Anketa:
Veterný mlyn Ruprechtov, Česko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Veterný mlyn v obci Ruprechtov na ceste do Moravského krasu. Stavba je zaradená medzi kultúrne pamiatky. Na mlyne nie sú klasické lopatky, ale tzv. halladayova turbína, známa skôr z amerických fariem. Možnosť prehliadky a aj ubytovania priamo v mlyne pre 6 osob.
Fotogaléria:
16.11.2015 - dollomiteman

16.11.2015 - dollomiteman

Detaily:
Krajina: | Česko |
Región: | Morava |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | dollomiteman 19.11.2015 (15:50) |
Poloha: | N 49.333 E 16.848 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8384 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Na konci obce Ruprechtov na pravej strane v smere do Moravského krasu.
Adresa, Kontakt:
Sprievodca a rezervácia prehliadok:
Marie Oujeská
Ruprechtov 4
68306 Drnovice
tel.: [00420] 739 883 277
e-mail: mlyn.ruprechtov@seznam.cz
Ostatné služby a rezervácie akcí:
Blanka Sládková
tel.: [00420] 606 242 370
e-mail: mlyn.ruprechtov@seznam.cz
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Camping Baldovec, Česko | Kemping | 9.4 km S |
2. | Priepasť Macocha, Punkevná jaskyňa, Česko | Prírodný úkaz | 9.5 km SZ |
3. | Motorest Rohlenka, Česko | Reštaurácia | 17.7 km J |
4. | Boskovice - Westernové mestečko, Česko | Zaujímavosť | 21.6 km SZ |
5. | Technické múzeum, Brno, Česko | Múzeum | 22.5 km JZ |
6. | Penzión Sole, Bučovice, Česko | Penzión | 23.2 km JV |
7. | Penzión Cihelna, Česko | Penzión | 29.7 km JZ |
8. | Restaurace a Pivnice na Městečku, Česko | Reštaurácia | 30.5 km Z |
9. | Masarykov okruh Grand Prix, Brno, Česko | Okruh | 32.6 km JZ |
10. | Ubytovani na Habesi, Česko | Privát | 39.5 km SZ |
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!