ISSN 1336-6491 | Online: 2085 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29881
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17652)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12229)
Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač

Motocyklové motory - rôzne konštrukcie 2/3

 Zdieľať

Pridané: 11.02.2003 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 56452 [Technika - Motor]

Motory s valcami do V:

Motor Harley-Davidson - štvortakt, dvojvalec do V
Motor Harley-Davidson - štvortakt, dvojvalec do V

Piesty sú usporiadané podobne ako pri motore typu boxer, ale sú vyklopené hore pod určitým uhlom. Podľa toho rozlišujeme motory 90V (Ducatti), ktorých valce zvierajú uhol 90 stupňov alebo 70V (Yamaha XV 535 Virago) atď. Tieto motory sa do rámu montujú pozdĺžne (Moto Guzzi) alebo priečne (Harley-Davidson).

Motory s valcami do V sa vyznačujú vysokým krútiacim momentom a “záťahom“ od nízkych otáčok. 90 stupňové “véčka“ sa vyznačujú veľmi kľudným chodom a používajú sa v športových a cestovných motocykloch. U motorov s menším uhlom medzi valcami sa musia odstrániť rôzne technické záludnosti, aby dosiahli rovnako kľudný chod ako 90 stupňové prevedenia.

 Vidlicový dvojválec - hore priečne montovaný (Yamaha Warrior) a dole pozdĺžne montovaný (Moto Guzzi)
Vidlicový dvojválec - hore priečne montovaný (Yamaha Warrior) a dole pozdĺžne montovaný (Moto Guzzi)

Trojvalcové motory:

Trojvalcové motory sa vyrábajú v radovom prevedení a montujú sa priečne. Najčastejšie sú čapy kľukového hriadeľa posunuté o 120 stupňov (Laverda RGS 1000 Jota) vďaka čomu dosahujú kľudný chod. Ich výhodou je relatívne malá montážna šírka oproti porovnateľnému štvorvalcovému motoru.

 Trojvalcový radový motor (Benelli Tornado)
Trojvalcový radový motor (Benelli Tornado)

Štvorvalcové motory:

Sú veľmi rozšírené a existuje veľa variant: Radový štvorvalec s priečnou montážou (Honda CB750), radový štvorvalec s pozdĺžnou montážou (BMW K100), boxer s pozdĺžnou montážou (Honda Gold Wing GL1200 DX) 90 stupňový štvorvalec do V (Honda VFR750F) alebo tzv. štvorcové motory s dvoma kľukovými hriadeľmi a valcami usporiadanými na vrcholoch štvorca (Ariel 1000 Square Four).

Štvorvalcové motory majú kľudný chod a dosahujú vynikajúce výkony a aj vysoké otáčky. Majú tiež dlhú životnosť.

 Netradičný štvorvalcový tzv. štvorcový motor s dvoma kľukovými hriadeľmi a válcami usporiadanými na vrcholoch štvorca (Ariel 1000 Square Four)
Netradičný štvorvalcový tzv. štvorcový motor s dvoma kľukovými hriadeľmi a válcami usporiadanými na vrcholoch štvorca (Ariel 1000 Square Four)

Netradičný štvorvalcový tzv. štvorcový motor s dvoma kľukovými hriadeľmi a válcami usporiadanými na vrcholoch štvorca - Ariel Square Four 1000
Netradičný štvorvalcový tzv. štvorcový motor s dvoma kľukovými hriadeľmi a válcami usporiadanými na vrcholoch štvorca - Ariel Square Four 1000

< >

Pridané: 11.02.2003 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »