Anketa:
Palmýra - Tadmor, Sýria - Bod záujmu - Tip na Výlet
Alebo Nevesta púšte či Tadmur/Tadmor. Prvá zmienka o nej pochádza z druhého tisícročia pred Kristom. Leží v púšti približne 200 km severovýchodne od Damasku, 110 km juhozápadne od rieky Eufrat a asi 170 km od irackých hraníc. Je na Hodvábnej ceste, ktorá kedysi spájala Čínu a Indiu s Európou, preto bola jej dôležitosť v tých časoch vysoká. V roku 1089 ju postihlo silné zemetrasenie a až do roku 1677, kedy ju našli dvaja Angličania, bola stratená. Potom ju začali skúmať a rekonštruovať Nemci, neskôr Francúzi. Dnes je jednou z najnavštevovanejších sýrskych pamiatok. Vstup do mesta je bez poplatku, niektoré múzeá a pamiatky sú však platené.
Články:
- Motoride expedition Egypt alebo na dvoch kolesách k pyramídam
- Sýria – Jordansko – Irak, alebo cez divoký Kurdistan
- Sýria, Jordánsko, Libanon
Fotogaléria:
19.01.2011 - ernesto

19.01.2011 - ernesto

19.01.2011 - ernesto

24.06.2010 - marekxxx

24.06.2010 - marekxxx

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

23.03.2007 - Awia

Detaily:
Krajina: | Sýria |
Región: | Centrálna časť |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | Awia 23.03.2007 (03:37) |
Poloha: | N 34.553 E 38.271 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 12141 |
Nadmorská výška: | 408.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!