Anketa:
Valašské muzeum v přírodě: Rožnov pod Radhoštěm, Česko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Je nejstarším a nejnavštěvovanějším areálem Valašského muzea v přírodě. Bylo otevřeno roku 1925 a prezentuje způsob života na malém městečku v období od poloviny 19. století až po první čtvrtinu století dvacátého. V době hlavní sezóny zde probíhají každý víkend folklorní a řemeslné programy. Dřevěné městečko je také dějištěm několika folklorních festivalů.
Články:
Detaily:
Krajina: | Česko |
Región: | Valašsko |
Typ: | Múzeum |
Pridal: | gegon 03.08.2009 (08:43) |
Poloha: | N 49.462 E 18.149 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8801 |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Valašské muzeum v přírodě
Palackého 147
756 61 Rožnov pod Radhoštěm
CZECH REPUBLIC
Telefon
Fax
E-mail:
Internet: +420 / 571 757 111
+420 / 571 654 494
muzeum@vmp.cz
www.vmp.cz
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Pustevny (lanovka), Česko | Vyhliadka | 9.0 km V |
2. | Kemp a kúpalisko Mořkov, Česko | Kemping | 9.8 km SZ |
3. | Trasa Hutisko Solanec-Velké Karlovice, Česko | Trasa | 10.1 km JV |
4. | Kemp Ranč Bystřička u Vsetína, Česko | Kemping | 10.7 km JZ |
5. | Prírodne kúpalisko Nový Hrozenkov, Česko | Pláž | 13.8 km J |
6. | Skokanský mostík do jazera - Big Air, Česko | Zaujímavosť | 13.9 km J |
7. | Vodná nádrž Karolinka, Česko | Zaujímavosť | 14.7 km JV |
8. | Velké Karlovice, Česko | Dedina | 15.0 km JV |
9. | Múzeum Tatra, Kopřivnice, Česko | Múzeum | 15.3 km S |
10. | Oldtimer AutoMotomuzeum Kopřivnice, Česko | Múzeum | 15.7 km S |
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!