Anketa:
Rally Dakar ročník 1998 - Prvý Slovák Jaro Katriňák - boj s dunami
ZdieľaťPridané: 21.12.2009 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 6013 [História]
Dakar oslavuje 20. výročie. Pretek bol odštartovaný z Versailles, prechádzal krížom cez Španielsko a končil v Dakare.
Seriál článkov - História Rally Dakar:
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Rally Dakar | Nasledujúci
Bolo treba prekročiť nespočetné množstvo dún. Takže kopanie strojov von z piesku bolo ako na povel väčšinu dní tohto ročníka rally Dakar. Víťazmi boli Jean-Pierre Fontenay medzi autami, ktorý tak získal svoje prvé víťazstvo na Dakare a Stephane Peterhansel medzi motorkami. Francúz tak dosiahol svoje šieste víťazstvo na jeho desiatom Dakare.
![]() |
trasa rally 1998 |
- Štart: 1. Január 1998 Versailles (Place d´Armes)
- Cieľ: 18. Január 1998 Dakar (Ružové Jazero)
- Deň odpočinku: 11. Január Gao (Mali)
- Dĺžka rally: 10.593 km
- Dĺžka meraných úsekov: 5.219 km
- Prejdené krajiny: Francúzsko, Španielsko, Maroko, Mauretánia, Mali, Senegal
Na štarte 323 strojov:
- 173 motoriek
- 115 áut
- 35 nákladiakov
V cieli 104 strojov:
- 41 motoriek
- 55 áut
- 8nákladiakov
Zaujímavosti:
- Dakar oslavuje svoje 20-te výročie. Cesta preto viedla dolu Francúzskom po ceste Nationale20, cieľ bol samozrejme v Dakare.
- Stephane Peterhansel vyhráva svoj šiesty Dakar. Porazil tak počtom víťazstiev Cyrila Neveua, ktorý ich má na konte "iba" päť.
- Tri maratónske etapy medzi Zoueratom, El Mreiti a Taoudenni spôsobili, že iba 88 motoriek, 50 áut a 26 nákladiakov opustilo Gao.
- 5 etapu vyhral po prvý krát vtedy nováčik na Dakare - Jaroslav Katriňák
V čase 8:00 - Jaroslav Katriňák vyhral etapu na Dakare.
Video: PARIS DAKAR RALLY 1998 - Ako Katriňák vyhral etapu
Trasa:
- Prológ : Paris - Narbonne (937 km z toho10 meraných)
- 1. etapa : Narbonne - Granada (1.182 km z toho 35 meraných)
- 2. etapa : Granada - Almeria (234 km z toho 38 meraných)
- 3. etapa : Nador - Er Rachidia (613 km z toho 247 meraných)
- 4. etapa : Er Rachidia – Ouarzazate (577 km z toho 344 meraných)
- 5. etapa : Ouarzazate – Smara (1050 km z toho 354 meraných)
- 6. etapa : Smara – Zouerat (614 km z toho 494 meraných)
- 7. etapa : Zouerat – El Mreïti (684 km z toho 680 meraných)
- 8. etapa : El Mreïti – Taoudenni (478 km meraných)
- 9. etapa : Taoudenni – Gao (918 km – meraný úsek zrušený)
- 10. etapa : Gao – Tombouctou (420 km z toho 411 meraných)
- 11. etapa : Tombouctou – Nema (566 km z toho 551 meraných)
- 12. etapa : Nema – Tidjikja (749 km z toho 745 meraných)
- 13. etapa : Tidjikja – Atar (394 km z toho 358 meraných)
- 14. etapa : Atar – Boutilimit (490 km z toho 290 meraných)
- 15. etapa : Boutilimit – Saint Louis (422 km z toho 313 meraných)
- 16. etapa : Saint Louis – Dakar (265 km z toho 18 meraných)
Top10
Motorky
1. | PETERHANSEL | YAMAHA | FRA |
2. | MEONI | KTM | ITA |
3. | HAYDON | KTM | AUS |
4. | COX | KTM | AFS |
5. | JIMMINK | KTM | HOL |
6. | ARCARONS | KTM | ESP |
7. | VON ZITZEWITZ | KTM | ALL |
8. | DEACON | KTM | GBR |
9. | MAYER | KTM | ALL |
10. | ZLOCH | KTM | RTC |
Autá
1. | FONTENAY/PICARD | MITSUBISHI | FRA |
2. | SHINOZUKA/MAGNE | MITSUBISHI | JAP |
3. | SABY/SERIEYS | MITSUBISHI | FRA |
4. | MASUOKA/SCHULZ | MITSUBISHI | JAP |
5. | SCHLESSER/PAUWELS | BUGGY | FRA |
6. | ALLIOT/DUBOIS | NISSAN | FRA |
7. | HOUSIEAUX/DOMINELLA | NISSAN | FRA |
8. | DE LAVERGNE/ARGUELLES | NISSAN | FRA |
9. | PRIETO/GIL | MITSUBISHI | ESP |
10. | TEN HARKEL/DEN TOOM | MITSUBISHI | HOL |
Nákladiaky
1. | LOPRAIS/STACHRUA/CERMAK | TATRA | RTC |
2. | SUGAWARA/USHIODA/HINO | HINO | JAP |
3. | KORENY/LAMAC/KAHANEC | TATRA | RTC |
4. | BAEUERLE/SHUEAHGL | MERCEDES | ALL |
5. | BOSONNET/LACOURT/BERGER | MERCEDES | FRA |
6. | GIMBRE/MARCHEIX/BUI | MERCEDES | FRA |
7. | BARBIER/MOQUET/BARBIER | MITSUBISHI | FRA |
8. | BALBONI/TONI | MERCEDES | ITA |
Pridané: 21.12.2009 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Seriál článkov - História Rally Dakar:
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Rally Dakar | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Rally Dakar ročník 2007 - Jaro deviaty! - zeON
- Rally Dakar ročník1987 - Cyril Neveu piaty krát jedničkou - zeON
- Rally Dakar ročník 1980 - príchod továrenských teamov - zeON
- Rally Dakar ročník 1988 - desiate výročie - zeON
- Rally Dakar ročník 1990 - Top Peugeot - zeON
- Rally Dakar ročník 1991 - Stephane víťazí - zeON
- Rally Dakar ročník 1986 - čierny rok - zeON
- Rally Dakar ročník 1985 - double pre Mitsubishi - zeON
- Rally Dakar ročník 1981 - víťazstvo pre BMW - zeON
- Rally Dakar ročník 1982 - Cyril Neveu do Hondy - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Optimus Praëm BMW S1000RR - moderna v retro hábe
- Špionážne fotografie: Yamaha MT-07 Ténéré 2017
- Honda AfricaTwin CRF1000L Adventure Sports concept
- Honda Dominator pre rok 2017?
- Lazareth LM 847 - šialenosť s motorom z Maserati
- Gas Gas zachránený firmou Torrot
- Nový Goldwing od Hondy by mal pomaly prísť na svet
- Husqvarna Vitpilen 401 sa bude vyrábať v Indii
- Emisná norma Euro4 sa pomaly podpisuje na ponuke motocyklov - 2T 125 končia
- Elektricka verzia najpredávanejšieho motocykla na svete bude dostupná behom dvoch rokov
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!