Sympatický, věčně mladý Ital a hlavně jeden z nejznámějších a nejlepších sportovců historie i současnosti, několikanásobný mistr světa silničních motocyklů, známý také svou stále dobrou náladou a vtipnými gagy, kterými vyhnal ze světa motorek stereotyp a nudu.
Tak se dá ve zkratce charakterizovat Valentino Rossi, přezdívaný „Doktor“ (il dottore, the doctor), zbožňovaný po celém světě, nejvíce však v rodné Itálii, odkud se přestěhoval do klidnější Británie, kde má "méně" fanoušků
Narodil se 16. února 1979 motocyklovému a automobilovému závodníkovi Grazianovi a stavební architektce Stefanii. Jelikož byl jeho otec toho času velice úspěšným jezdcem třídy 250ccm, bylo jasné, že i Valentina bude lákat svět rychlých kol. A stalo se tak velmi brzy. Už ve svých dvou a půl letech, ještě než se naučil jezdit na kole, osedlal svůj první minibike.
Později se mu ale zalíbily motokáry a začal v nich závodit, zatímco minibiky byly jen jeho okrajovým koníčkem. O Vánocích 1989, kdy mu bylo 10 let, se dostaly do Itálie minibiky, opravdové miniaturní repliky závodních motorek Grand Prix. Pro Valeho to byla láska na první pohled a začal s nimi závodit. Do třinácti let soutěžil jak v motokárách, tak v minibicích.
Pak se ale rozhodl pokračovat v zábavnějších a méně nákladných motorkách. V listopadu 1992 si poprvé zajel své první kolo na skutečné závodní dráze s Aprilií Futurou 125. V únoru 1993 dosáhl minimálního věku pro soutěže ve třídě 125 ccm a dostal se do týmu Claudia Lusuardiho s motocyklem Cagiva a začal závodit v té době populárním italském šampionátu Sport Production. O rok později v něm získal titul.
V roce 1995 se Valentino zúčastnil jako jezdec Aprilie evropského šampionátu 125 ccm a skončil v něm třetí. Zároveň ve stejné kubatuře vyhrál šampionát Itálie. Následující sezóna nemohla skončit jinak než Valentinovým přechodem do mistrovství světa 125 ccm. Nevedl si vůbec špatně, zvítězil v Grand Prix České republiky v Brně a celkově skončil devátý se 111 body.
Hned v následující sezóně stopětadvacítkám dominoval, když vyhrál jedenáct závodů a s 321 body nechal své soupeře daleko za sebou. V té době nosil na přilbě nálepku "Cosmico!" (Kosmický), kterou o rok později ve třídě 250 ccm vyměnil za značku s nápisem "Nemluvte za jízdy s řidičem". Tu pak nahradil nápisem "Tribú dei Chihuahua" (Kmen Čivavů), což je spolek jeho nejbližších přátel, kteří do doprovázejí na závody a pomáhají vymýšlet slavné gagy, které Valentino předvádí po vyhraném závodě.
Ve třídě 250 tedy hned první rok skončil druhý, ale v příští sezóně v roce 1999 dosáhl bez problémů na titul.
Sezónu 2000 se rozhodl jezdit v nejpopulárnějších pětistovkách. Značku Aprilia vyměnil za Hondu (tam se poprvé seznámil s Jeremy Burgessem, vlastně si ho vynutil) a na konci sezóny se mohl pochlubit druhým místem. Následující rok byl Valentino k neporažení. Vyhrál jedenáct velkých cen a přeskočil hranici tří set bodů (325). O rok později, kdy pětistovky nahradily Moto GP, si to zopakoval (355 bodů).
Také v ročníku 2003 vyhrál titul mistra světa a ze 16 odstartovaných závodů stál 16krát na stupních vítězů. Za čtyři roky v pětistovkách si Rossi připsal přes třicet vítězství. Takovou dominanci motocyklistický sport nezažil od dob Mika Doohana (jednoho z Valeho vzorů). „Doktor“ však přesto, že je jedním z nejúspěšnějších současných sportovců, rozhodně nezpychl. Miluje Londýn s jeho nočním životem, raději však tráví čas se svými kamarády z mládí než aby se stýkal s celebritami.
Sezóna 2004 byla pro Valentina zlomová. Upsal se tehdy upadající Yamaze, vzal s sebou Jeremyho a prakticky skoro celý tým a společně dokázali z Yamahy udělat vítěze celého ročníku. Smazal tak fámy o tom, že vyhrává jen proto, že má nejlepší motorku na světě, Hondu. Od té doby pravidelně získává titul mistra světa, dohromady jich má v nejsilnější třídě 5, celkově ze všech kubatur 7.
Začátkem roku 2006 se hovořilo o tom, že by Rossi mohl z motorek přejít do některého z automobilových šampionátů. Ostatně ho velice baví závody rally. V roce 2004 dostal od stáje Ferrari Formule 1 nabídku vyzkoušet si jejich vůz. Od té doby s formulí neustále koketoval, testoval ale málokdo si přál, aby v budoucnu startoval třeba po boku Michaela Schumachera, či ho nahradil po jeho odchodu. Vale by byl pro formuli nepostradatelným suvenýrem a magnetem na sponzory, média a peníze. A nebylo by skoro vůbec důležité, jestli je rychlý, nebo ne. Prvního června 2006 ale podepsal s Yamahou smlouvu i na sezónu 2007 v nové kubatuře 800 ccm a Formuli 1 dal prozatím "vale"
V únoru 2006, několik týdnů před další sezónou Moto GP Valentino tajně testoval v italském Misanu vůz GT stáje Racing Box Team - Maserati MC12, předtím jezdil také s vozem Dodge Viper. Testy přichystal bývalý pilot stáje Gabriele Matteuzzi, otec Rossiho současné přítelkyně Arianny (fota 01, 02).
Začátek sezóny 2006 začal smolně pádem v první zatáčce závodu v Jerezu. Ale hned druhým startem dotáhl rekord 54. vítězství Mika Doohana v královské třídě. Přesto v posledním roce kubatury do 990 ccm na titul mistra světa s 247 body nedosáhl. V zimní přestávce se zúčastnil světového šampionátu v rallye FIA World Rally Championship na Novém Zélandu a nevedl si vůbec špatně, jeho budoucnost v tomto sportu je stále jednou z možností, nejdříve však až po sezóně MotoGP 2008.
vale-rossi.ic.cz/ Pozri obrázok
Upravené 1 krát. Naposledy upravil Mischo749 (02.08.2007 20:43)
|