ISSN 1336-6491 | Online: 2207 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29843
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17634)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12209)
Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač

Motocyklové motory - rôzne konštrukcie 1/3

 Zdieľať

Pridané: 11.02.2003 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 56442 [Technika - Motor]

Motocykle sú vybavené motormi rôznych zdvihových objemov, ktoré sa však líšia aj počtom a usporiadaním valcov. Niečo o tom aký vplyv má konštrukcia motora na jeho vlastnosti sa môžete dozvedieť z nasledujúcich riadkov...

Pozri tiež:

24.02.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 61020 [Technika - Motor]

-

Princíp a funkcia spaľovacieho motora, základné pojmy...

Rubrika Technika je tu preto, aby sme Vám priblížili funkciu rôznych častí motocykla. A čím iným by sme mali začať, keď nie priamo srdcom každého stroja, ktorým je motor.

 

09.04.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 66639 [Technika - Motor]

-

Štvortaktný motor - princíp funkčnosti

Štvortaktný motor je najpoužívanejším motorom v dopravných prostriedkoch. Má mnoho výhod oproti dvojtaktným motorom a dnes už jednoznačne kraľuje u medzi sériovými veľkými motocyklami, kým dvojtakty sa používajú len v maloobjemových skútroch a v športových strojoch. Poďme sa teda pozrieť ako vlastne funguje.

 

09.04.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 79216 [Technika - Motor]

-

Dvojtaktný motor - princíp funkčnosti

Dvojtaktný motor je známy už od polovice 19-teho storočia. V minulosti sa tieto motory často využívali na pohon motocyklov, hlavne kvôli ich konštrukčnej jednoduchosti a nízkej cene. Toto sa zmenilo až v šesťdesiatych rokoch, keď boli dvojtakty vytlačené do oblasti športových strojov. Poďme sa teda pozrieť ako vlastne funguje.

 

11.02.2003 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 56408 Strany: 3 [Technika - Motor]

-

Motocyklové motory - rôzne konštrukcie

Motocykle sú vybavené motormi rôznych zdvihových objemov, ktoré sa však líšia aj počtom a usporiadaním valcov. Niečo o tom aký vplyv má konštrukcia motora na jeho vlastnosti sa môžete dozvedieť z nasledujúcich riadkov...

 

Jednovalcové motory:

Jednovalcové motory sa vyznačujú jednoduchou konštrukciou a tým pádom aj nižšími výrobnými nákladmi. Sú menej náročné na údržbu a nastavovanie. Ďalšou prednosťou tejto konštrukcie je nízka hmotnosť, ktorá ich predurčuje na použitie v terénnych motocykloch a relatívne nízka spotreba paliva a oleja.

Nevýhodou ostávajú relatívne vibrácie, ktoré vznikajú kvôli striedavému zaťaženiu kľukového hriadeľa (4T-každá druhá otáčka)

 Jednovalcový motor (BMW F650CS)
Jednovalcový motor (BMW F650CS)

Viac-valcové motory boli vyvinuté kvôli väčším výkonom, kľudnejšiemu chodu a väčšej životnosti. Použitím väčšieho množstva valcov je možné takisto zvyšovať zdvihový objem motorov.

Vysoké otáčky motora sú podmienené malou hmotnosťou jednotlivých dielov kľukového mechanizmu. Zmenšenie hmotnosti je možné dosiahnuť rozdelením zdvihového objemu medzi viacero valcov. Vďaka tomu majú viacvalcové motory väčšiu životnosť, nekladú veľké nároky na údržbu a tlak spalín je rozdelený medzi viacej valcov – menšie špecifické zaťaženie motora. Pri menšom špecifickom zaťažení motora sa šetria ložiská v motore, piesty, steny valcov a súčasti ventilového rozvodu.

Radové dvojvalcové motory:

Steny oboch valcov tvoria jeden blok a valce sú umiestnené v rade.
Ak sa oba piesty pohybujú zároveň v rovnakej výške je to tzv. paralelný dvojvalec (parallel-twin). Tieto motory majú vyvážený chod a vysokú účinnosť pri nízkych otáčkach. Ich nevýhodou sú silné vibrácie pri vyšších otáčkach (pokiaľ nie sú vybavené vyvažovacím hriadeľom).

Ak sa piesty pohybujú striedavo tzn. fázovo posunuté o 180 stupňov je to protibežný motor. Tieto motory majú kľudnejší chod avšak ich krútiaci moment je menší než u porovnateľných paralelných motorov.

 Radový dvojvalcový motor (Yamaha TDM900)
Radový dvojvalcový motor (Yamaha TDM900)

Dvojvalcové motory s protibežnými piestami – BOXER:

Piesty sú v jednom bloku postavené priamo proti sebe. Pohybujú sa súčastne smerom dnu a von. Odtiaľ aj vznikol názov boxer. Motor vychádza plochý a motocykel má potom nízko umiestnené ťažisko. Tieto motory sú neodmysliteľne spojené so značkou BMW.

Boxery majú veľmi vyvážený a kľudný chod avšak pri nízkych otáčkach sa u nich prejavuje silný klopivý moment, ktorý spôsobuje vibrácie. Konštrukčné usporiadanie boxera však dovoľuje priamo spojiť kľukový hriadeľ so spojkou a prevodovkou, bez primárneho prevodu, čim je možné znížiť celkové trenie v motore.

 Dvojvalcový BOXER motor (BMW R1150R)
Dvojvalcový BOXER motor (BMW R1150R)

>

Pridané: 11.02.2003 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »