Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1698 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28448
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16949)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11499)
Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ako sa jazdí na KTM na železnom obrovi v Erzbergu?

 Zdieľať

Pridané: 15.07.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 10245 [Testy a predstavenia - Test]

Erzberg Rodeo – akcia, ktorá rok čo rok viac a viac rezonuje v ušiach fanúšikov endura. Extrém, ktorý je možné vidieť v železom lome v Rakúsku, však láka široké masy divákov.

Tento rok som sa do Erzbergu vydal po prvýkrát a v troch reportážach som vám priblížil túto skvelú akciu priamo z jej diania. Okrem športového a adrenalínového zážitku v role diváka som sa však spolu s ďalšími novinármi vydal na skusy priamo do lona železného obra. Pozvanie na vyskúšanie najnovších modelov KTM sa totiž nedalo odmietnuť.

 Železný obor - kameňolom Erzberg
Železný obor - kameňolom Erzberg

Piatková rozcvička – KTM 690 Enduro

V piatok, keď sa v Erzbergu jazdia prvé prológy, KTM CEE pripravila pre šesticu novinárov (2x Poľsko, 2x Česká republika, 2x Slovensko) KTM 690 Enduro. Prvým šokom bolo obutie sériových, viac menej cestných pneu. To sme už začali tušiť, že jazda bude nudnou prechádzkou po okolí. Všetko bolo ale nakoniec inak.

Po nutných papierovačkách sadám na svoju šesťstodeväťdesiatku, ako inak v oranžovej farbe. Otáčam kľúčik, budíky tancujú, svieti kontrolka vstrekovania. To nie je technika, akú poznáme z ostrých strojov. Štartér musí točiť trochu dlhšie, ale motor nakoniec beží. Napriek sériovému výfuku pekne utlmene buble. Vyrážame.

Pekne pomaly za sprievodcom cez sériu kontrol po šotolinkách stúpame kameňolomom. Po chvíli sa zastavujeme a inštruktor dáva všetkých dokopy. Potom bez slova kope jednotku na svojej ostrej štyristopade a mizne v zjazde napravo. A my všetci za ním. Kolónu uzatvárajú ďalší sprievodcovia. Pekne dole kopcom v sypkom štrku, zákruta vľavo pomedzi stromy, trochu blatíčka a v tom jazdci miznú predo mnou medzi stromami. Výjazd kolmo hore, strmý a pekelne vyjazdený na koreňoch stromov. Prvá zápcha, ktosi zostal stáť. Tak to je paráda, začínam sa usmievať a ani neviem prečo. Páči sa mi trasa alebo to ako 690 s ľahkosťou zvláda tieto nástrahy? Alebo oboje?

 Test KTM 690 sprava Miro Tamáši, Jarda Šíma a ďalší novinári, Awia fotil
Test KTM 690 sprava Miro Tamáši, Jarda Šíma a ďalší novinári, Awia fotil

Hore sa čakáme, straty nie sú žiadne. Pokračujeme cestou na násype, vpravo aj vľavo priepasť a medzi tým asi meter široká šotolina. Sprievodca má naponáhlo, a tak tam hádžem hádam všetky kvalty čo to má a pravicu vytáčam nadoraz. Mierne spomalenie a pred násypom a je tu prvý strmý výjazd, tak ako to v Erzbergu poznáme. Nie je čas premýšľať, dvojka plný a už som hore, to je paráda.

Výjazdy, úzke lesné cesty, zjazd do odkaľovaciej nádrže, kde sa jazdí aj hlavný pretek. Tento zjazd bol prvým miestom, ktoré niektorí novinári nezišli a radšej obišli. V extrémoch sa pokračovalo a počas hodinovej jazdy nebolo kedy si vydýchnuť. Najťažšie úseky sa dali obísť, a tak každý z novinárov 2 - 3 miesta vynechal... Aj vďaka tomu sa naše jazdenie obišlo bez pádu.

A čo 690-tka? Vracal som ju prekvapený a to veľmi príjemne. Veľký jednovalec prekvapil ľahkou ovládateľnosťou a skvelým výkonom. Často som mal pocit, že sedlám menšiu a ľahšiu strojovňu a nie čosi plne vybavené do premávky a hlavne na cestných gumách. Extrémy, ktoré sme si na Erzbergu prešli, parádne overili techniku. Z motora som mal pocit, že to hádam ani nie je KTM, vibrácie minimálne. Fakt ale je, že v teréne ich človek proste ani nevníma... Takže KTM 690 pre mňa rozhodne prekvapením víkendu.

Sobotný masaker - KTM EXC 450 R

V sobotu na nás čakali ostré štyristopäťdesiatky. A to už sa dalo tušiť, že po tom, čo sme si odjazdili včera na 690, nás čaká ešte viac zábavy. Na začiatku sa rozdeľujeme na ľahšiu a ťažšiu skupinu. Čo to ale znamená ťažká? Keďže som na túto otázku nepoznal odpoveď, tak som sa hneď do nej zaradil. Začiatok je podobný ako včera, avšak už v prvom kamennom výjazde mám problémy. Rovnaké miesto, ktoré som na 690 zvládol bez problémov. Na ostrej 450 ma rozhodilo a výjazd som prešiel mimo stopu v hlbokom štrku. Ďalší na pláne je už o čosi náročnejší výjazd. Na motorke sedím sotva 5 minút a neviem sa rozhodnúť aký dať prevodový stupeň. Proste by to chcelo sa trochu rozjazdiť a nie hneď vybehnúť na 30 m dlhý strmý výjazd. Dávam za jedna a tesne pod vrcholom končím. Príliš veľa výkonu, malá rýchlosť. Sotva meter pred koncom sa točím a idem dole. Sprievodca ma berie na vedľajší, trochu kratší výjazd a pripájam sa k druhej skupine.

Problémy ale nekončia, na presune na rovnej ceste sa mi zrazu blokuje zadné koleso, motor zdochýna a zostávam stáť. Po krátkej inšpekcii prichádzam na problém. Zadná brzda je zablokovaná a zakusla sa. Motorky tu jazdia a požičiavajú sa celý deň, tak je možné, že niekto, kto jazdil predo mnou, jej dal zabrať. Jednoducho pedál nožnej brzdy je zaseknutý v dolnej polohe. Pomaly dobieham skupinu a oznamujem problém sprievodcovi. Ten mi dáva svojho Husaberga a niekoľkými kopancami vracia pedál zadnej brzdy na KTM do odbrzdenej polohy. Vraj on to prejde aj bez zadnej brzdy ale ja ju budem ešte potrebovať.

A mal pravdu, lebo hneď nato sa pripájame pôvodnej skupine a okrem viacerých náročných výjazdov, dokonca takých, že navrchu bolo potrebné sa otočiť, prichádzame aj k náročnému zjazdu. Ak by som to videl vopred, asi by som si dvakrát rozmyslel, či tam pôjdem. Už fakt, že sprievodcovia vypli motory a vysvetlili nám, že máme brzdiť oboma brzdami nie len zadnou nasvedčoval, že to bude masaker. Strmý kamenný padák, balvany navyše zatočený doľava. Kto by to nevybral, skončí v potoku. Potom brod a na druhý breh do lesa. Až dole si uvedomujem aká to bola paráda, napriek tomu ako to vyzeralo, technika brzdenie fungovala a Husaberga som vedel zastaviť kedy som chcel. Až v polke som dobehol jazdca predo mnou a mal som pocit, že mi zavadzia. Proste nádhera.

Nuž o 450-tke toho veľa nenapíšem. Ostrý motor je neskutočne zábavný. Vo výjazde však bol prisilný a mal som mať zaradený vyšší stupeň. Možno bol vtedy aj problém s tou brzdou. Každopádne je to pravé športové náradie a asi presne to, čo by som si na prológ na Erzbergu vybral. Proste paráda. Husaberg, aj keď ma všetci varovali, že je to hrozné kladivo, sa mi zdal veľmi príjemný, zvládol som zvyšok trasy v absolútnej pohode.

KTM 125 EXC

Dvojtakt? Tak to veľmi nemusím, hlavne ak ide o enduro. Proste každému pasuje niečo iné. Poznáte to. KTM CEE však doviezla dva stroje a to sa neodmieta. Vyrážame na horu, aby sme ich potrápili.

 S dvojtaktom som si užil viac ako som si myslel
S dvojtaktom som si užil viac ako som si myslel

Na 125 EXC sa jazdí úplné inak ako na 4T. Výkonu to má dostatok, len to treba poriadne točiť. Skúšam to postupne od menších výjazdov. Proste rozbehnúť, vytočiť a v kopci v žiadnom prípade neubrať. A ide to krásne. Som prekvapený a napriek predsudkom na začiatku mám pocit, že niečo iné ako dvojtakt na na Erzberg ani nechcem. Tak z toho vzniklo ďalšie prekvapenie víkendu. Dvojtakty si ma získali. Proste nádhera.

KTM 250 EXC-F

Po testoch na jeseň minulého roka (skúšal som vtedy SX-F), rozhodne môj favorit. Motorka, ktorú by som chcel mať v garáži. Výkon postačujúci, skvele dávkovateľný. S ľahkosťou ovládania som si trúfol na ktorýkoľvek výjazd. A tiež bola o ňu dosť trhačka medzi novinármi.

 KTM 250 EXC-F
KTM 250 EXC-F

Záver

Už keď prišla pozvánka z KTM CEE, vedel som, že to bude paráda. Predĺžený víkend bol skvele stráveným časom, lebo sme buď sledovali úžasné výkony profíkov alebo sami jazdili, na svojich moto, ale aj na štvorici strojov KTM. Vysoko hodnotím jazdy so sprievodcami, ktorý sa s nami nebabrali a pripravili naozaj náročnú trať. Večer sme si zas užívali zábavu v paddocku. Pre mňa sa víťazom víkendu stala KTM 690 Enduro.

Na Erzberg Rodeo 2008 nás pozvala a stroje KTM zapožičala spoločnosť KTM Central East Europe.

Text: Tomáš Hajduch - Awia, Foto: Tomáš Hajduch - Awia, agressor, Miro Lacko (KTM CEE)

Viac o Erzberg Rodeo 2008

Ak chceš vedieť o Erzberg Rodeo 2008 viac, pozri si online reportáže:

26.05.2008 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 9570 [Šport - Enduro]

-

Erzberg Rodeo 2008 - deň tretí - masaker

Veľké finále extrémneho endura, zvaného tiež Erzberg Rodeo bolo na pláne v nedeľu. Na pravé poludnie vyrazilo na trať 500 najlepších.

 

24.05.2008 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 6562 [Šport - Enduro]

-

Erzberg Rodeo 2008 - deň druhý

Jedenásť večer, dnes to bude naozaj len bleskovka s fotkami z dnešného dňa. Pogram tu v Erzbergu sa posúva k večerným hodinám, a len pred chvíľou skončilo odovzdávanie cien najlepším z prologu a Rodeo-X Endurocrossu.

 

23.05.2008 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 8590 [Šport - Enduro]

-

Erzberg Rodeo 2008 - deň prvý

Tak toto je iný masaker, ako sa vraví. Každopádne vycestovať do Rakúska sa oplatilo. Od skorého rána pozeráme a takmer vkuse jazdíme v obrovskom lome...

 

Pridané: 15.07.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria