Anketa:
TOP trasa v Bosne: Luka - Lukomir, Bosna a Hercegovina - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Jedna s TOP kochačkových ciet v Bosne. Cesta náhornou plošinou, s nádhernými vyhľadmi naokolo, lúky pasienky, salaše, mobilná pastierka :) atď, neskôr cesta schádza do kaňona (Zákruta nad kaňonom, ak nedobrzdíš treba padák ;-)) rieky Rakitnica, kde je most. Od mosta výjazd po kraji kaňona až po Dubočani. Na trase je odbočka na Blatačko jezero. Fajn miesto na odych.
Vyhliadka na najväčší kaňon v Bosne z dedinky Lukomir
Lukomír - Najvyššie položená dedina v BiH
Zákruta nad kaňonom, ak nedobrzdíš treba padák ;-)
Vyhliadka na Blatačko jazero
Fotogaléria:
02.08.2019 - mendo

02.08.2019 - mendo

02.08.2019 - mendo

02.08.2019 - mendo

02.08.2019 - mendo

02.08.2019 - mendo

02.08.2019 - mendo

02.08.2019 - mendo

02.08.2019 - mendo

02.08.2019 - mendo

02.08.2019 - mendo

02.08.2019 - mendo

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Bosna a Hercegovina |
Región: | Kalinovik |
Typ: | Trasa |
Pridal: | mendo 11.08.2019 (08:21) |
Poloha: | N 43.539 E 18.217 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10015 |
Povrch: | šotolina |
Dĺžka trasy: | 48.0 km |
Prevýšenie trasy: | 1680 m |
Prístup:
Trasa začína za dedinkou Luka po ktorú vedia asvaltová cesta . Potom už len luxusná šotolina. Zjazd a výjazd z kaňona po Dubočani nepoznaju open street mapy. Možnosť ísť podľa gpx ale nieje kde zabludiť. Cesta bola upravovaná, bežne tadial jazdia bosanské SUV typu G1 a pod. Od Dubočani znova planiny výhľady, sem tam prudšie stúpanie , neskôr sa ceta napája na magistralu smer Lukomir
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Výškový profil trasy:
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Trasa: Boračko jezero - Kalinovik, Bosna a Hercegovina | Trasa | 6.5 km JV |
2. | Vyhliadka na najväčší kaňon v Bosne z dedinky Lukomir, Bosna a Hercegovina | Vyhliadka | 11.2 km S |
3. | Lukomír - Najvyššie položená dedina v BiH, Bosna a Hercegovina | Dedina | 11.3 km S |
4. | Zákruta nad kaňonom, ak nedobrzdíš treba padák ;-), Bosna a Hercegovina | Vyhliadka | 12.2 km SZ |
5. | Vyhliadka na Blatačko jazero, Bosna a Hercegovina | Vyhliadka | 12.7 km SZ |
6. | Trasa: Krupec - Odžaci, Bosna a Hercegovina | Trasa | 13.0 km S |
7. | Cesta R435 - Nevesinje - Boračko jazero, Bosna a Hercegovina | Trasa | 13.4 km JZ |
8. | Bosanský "Drumitor", Bosna a Hercegovina | Trasa | 13.8 km JV |
9. | Boračko Jezero, Bosna a Hercegovina | Pláž | 15.0 km Z |
10. | Kemping, chatky EkoSelo, Boračko Jezero, Bosna a Hercegovina | Kemping | 15.3 km Z |
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!