ISSN 1336-6491 | Online: 1556 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29889
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17656)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12233)
Hodnotenie: (17 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (21)  [Verzia pre tlač] Tlač

Nuda & Jawa 250, 559

 Zdieľať

Pridané: 14.05.2010 Autor: kaso888
Čitatelia: 20007 [Vaše stroje - Moja motorka]

Ako som podľa svojich možností dal do poriadku svoju Jawku.

Musím sa priznať, že staré motorky ma vždy fascinovali, či už z príbehov našich otcov alebo keď som ako dedinský chlapec pri starých motorkách vyrastal.

Jedného pekného dňa v lete 2009 som sa v práci nudil a len tak som si pozeral na internete inzeráty starých motoriek. A vtedy som ju uvidel, stará jawa 250, typ: 559 skoro v pôvodnom stave za celkom rozumnú cenu.

Nuda je zlá vec a človek z nej môže aj zblbnúť, tak som si povedal, že zavolám a uvidím čo z toho bude. Išiel som ju pozrieť, previezol som sa a povedal som, že ju beriem, aspoň budem mať do čoho vo voľnom čase vŕtať.

 Pôvodný stav
Pôvodný stav

Celé leto som na nej podľa možnosti lietal, urobil len tie najbežnejšie opravy, aby chodila, ako má. Každý, kto mal takú starú motorku vie, že sa takej mašine treba stále venovať. Koncom jesene 2009 som ju zaparkoval do garáže a povedal si, že ju podľa svojich možností a dostupností trošku zrenovujem.

Po kompletnom rozobratí som odniesol valec na výbrus a kamarát mi sľúbil, že dá do poriadku plechy.

 Rozobratý stav
Rozobratý stav

 Rozobratý stav
Rozobratý stav

Nasledovala kúpa nových laniek, repas predných brzdových obložení, nová predná guma, výmena ložísk v kolesách. Zohnal som polovičku tachometra a z dvoch som poskladal jeden funkčný. Ďalej nasledovala výmena primárnej reťaze a výmena lamiel v spojke.

Začiatkom marca tohto roku po pol ročnom volaní, chodení a otravovaní som konečne mal hotové plechy a priniesol som ich domov. Pozeral som na motorku, ktorá bola v rozobratom stave, rozhádzaná po celej garáži a rozmýšľal čím začať. Celú zimu som od otca dostával narážky, že ju už neposkladám, nech to radšej predám, pokiaľ sa mi nestratí polovica súčiastok.

Rám motorky som si dal na stôl a začal som postupne skladať prednú vidlicu, nasledoval volant, potom som zavolal suseda, nech mi asistuje a nasledovalo nasadenie predného a zadného kolesa, osadenie blatníkov, stojanu a samotného motora, ktorý som dokončil asi týždeň pred spomínaným skladaním. Stačilo len nahodiť piest na kľukovku a osadiť hlavu na motor. Bolo to asi takým spôsobom, že po osadení piestnych krúžkov nasledovalo ponorenie piestu do horúcej vody a piestny čap putoval do mrazničky (finta našich starých otcov). Kto by to povedal, že s tými najmenšími detailami sa človek najviac zdrží.

 Pred dávaním kabeláže
Pred dávaním kabeláže

Najviac času mi z celkového skladania zabrala elektrika. Dával som na motorku celkom nové káble a pomocou schémy a premeriavaním indukčky a reglera som pozapájal komplet kabeláž, predné a zadné svetlo, osvetlenie tachometra, kontrolku dobíjania a neutrálu. Nasledovalo nahodenie reťaze, osadenie páčok a laniek. Nabil som batériu, založil, zapojil ju a sledujem či mi sviečka dáva iskru. Pozerám, pozerám a jéje, ono to nielen svieti ale aj hádže iskru.

Nasledovalo nahodenie nádrže, ktorá bola zatiaľ len provizórne vložená a nalial som olej s benzínom v pomere 1:20. Potom som nastavil predzápal, karburátor a mohol som ju štartovať. Motorka mi naštartovala na štvrté kopnutie, ale strašne sa dusila. Bolo potrebné ešte doladiť karburátor a tiež som nastavil skorší predzápal. Motorku som vytlačil z garáže a asi 15 minút som ju nechal vonku na dvore bežať na voľnobeh. Potom som zobral skrutkovač do vrecka, previezol som sa a ešte som doladil spojku spolu s prednou a zadnou brzdou.

 Ešte nie je dokončená nádrž, ale nejako takto to teraz vyzerá.
Ešte nie je dokončená nádrž, ale nejako takto to teraz vyzerá.

Motorku teraz pomaly zabieham, nevytáčam motor do vysokých otáčok, ani jej nedávam veľmi zabrať. Keď bude hotová nádrž tak tu hodím ešte jedno foto.
Tak toto je môj prvý malý príbeh, ktorý som sem pridal, tak dúfam, že sa vám to dobre čítalo.

Pridané: 14.05.2010 Autor: kaso888 Zdieľať

Hodnotenie: (17 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (21)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »