Anketa:
Odštartovaný aj seriál pretekov jednotlivcov – Scooter GP 2009
ZdieľaťPridané: 19.05.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 9731 [Šport - Ostatné]
V Trenčíne tento víkend odštartovali cestní skútristi aj seriál pretekov jednotlivcov - Scooter GP.
Promotér, Scooter team TN, pripravil pod supervíziou Slovenskej Asociácie Skútrov, technicky náročnú, no jazdecky perfektnú trať na parkovisku v hypermarketovej zóne mesta. Na štartovej listine bolo zapísaných 33 jazdcov, ktorí štartovali v kategóriách 50-street, 50-sport, 70-racing a Open. Všetci absolvovali dve rozjazdy a výber jazdcov, okrem 50-streetov, absolvoval aj podvečerné superfinále.
![]() |
Pozitívnym prvkom bola vysoká účasť práve v najslabšej triede 50 street, v tzv. „leštenkách“. Na štartovací rošt sa postavilo 15 jazdcov, dojazdilo 14. Najmladší pretekár, Lukáš Hybský /40/, jazdiaci vo farbách Motowel Racing Teamu z Tekovských Lužian, má len 11 rokov, no veľkú chuť pretekať na skútroch. Prvenstvo si vyjazdil Martin Krupa /31/ z kolárovského Moped Slovakia Teamu na skútri CPI.
![]() |
V 50-sportoch si prvenstvo suverénne vyjazdil v oboch rozjazdách Tomáš Nižňan /33/ z bratislavského VT Racing Teamu na skútri Piaggio.
Pre zvýšenie atraktívnosti podujatia sa Výkonný výbor SAS rozhodol spojiť triedy 70-racing a Open do spoločných rozjázd a bolo sa na čo pozerať, pretekársky súboj sa striedal so súbojom techniky. V 70-racingoch si prvenstvo vyjazdil Tomáš Nemčovič /44/ zo šenkvického LTM Racing Teamu a v Openoch Martin Tokár /80/ z Aerox Teamu na skútri Yamaha.
![]() |
![]() |
Superfinále, doslova bonbónik pretekárskeho dňa od štartu až po cieľ, celých 12 minút + dve kolá, bolo v réžii ostrieľaného trenčana Dušana Predanocyho /111/ jazdiaceho vo farbách šenkvického B2L Racing Teamu na skútri Yamaha. Po roku opäť potvrdil, že patrí medzi skútristickú pretekársku elitu a na domácom asfalte sa najlepšie vyhráva.
Prvé miesta po kategóriách:
Kategória: | Tím | Jazdec |
---|---|---|
50 street | Moped Slovakia Team | Martin KRUPA |
50 sport | VT Racing Team | Tomáš Nižňan |
70 racing + Open | LTM Racing Team | Tomáš NEMČOVIČ |
Superfinále | B2L Racing Team | Dušan PREDANOCY |
![]() |
![]() |
![]() |
Pridané: 19.05.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Honda prináša európsky záručný program pre motocykle a skútre
- Martin Vaculík obhájil titul medzinárodného majstra SR
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!