeden z dolezitych paramewtrov oleja motoroveho.
Ale v priamom protiklade z pouzitim v motoroch, ktore pouzivaju katalyzator.
Je uplne jedno ci riadeny, neriadeny, ci je do dieselovy motor, alebo benzinovy, ci je motor benzinovy z karburatorom a katom, alebo je je striekacka.
Cim vyssia je oxidacna stabilita a cim lepsie su prisady, potlacajuce oxidaciu oleja, tym vatsia je zataz pre katalyzator. V podstate stare typy olejov, umoznujuce dlhodobe odstavky vozidla, su vcelku rychla smrt pre katalyzator, kde vznikaju nespalitelne usady.
To iste plati o aditivach, ktore zmensuju trenie.
Rovnako oleje pre moderne auta, ktore pouzivaju recirkulaciu vyfukovych splodin, alebo turbomotory, ktore okrem preplnovania, maju recirkulaciu a riadeny katalyzator, nedaj boh aj DPF filter, maju celkom ine vlastnosti, ako oleje, ktore boli urcene pre starsie vozidla a pocitalo sa z dlhsou odstavkou, alebo kratkou neintenzivnou sezonnou cinnostou {napr. polnohospodarske stroje}
Preto si ja osobne myslim, ze dnesne oleje, je lepsie menit radsej pred odstavkou, ako po dlhodobej odstavke.
Oleje v motore totiz degraduju po kratkodobej zatazi a cinnosti rychlejsie, ako cerstvo naplnene, najma tie moderne oleje.
Je to moj sukromny nazor, nemusi sa to tykat prave oleja, co ma ten ci onen naplneny v motore.
Su motory, ktore nemaju ziaden olejovy filter, len sitko na hrube necistoty, napr. japonske skutre malej a strednej kubatury, sa vobec neseru z filtraciou, dolezita je len pravidelna {casta} vymena, vyliatim oleja a novou naplnou.
|