Anketa:
Jasov - kláštor premonštrátov, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Vznik kláštora premonštrátov v Jasove siaha do roku 1230. Pôvodne stavby ale úplne zničili nájazdy Tatárov. Už v roku 1255 sa zo súhlasom kráľa Bélu IV začalo z jeho obnovou. Na pôvodných troskách vznikli hradby opevnenia a nádherný gotický kostol. Uhorský kráľ Ladislav udelil kláštoru neobmedzené právo na ťažbu rudy, čo mu prinieslo bohatstvo a rozmach.
Kláštor v tej dobe stál na odľahlom zalesnenom údolí rieky Bodvy, chránený vodnými priekopami. Poskytoval útočisko utláčaným a utečencom. Dočasný azyl tu našla aj egerská kapitula, keď Eger prepadli a vydrancovali Turci. Ale aj tento kláštor bol za nejasných okolnosti na konci 17.-ho storočia zničený.
V roku 1745 vyslala premonštrátska kapitula v Klosterbrucku mladého mnícha Andreasa Sauberera, ktorý mal za úlohu strhnúť rozborené múry a založiť nový kláštor, v ktorom sa následne mal stať opátom. Energický mních položil základový kameň ešte v roku svojho príchodu a na stavbu pozval rakúskeho staviteľa Pilgrama. Ten vtisol kláštoru tradičnú podobu rakúskych stavieb. Centrálne uložený dvojvežový chrám so štvorcovými postrannými dvormi, plastické fasády.
Vysviacka kostola sa konala v roku 1766 a jeho interiér tvoria barokové fresky a bohatá štuková výzdoba. Aj keď kláštor nedosahuje majestátu a bohatosti Göttweigu, Melku či Weingartenu, patrí do rovnakej kategórie a stavebného slohu.
Svätý Norbert z Xanten, zakladateľ rádu by ale z kláštora v Jasove asi radosť nemal. Lebo podľa jeho ideálu cieľom mníšskeho postavenia nie je pokľudný život v mohutnej sakrálnej usadlosti, ale potulný život kazateľa, ktorý naboso a v hrubom rúchu šíri slovo Božie všade, kam príde.
Kláštor nie je pre verejnosť sprístupnený, ale pri troške šťastia a diplomacie sa dá pre skupinu dojednať súkromná prehliadka. Ak sa nepodarí, aj pohľad zvonku polahodí oku. V Jasove je k videniu aj nádherná jaskyňa (UNESCO) a možnosť kúpania a člnkovania na rybníku.
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | Pilgrim 31.01.2014 (07:53) |
Poloha: | N 48.682 E 20.967 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8556 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Lom Rudník, Slovensko | Jazero | 3.9 km SV |
2. | Hatinská jaskyňa, Slovensko | Prírodný úkaz | 4.1 km JV |
3. | Rastlinný kostol a Ladislavova vyvieračka, Debraď, Slovensko | Pamiatka | 4.4 km J |
4. | Enduro trať Debraď, Slovensko | Motokrosová trať | 4.5 km J |
5. | Hámor Medzev, Slovenské technické múzeum Košice, Slovensko | Pamiatka | 6.5 km SZ |
6. | Drienovska jaskyňa a kúpele, Slovensko | Prírodný úkaz | 6.6 km J |
7. | Enduro test Vyšný Medzev - ISDE 2015, Slovensko | Motokrosová trať | 6.9 km SZ |
8. | J.N.-MOTO s.r.o - motocykleaskutre.sk, Slovensko | Moto shop | 8.0 km J |
9. | Hájske vodopády, Zádielska dolina, Slovensko | Prírodný úkaz | 9.5 km Z |
10. | Obec Háj, Slovensko | Zaujímavosť | 10.2 km JZ |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!