Anketa:
Prečo som si kúpil KTM 1190 Adventure?
ZdieľaťPridané: 29.01.2018 Autor: Varan
Čitatelia: 16606 [Vaše stroje - Moja motorka]
Často dostávam otázku, prečo som si kúpil zrovna túto motorku. Odpoveď? No... to zase nie je tak úplne jednoduché.
Text: Varan (výška a hmotnosť: 180 cm, 65 kg)
Foto: doodeec, Varan
Kto som
Prečo o tom píšem? Inak sa na vec pozrie skromný začiatočník chváliaci aj čínsku pomstu po záruke a inak skúsenejšia fajnovka, ktorá ofrfle aj S-kový medveď v plnke. Na motorku som citlivý ako na predkožku a náročný ako Dan Bilzerian na štet... ehm, ženy. Na pohodlie si tiež potrpím, no prvoradé je, či to zatáča, brzdí a či je to dotiahnuté ako celok.
Ako som rozmýšľal pred kúpou
Stále tvrdím, že 1150GS je výborná motorka, pokiaľ sa používa na to, k čomu je určená. A tam to začalo. Chcel som od nej niečo, na čo nebola stvorená. Niečo ako nútiť slona odbehnúť maratón, driftovať s kombajnom alebo tak nejak. Dá sa to, ale vyzerá to čudne. Teda som mal pár záchytných bodov, v čom musí byť ďalšia motorka iná. Až na Triumph Explorer som skúsil všetko v kategórii cestovných nadlitrových endúr. Záujem padal aj na stroje ako SuperDuke GT, či RT z bavorska. Požiadavky teda značne rozsiahle, keď si vezmeme do úvahy škálu použitia od SuperDuke GT, cez Afriku až po RTčko :)
Čo konkurencia?
Africa? Krásna, výborná a schopná motorka, no pre 21“ dušové koleso vpredu vypadla, tá hľadá iného zákazníka ako som ja. GS? Famózna to vec, skutočne, len je príliš taká ... nijaká, bez emócie. Multistrada? 17ka vpredu a 190ka vzadu by mi prekážala na cestách, kde sa takéto rozmery nehodia, inak to bol adept najbližší k víťazovi, skoro som ju kúpil. Multicu mám fakt moc rád. Triumph Tiger Sport 1050? Toho pohodlia by kúsok chýbalo, 17ku vpredu som nechcel. Tak a čo nám ostalo s 19kou vpredu? V-Strom? Nepáči sa mi, niektoré detaily dýchajú nízkym rozpočtom. Výborná motorka, ale príliš tuctová. Triumph Explorer? Vyzerá tak hrozne, že som ho ani nechcel skúsiť.
A potom prišla ona...
... celá v bielom. Ale pekne po poriadku. Dizajn no... dajme tomu že ujde, veď oproti starému GS je všetko pekné. 990ka je ale aj tak krajšia motorka. Sadnem a snažím sa bez akýchkoľvek očakávaní alebo predsudkov to vyskúšať. Hrabem sa v menu, pozerám na ovládače... fajn, tie asi dlho nevydržia. Zatiaľ fungujú, ale sú ako z lacného kórejského auta z 90tych rokov. ,,Sklíčka“ budíkov príšerne náchylné na škrabance. Plexi bieda už len na pohľad. Rajdy akurát široké, no ešte 2-3cm do šírky a bolo by to úplne dokonalé. Gripy príjemné, no tie tenučké na BMW mi sedia viac. Poďme ale jazdiť!
Prvé metre, prvé dojmy a emócie
eLCé osma na mieste hrkoce ako 5 minút pred smrťou. Nie je to tak desivé ako Ducati, ale už po naštartovaní cítiť, že toto nebude nuda. Spojka fantasticky mäkká a citlivá, jednotka tam lupne s úžasným citom, odozvou, no hlavne hladko ako do masla. Už aj prvé rýchlosti sú dosť dlhé, 50ka sa odohráva najviac na trojku. Veľká jednadvojka do V je v nízkych otáčkach pri nízkych rýchlostiach prekvapivo príjemná. Nič nešklbe, netrasie. Advik sa vodí mestom akoby mal o 100kg menej a to nekecám! Jazda mestom je tak príjemná a neotravujúca, až ma to nebaví. Akoby som snáď sedel na Honde.
Opúšťam mesto, predo mnou krásna rozbitá pokrútená okreska. Skúšam rôzne pásma otáčok, podvozku a motora. Motor dávam do režimu Sport, podvozok nechávam v štandardnom nastavení Street. Otáčam heftom a nestačím sa diviť. Práve som zobudil beštiu. Naštartoval vrtuľník. Odpálil atómovú raketu. Na trojku sa napriek zásahom trakčnej kontroly predok opakovane odlepuje od zeme plynom (bez výplachu) pri 110km/h. Dve kilá sú tam hneď. Ostávam čumieť a premýšľam, na čo je takýto atómový reaktor v edvenčr motorke.
Videá o MSC (náklonové ABS umožňujúce plné brzdy v náklone bez držkopádu) som videl, tak trošku odvahy a poďme vletieť do zákruty viac ako treba. Celý nájazd do zákruty brzdím, na apexe už v slušnom náklone na brzdu tlačím tak, že bez ABS by som nabetón ležal. V páčke nič závratné cítiť nie je. Paráda. Začína sa mi to páčiť. Chvíľku idem po tých hnusných dlažebných kockách, ale v režime Comfort sa s motorkou nič nedeje, tak luxusne filtruje nerovnosti. Agresívna, rýchla, možno bude aj pohodlná, no hlavne emóciu zanechala veľmi silnú. Testovacia jazda skončila a ja premýšľam. Prešiel deň, týždeň, mesiac a ten pocit, že toto bude najlepšia voľba, ma stále neprešiel.
O rok neskôr
Dobre. Stále ma to neprešlo, stále nič iné nechcem. Takže som presvedčený. Novú? Jazdenku? Lacné veľmi nie sú, ale do prdele, nová je nová, SK záruka je SK záruka. Tak labzujem internetom a hľadám. Objavila sa. Šedá. Nová. Nula km. Pop..i cena, už ju len do plnky ovešať podľa predstáv. Volám do HPmoto Matúškovo a netrpezlivo čakám na otázku dostupnosti. Uf, majú ju, okamžite ju rezervujem.
Do výbavy hneď dávam 3 turistické kufre. Tie sú napohľad superveľké, v skutočnosti sú supermalé. Nevadí, na 9 dní sa dvaja zbalíme v pohode. Kufre krásne ladia s motorkou, nemajú ohyzdné držiaky, no keby do zámkov investujú o euro viac, nemusel by som sa rozčulovať. Inými slovami: Fungujú, ale som jediný, kto dokáže zavrieť topcase. Pritom žiadna lacnota, celá sada vyjde na niečo cez 1300 €. Toto má BMW oveľa lepšie zvládnuté.Turistické plexisklo od KTM vyzerá pekne, motorke dodá vážnosť a v určitých podmienkach aj celkom dobre funguje. Napr. okresky do 110 km/h sú v pohode. Aj tak uvažujem o zmene, na diaľnicu je to nedostatočné, nad 140 sa už krčím, aby som bol v závetrí. Vyhrievané rukoväte, opierka na kufor a rôzne krytky krytiek nepotrebujú komentár. Padáky ani kryt motora som pre nevyužitie výhod a nie príliš veľkú krásu nechcel.
Poďme si ale priblížiť zopár turistických a športových vlastností.
Turistika
Štve ma tá šestka. Je fakt dlhá. Moc dlhá a celkom ,,ďaleko“ od päťky. Pod 120 km/h nepoužiteľná. Ochrana pred vetrom je super, až na spomenuté štandardné plexisklo. Prekvapený som bol aj zo sedla, ktoré nevyzerá bohvieako, ale po 12 hodinách sedenia som nemal najmenší problém. Stúpačky mohli byť málinko nižšie, z času na čas nevyhnutne potrebujem vystrieť kolená, no na celkovú dennú únavu to nemá významný vplyv. Motorka obsadená dvomi pavúkmi (hmotnosť jazdcov spolu okolo 115kg) a 3 naloženými kuframi nevykazuje výrazné zmeny v správaní, napriek veľkým plochám bočných kufrov trčiacich ,,do cesty“ nie je diaľničný presun okolo 200 km/h problémom. Problém ,,ľahkého predku“ sa tu neobjavuje v takej miere, ako na iných mašinách podobného zamerania.
Počas dlhých presunov som nervózny z motora. Som na výlete, pohoda, kľud, 4-5 tisíc otáčok a užívaj si okolie. Ale kdeže... netrvá to dlho a výjazd na diaľnicu, koniec dediny a musím tú trojku až štvorku roztočiť a potom na šestke čakať, kým rýchlosť klesne na úroveň turistického tempa. Núti, veľmi núti robiť hovadiny.
Ešte jedna nepríjemná drobnosť. Tak hodinu pred západom slnka nejazdite na východ. Ani to neskúšajte. Tak luxusne sa z pravého displeja odráža slnko do očí, že to vypaľuje diery do hlavy. Prečo ľavý displej môže mať iné povrchové sklo a neodráža tak svetlo, to netuším.
Šport
Výkonné brzdy, silný motor a kvalitné podvozkové komponenty sľubujú veľa, ale ako vieme, nie vždy to stačí. Motor má ohromnú paru, vytáča sa s neuveriteľnou ľahkosťou a vo vysokých otáčkach sa mu páči. Plyn je príjemne citlivý a veľmi dobre dávkovateľný v každej situácii. Jazdiť s ňou po zadnom nie je žiadna námaha ani veľké umenie.
Brzdy sú veľmi silné a príjemné, no pri naozaj silnom brzdení z nich nejde dostatok citu. Neľakať sa, to už fakt porovnávam s tými najlepšími mimo segment cestovných endúr!
Podvozok však musím vychváliť do nebies a vyniesť na hrad. V každom režime sa správa tak, ako sa od neho očakáva. COMFORT je tak pohodlný, ako len môže byť. Úžasne žehlí naše cesty a nie je veľa motoriek (nie viac ako 5), na ktorých by som bol na rozbitých okreskách rýchlejší. Vysoký náklon, rolety, diery, spoje, nerovnosti a ja preletím stabilne ako po bezchybnej ceste. Pri športovej jazde mimo okruhu a mimo ukážkového asfaltu jazdím na režime Comfort! STREET, to je také nijaké, štandard. Ani veľmi pohodlné, ani športové, priznám sa, že tento režim veľmi nepoužívam, nemám na to dôvod. SPORT poriadne stvrdne a z pohodlného korábu urobí športové zviera. Na nerovnosti reaguje nervózne, od jám a roliet nepríjemne odskakuje. Náhradou za to je na tento segment nečakaná záplava informácii a odozvy od podvozku, akú vie ponúknuť už len Multistrada S.
A rám? Ten je do 200 km/h športovo pevný a stabilný, no pod náložou výkonu, prípadne v kombinácii s náklonom nad touto rýchlosťou... cítiť tam už pohyb, ale zase brať s nadhľadom, porovnávam už s vyložene športovými motorkami. Advik má vysokú stavbu, väčšie zdvihy a vypletané kolesá, však?
Elektronika je na tom tiež veľmi dobre, predovšetkým v režime Sport v spojitosti s trakčnou kontrolou na výjazde zo zákruty funguje veľmi jemne, citlivo a predvídateľne. Čo mi vadí a dosť, je reakcia trakčnej kontroly pri dvíhaní predného kolesa. Reaguje zmätkovo, zakaždým inak a predné koleso len poskakuje asfalt/vzduch. Keby je to slabšia motorka, fajn. Ale na plný plyn sa to tu deje tak do 150 km/h. Toto mohli lepšie vychytať, SuperDuke to má zvládnuté na jednotku. MSC som doteraz nepochopil, ale fakt to funguje a predok v zákrute neujde ani pri tvrdom brzdení. Klobúk dole, teda až na antiwheelie.Užitočné info
- Zvuk za studena. Znie ako šrotovník, aj keď je v poriadku.
- Nežerie olej. Ale že vôbec. Ak áno, niečo nie je v poriadku.
- Fakt tam ten olej nenechávaj 15 000 km ako píše príručka.
- V roku 2015 prišla inovácia proti zahrievaniu sedla od zadného valca. Pomohlo, ale len trochu.
- Nepoužívaj suché mazivá na reťaz, odfajčíš vodítko reťaze na kyvke (zoderie sa veľmi rýchlo)
- Vyťahuj na zimu baterku. Mesiac a pol nečinnosti a batéria total mŕtva.
- Solídna kvalita. Má rok a pol a keď sa pri čistení vyhrám s detailmi, je úplne ako nová.
- Naše okresky veľmi rýchlo, podvozok COMFORT, motor SPORT, skutočná záťaž
- Bežný režim, podvozok COMFORT, motor SPORT, skutočná záťaž
- Turistika, podvozok COMFORT, motor STREET
- Okruh, podvozok SPORT, motor SPORT, záťaž 2+batožina
- KTM vyrobila nové plávajúce držiaky bočných kufrov pre elimináciu vlnenia vo vysokých rýchlostiach.
Údržba/problémy:
- Vlnenie s kuframi nad 140 km/h. Dotiahnutie ložiska krku riadenia nepomohlo niekoľkokrát. Kvapka strednopevnostného lepidla na uťahovaciu matku ložiska krku riadenia odstránila problém.
- Za silného dažďa veľmi necitlivé brzdy. Výmena brzdových platničiek. Vraj tvrdé platničky od výroby, vraj môžu aj zničiť kotúče.
- Spomenutá zosnulá batéria. Mesiac a pol nečinnosti nie je tak veľa.
- Servis HPmoto Matúškovo. Maximálna spokojnosť, pedantný a veľmi precízny prístup k práci, ceny za prácu oveľa bližšie k japoncom ako k BMW
- Spomenutý otrasný zámok topcase. Bočné to nerobia, predpokladám, že mu škodí voda a bordel z cesty, ktorý sa na bočné zámky nedostane.
Záver
V tomto segmente sú motorky ešte pohodlnejšie, ešte rýchlejšie, spoľahlivejšie, krajšie, no je to KTM, s ktorou chcem v 130ke vletieť do rozbitej zákruty šmykom, na vrchole škrtnúť kufor o zem a na výjazde si dvihnúť predné koleso. Pre mňa je to dokonalý mix univerzálnosti, športu, pohodlia, prejavu, charakteru a zábavy. Som šťastný, pretože vyrobili motorku priamo pre mňa. Nehovorím, že je úžasná preto, že ju mám, ale mám ju preto, že je úžasná. Nie, naozaj už nič viac nepotrebujem.
Plusy, mínusy
chrapúnsky motor, zamatový podvozok, celkový prejav, chuligánstvo | štandardné plexisklo, lacné zámky kufrov, pár drobností |
Pridané: 29.01.2018 Autor: Varan Zdieľať
Technické parametre z Moto DB:
KTM 1190 Adventure ABS 2016:
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | KTM |
Model: | 1190 Adventure ABS |
Rok: | 2016 |
Kategória: | Cestovné enduro |
Motor: | |
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1195 ccm |
Max. výkon: | 149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 125 Nm / ot. |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 69 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 190 mm |
Zdvih vzadu: | 190 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 268 mm |
Pneu vzadu: | 170/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 230 kg |
Výška sedla: | 860 mm |
Rázvor: | 1560 mm |
Svetlá výška: | 220 mm |
Objem nádrže: | 23 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 308 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | nie |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | áno, v sérii |
Iná výbava: | V sérii: LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí. |
Poznámka: | |
Prvý motocykel so systémom MSC – Motorcycle Stability Control, CABS (Cornering ABS) fungujúcom v zákrutách. Servisný interval 15 000 km |
- NOVÉ Porovnaj 'KTM 1190 Adventure ABS' s ďalšími motocyklami
- Hľadaj 'KTM 1190 Adventure ABS' na motoride.sk
- Hľadaj obrázky 'KTM 1190 Adventure ABS 2016' na www.google.com
- Hľadaj obrázky 'KTM 1190 Adventure ABS' na www.google.com
Súvisiace články:
- KTM 1190 Adventure 2013 – sakra rýchly dobrodruh - zeON
- V sedle KTM 1190 Adventure R 2013 do Mariazellu - aká je verzia R vs. Adventure? - Awia
- KTM 1290 Super Adventure S - moja recenzia - nevo
- Porovnávačka: BMW R1200GS vs. KTM 1190 Adventure – tradičný súboj cestovných endúr - zeON
- Unikli prvé obrázky reálnej podoby adventure modelu CFMOTO 800MT - Herghott
- Špionážne fotografie: Inovovaná KTM 1190 Adventure - zeON
- AKCIA KTM 1050 Adventure pokračuje aj na jeseň! - Redakcia
- Gažko a Kapro. Mláďencov líbyjské príhodi a skúsenosťi - Kapro
- Odviezli sme sa na úplne novom endure Aprilia Tuareg 660 - Herghott
- Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019 na Slovensku - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Cestou necestou za gruzínskymi šotolinami 2018
- Vyskúšali sme tri BMW: S 1000 XR, R 1200 RT a K 1600 GTL
- BMW R1150 GS pohľadom dneška
- Vyskúšali sme deflektor MRA X-Creen Sport
- Test Derbi Terra 125 Adventure - slečna na všetko
- Derbi GPR 125 4T – osminka s charakterom
- Husqvarna SMR 511 - generátor zábavy
- Kawasaki VN900 Classic SE - pohoda, klídek a tabáček
- Husqvarna TE 310: viac ako málo, menej ako veľa
- Test KTM 125 Duke - Teens fighter
- ... zobraz všetky články od tohto autora