Anketa:
Motoride Klub - Profil člena - Freedom
Login: | Freedom Offline | |
---|---|---|
Meno: | ![]() | |
Môj štýl: | ![]() | |
Skúsenosti: | Pokročilý jazdec, jazdím 23 rokov, ročne najazdím v priemere 10000 kilometrov | |
Motorka: | BMW R 1200 RT 2011 | |
Mesto: | Podzámčok (Slovensko) | |
Čas registrácie: | 22.11.2002 15:22 | |
Posledne prihlásený: | 31.03.2025 13:36 | |
Ďalšie motorky: | ||
Niečo o sebe:
|
Štatistika
- Počet pridaných článkov: 4 Zobraz články
- Počet pridaných bodov záujmu: 0 Zobraz Body záujmu
- Počet pridaných videí: 0 Zobraz videá
- Počet pridaných obrázkov v galérii: 79
- Počet príspevkov v diskusii pod loginom Freedom: 195
- Zobraz témy ktoré otvoril Freedom
- Zobraz témy do ktorých sa zapojil Freedom
Motorky v rubrike Vaše stroje:
Zobrazujem články 1 až 15 z cekového počtu: 1.
12.05.2003 - Freedom Čitatelia: 35948 [Vaše stroje - Moja motorka]

Yamaha Virago 535
Predstavujem Vám moje Virago...
Cestopisy:
Zobrazujem články 1 až 15 z cekového počtu: 3.
26.10.2005 - Freedom Čitatelia: 15127 [Mototuristika - Európa - Cestopis]

Rakúsko - Chorvátsko 2005
Zostava: Freedom, Ružička (Yamaha Virago 1100), neskôr Drtič, Sisa, Pagy, Kika, Marek, Ondro a Saška.
04.08.2003 - Freedom Čitatelia: 17292 Strany: 6 [Mototuristika - Európa - Cestopis]

Cesta okolo Česko-Slovenska (13-19.júl 2003)
Nápad „cesta okolo Česko-Slovenska“ vznikol tak, že som chcel ísť pozrieť do južných čiech a na pár dní aj na východné slovensko. Tak ma napadlo, že by som to mohol spojiť do jednej cesty. Do Čiech chcel ísť aj Laco (boli sme spolu v Dolomitoch), ale nevyhovoval mu termín, tak som sa rozhodol, že pôjdem sám...
11.06.2003 - Freedom Čitatelia: 13533 Strany: 6 [Mototuristika - Európa - Cestopis]

Dolomity 6.5. - 12.5. 2003
Na konci minulej sezóny som začal uvažovať o nejakej dlhšej ceste. Začiatkom roka som našiel na internete oznam na výjazd do Švajčiarska niekedy začiatkom mája. Časom sa to zmenilo na Taliansko - Cortina d´Ampezzo.
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!