Anketa:
Motoride Klub - Profil člena - malyVlado
Login: | malyVlado Offline | |
---|---|---|
Meno: | ![]() | |
Môj štýl: | ![]() | |
Skúsenosti: | Jazdím pre relax | |
Motorka: | Honda XL 600V Transalp 1989 | |
Mesto: | Nová Dubnica (Slovensko) | |
Čas registrácie: | 09.10.2007 19:47 | |
Posledne prihlásený: | 05.03.2025 13:45 | |
Niečo o sebe:
|
Štatistika
- Počet pridaných článkov: 2 Zobraz články
- Počet pridaných bodov záujmu: 6 Zobraz Body záujmu
- Počet pridaných videí: 0 Zobraz videá
- Počet pridaných obrázkov v galérii: 47
- Počet príspevkov v diskusii pod loginom malyVlado: 63
- Zobraz témy ktoré otvoril malyVlado
- Zobraz témy do ktorých sa zapojil malyVlado
Cestopisy:
Zobrazujem články 1 až 15 z cekového počtu: 2.
10.11.2010 - malyVlado Čitatelia: 10906 [Mototuristika - Európa - Cestopis]

Poľsko za sedem dní
V dobách dávno minulých (pred rokom 1989) som do Poľska chodil na služobné cesty dosť často. Prebrázdil som ho všetkými možnými dopravnými prostriedkami, počnúc autom, cez prostriedky hromadnej dopravy, autobus, vlak a lietadlo, až po loď. Jediný motorový dopravný prostriedok, ktorý mi chýbal bol motocykel.
11.10.2007 - malyVlado Čitatelia: 12126 [Mototuristika - Slovensko - Cestopis]

1000 kilometrov slovenských
K napísaniu tohto článku ma inšpiroval článok „700 míľ slovenských“. Tak isto ako TonyCBF, aj my sme sa o tejto ceste dohodli už vlani na jeseň.

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!