Anketa:
Mŕtve more - Amman beach resort, Jordánsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Zvané tiež ako More smrti, Asfaltové jazero alebo Lótovo more je jedinečné slané bezodtokové jazero. Nachádza sa na najnižšom mieste na zemi (ktorý nie je pokrytý ľadom) 418 m pod úrovňou mora (2006) a klesá. Zároveň je najslanším a najhlbším slaným jazerom sveta s hĺbou 330 m a obsahom soli až 35 %. Mŕtve more vzniklo pred troma miliónmi rokov v časti Veľkej priekopovej prepadliny El Ghor tiahnúcej sa 6000 km z Turecka až do Zambezi v južnej afrike. Zdrojom vody je prevažne rieka Jordán a niekoľko sladkovodných prameňov. Teplota vody je však natoľko vysoká, že takmer všetka sa vyparí a more sa tak ďalej presáľa. Liečivé účinky mora a miestnej klímy sú známe od nepamäti. Počas Egyptskej nadvlády tu kráľovná Kleopatra budovala kozmetické a farmaceutické továrne.
Podľa starých báji na dne mora ležia Sodoma a Gomora, dve mestá, ktoré podľa Biblie spálil Boh, aby potrestal ich hriešnych obyvateľov. Len Lót s rodinou sme opustiť mesto, no jeho žena neposlúchla božie rozkazy, obzrela sa dozadu a zmenila sa na soľný stĺp.
Smutné je, že more mizne. V roku 1965 bola hladina 395 metrov pod hladinou mora, dnes je to už 418 (2006). Pre zastavenie poklesu hladiny sa diskutuje o vybudovaní 190 km dlhého kanálu z Červeného mora. Voda by sa musela vytlačiť do výšky 120 metrov a potom by stekala do hĺbky 530 metrov až do Mŕtveho mora.
Články:
Detaily:
Krajina: | Jordánsko |
Región: | Severná časť |
Typ: | Pláž |
Pridal: | Awia 23.03.2007 (03:37) |
Poloha: | N 31.700 E 35.582 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 21261 |
Nadmorská výška: | -413.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!