Anketa:
Test GORE-TEX® oblečenia Rukka Marco a nohavíc Unit
ZdieľaťPridané: 21.06.2011 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 11974 [Testy a predstavenia - Oblečenie]
Na test sa do rúk redakcie Motoride.sk dostalo oblečenie fínskeho výrobcu Rukka. Ako jazdcovi spríjemnil cestovanie model textilného oblečenia s membránou GORE-TEX® Marco a nohavice Unit, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.
Viac o značke Rukka:
04.10.2010 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 12767 [Novinky - PR článok]
Predstavujeme oblečenie RUKKA
Fínska spoločnosť Rukka vyvíja, vyrába a predáva technické a funkčné oblečenie z vysokokvalitných materiálov pre voľnočasové aktivity. Pozrime sa bližšie na ich históriu a najmä motocyklové oblečenie.
Bunda Marco
Model Marco je základným modelom fínskeho výrobcu oblečenia Rukka. Nám sa do rúk dostala jeho čierno-červená verzia. Rukka však svoje modelové rady často inovuje, a tak bundu s použitím rovnakých materiálov a rovnakým zameraním dnes nájdete pod názvom Athos.
Použité materiály
Už základný model výrobcu Rukka využíva priedušnú a zároveň vode odolnú membránu Z-liner GORE-TEX®, ktorá je napevno všitá medzi vonkajší materiál a vnútornú podšívku. Bunda sa tak skladá z troch vrstiev a membránu teda nemožno vybrať. Výhodou a zároveň aj nevýhodou tohto riešenia je to, že GORE-TEX® je stále v bunde. Pri nosení bundy nemôže nastať situácia aby membrána ostala doma, zároveň je chránená pred poškodením a keď príde náhly lejak, nie je nutné zastavovať a rýchlo nazipsovávať membránu do bundy. Takéto riešenie však nehraje do karát jazdcovi pri veľmi vysokých teplotách. Zvonku je použitý oderu odolný materiál Cordura500, ktorý je zosilnený na miestach najviac exponovaných pri páde. Teda hlavne na lakťoch a ramenách.
RVP Air protector
Azda najzaujímavejšou súčasťou odevu sú použité chrániče RVP Air protector. Pripomínajú akýsi plastový rošt vsunutý do vnútra bundy. Nachádzajú sa na lakťoch, ramenách a chrbte. Sú vyrobené z ohybného plastu, ktorý sa ľahko prispôsobí telu a môžu tak tesnejšie obopínať danú časť tela. Možno to nevyzerá veľmi dôveryhodne, no pri náraze sa lamely sklopia podobne akoby ste zhodili domino a tým rozložia a pohltia silu nárazu. Ich výhodou je aj veľká priedušnosť. Chrániče sa z bundy ľahko vyberajú. Chrbtový a ramenné sa vyberajú zvnútra bundy, prístup k nim totiž nie je zložitý, avšak pre vybratie lakťových nie je nutné prekrúcať rukáv, pretože zips pre ich vybratie sa nachádza zvonku.
Detaily bundy
Bunda je skutočne priedušná aj napriek tomu, že na nej nenájdete žiadne vetracie otvory. Súčasťou bundy je vložka na zateplenie, ktorú je možné ľubovoľne vyberať a vkladať dovnútra. Do bundy sa upína v oblasti hrudníka dvoma zipsmi a v rukávoch farebne odlíšenými gombíkmi aby nedošlo k pretočeniu rukávov. Pred prefukovaním jazdca ochráni aj neoprénový golier. Jeho upínanie je riešené suchým zipsom, rovnako ako na väčšine búnd. Nemalo by sa ale stať, že vám háčiky suchého zipsu rozstrapkajú nejakú časť oblečenia. Rukka totiž myslela aj na situácie keď si chce jazdec nechať voľný krk a prišila na bundu druhú časť zipsu tak aby voľný koniec nelietal okolo.
Vrecká a „sťahováky“
Na bunde nájdete tri vonkajšie a dve vnútorné vrecká. Vnútorné sú nepremokavé a v jednom z nich sa nachádza aj praktická priehradka pre mobil. Bunda sa dá individuálne prispôsobiť na viacerých miestach. Na bokoch je to možné pomocou remienkov a suchých zipsov, zatiaľ čo na rukávoch sa dá bunda stiahnuť do troch pozícii vďaka gombíkom.
Nohavice Unit
Nohavice Unit sa skladajú z rovnakých materiálov ako bunda Marco. Z-liner GORE-TEX® membrána je rovnako vložená pod vrstvou odolnej Cordury500. Na nohaviciach sa taktiež nenachádzajú žiadne vetracie otvory a sú v nich použité chrániče s rovnakou technológiou RVP Air protector. Bedrové sa vyberajú zvnútra a chrániče kolien zvonku, aby nebolo nutné nohavice pretáčať. Veľkým plusom sú sťahováky v oblasti pásu a od základu dodávané traky, vďaka ktorým nie je nutné používať opasok. Nohavice sa s bundou dajú zozipsovať po celom obvode.
Skúsenosti
V bunde a nohaviciach od Rukky sa mi jazdilo skutočne parádne. Tento odsek však nebude len o vychvaľovaní. Zopár múch si totiž sadlo aj na Rukku.
Začnem tým najpríjemnejším a to celkovou ľahkosťou kompletu. Pri jazde som mal dosť často pocit akoby som jazdil iba v tričku, čo skutočne pridáva body za pohodlie. K pohodliu ďalej prispeli mriežkované ohybné chrániče, ktoré sú naozaj ľahké a priedušné. Ich funkciu som neotestoval na asfalte avšak na Sand Rally som čo to do kolien schytal a môžem potvrdiť, že tie rohožky čosi naozaj zvládnu.
Počasie mi záhadne praje vtedy, keď to netreba. Okúsiť vodotesnosť membrány Z-liner GORE-TEX® sa mi však podarilo. Povesť blázna som si zase raz vylepšil keď k nám privialo v jeden deň silnú letnú búrku. V čase keď ľudia bežali do vchodu bytovky, ja som bežal do garáže. Nuž a výsledok? Ako sa dalo očakávať pod bundou úplne suchý. Membrána Z-liner GORE-TEX® neprepustila skutočne ani kvapku. A bola to veru poriadna masáž od kvapiek do ktorej som sa dobrovoľne pustil. Dobre obstál aj natesno pritiahnutý neoprénový golier. Jedinou nevýhodou bolo to, že vrchná vrstva bundy nasiakla dosť vody. Následne bunda dosť oťažela a všetka voda medzi vrchnou Cordurou a Gore-Texom stiekla na spodok bundy. Nohavice sa zachovali rovnako. Nepustili taktiež ani kvapku. S čím som ale nemohol bojovať bola voda v čižmách. Nohavice Rukka Unit som totiž nevedel natiahnuť na vrch motocrossových čižiem a tak mi voda stekala rovno k členkom.
Na "klasické" motorkárske topánky sa nohavice natiahnúť dajú |
V Rukke som teda jazdil najmä počas teplých dní a každý výjazd som si chtiac-nechtiac okorenil off-roadom. Človek by čakal, že sa v bunde bez vetrákov bude v takýchto podmienkach riadne potiť. To sa ale nestalo. Bunda aj nohavice boli vždy príjemne priedušné a zaparené časti tela sa nekonali (ani tam dole). Keď sa jazdenie prehuplo do noci, stačilo tesnejšie dotiahnuť konce rukávov, neoprénový golier okolo krku a bundou prestal hneď premávať vietor. Pri chladnejšom počasí bolo ale nutné používanie teplej vložky.
Čo však oddnes vyslovene chcem pri každom motooblečku sú traky. Rukka ich ponúka pri každom modeli nohavíc bez doplatku. Veľmi prakticky vyriešené je aj vyberanie chráničov. Ak som chcel bundu vyvetrať nemusel som rukávy nasilu pretáčať aj s vloženými chráničmi. Vyberanie chráničov lakťov a kolien by takto malo byť riešené na každom oblečení.
Nuž a poďme k tomu horšiemu. Kameňom úrazu týchto šiat sú vrecká. Vnútorné náprsné vrecká sú OK, tým nie je čo vytknúť. Avšak vonkajšie vrecká na bunde aj nohaviciach pre mňa boli úplne nevyužiteľné. Ak som do nich dal čosi väčšie napr. mobil alebo peňaženku v momente bolo nasadanie a sedenie na motorke nepohodlné. Veci v nich uložené ma hneď tlačili pod rebrami. Tieto vrecká, aj keď na pohľad dosť veľké, sú vhodné iba na uloženie drobností.
Záver
Bunda Marco a nohavice Unit sú primárne určené na bežné jazdenie. Víkendové výjazdy okolo komína alebo každodenný dojazd do práce, to sú úlohy ktoré tento komplet zvláda najlepšie. Ak však príde na rad dlhšia turistika, prípadne výjazd do terénu, tak ani tu sa Rukka nestratí. Na vešiaku pritom stačí mať iba jeden komplet. Taktiež bežné náhody, ako letné prehánky, či malé pády, vám nemusia robiť vrásky na čele. Membrána Z-liner GORE-TEX® všitá pod odolnou Cordurou sú zárukou, že vždy ostane v suchu. Kto teda jazdí väčšinu času len tak po okolí a sem tam sa odhodlá zmeniť zabehnuté rituály, pre toho sú Marco a Unit ako stvorený.
Všetko to ale niečo stojí. Nohavice Unit si zadovážite za 369,- € a bundu Athos (nástupca bundy Marco) za 440,- €. Či je to málo alebo veľa si musíte zvážiť sami. Faktom je, že za uvedenú cenu dostávate oblečko, ktoré ak nie ste príliš náročný, zvládne všetko čo pre neho pripravíte.
Plusy a mínusy
Celková ľahkosť kompletu, Neoprénový golier, Chrániče RVP Air a ich vyberanie, Traky | Nepraktické vonkajšie vrecká |
Názor druhého redaktora:
Juraj Klačko (Juraj Odin Klačko):
Rukka bola v mojich očiach vždy nedosiahnuteľnou značkou. V katalógu a v obchode som ju s úctou bral do rúk, skúmal všetky vychytávky a s pocitom porazeného som ju zanechával na vešiaku aj s neskutočnou sumou na visačke. Teraz, keď sa mi dostalo príležitosti vyskúšať základný model tejto značky, bol som nadšený.
Rukka, ako som už spomínal na začiatku, upúta prepracovanosťou a detailami, ktoré prinášajú motorkárovi komfort užívania. Keď mám byť konkrétny, všímal som si hlavne kvalitu šitia, použité zipsy, zabezpečenie nepremokavosti, veľkosť umiestnenie a funkčnosť suchých zipsov. V tomto všetkom človek nájde pozitívum. V neposlednom rade je nutné poznamenať, že pri cene, ktorú záujemca musí zaplatiť, v dodávke chýba chrbtový chránič. Keď ho tam chce, musí si priplatiť. Čo som si však na celom oblečení najviac cenil je ochrana krku neoprénovým límcom. Poviete si maličkosť, ale práve táto ma oslovila svojou jednoduchosťou, účinnosťou a pohodlím, ktoré poskytuje.
Oblečenie je celkovo veľmi pohodlné a v mojom prípade mi strih sadol. V niektorých prípadoch mi bolo chvíľkovo tesnejšie v rozkroku, ale nebolo to stále. Túto záležitosť je potrebné vyriešiť už pri kúpe vhodnou veľkosťou a vhodným modelom. Rovnako dobre sedia aj chrániče, ktoré sa na problémovom mieste lakťov stabilizujú upínacími pásmi, takže sa na lakťoch neprekrúcajú. Aj ostatné chrániče boli vždy na svojich miestach. Tento náš model bol, ako je už štandardom v tejto triede, vybavený odnímateľnou termo vložkou bundy aj nohavíc. Ich odobratie vás však v lete neochráni pred skutočne veľkým teplom. V zostave absentujú vetracie otvory na regulovanie teploty a horúce dni vás v tomto oblečení vytrápia. V kombinácii s nižšími teplotami sú tieto dva kusy oblečenia ideálne.
Nakoniec mi ostáva spomenúť ochranné reflexné prvky, ktoré sú pre Rukku tak osobité. V noci je ich perfektne vidieť vďaka veľkým tvarom a silnej reflexii. Výrazne tak prispieva k pasívnej bezpečnosti motorkára.
Text: Feri Zubal - zeON, Juraj Odin Klačko
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Oblečenie na test venovala firma:
PH KONZULTA s. r. o.
Zlatovská 27
911 05 Trenčín
tel: 032/658 75 55
fax: 032/652 65 71
rukka.com, www.hondatn.sk
email: hondatn@hondatn.sk
Pridané: 21.06.2011 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Optimus Praëm BMW S1000RR - moderna v retro hábe
- Špionážne fotografie: Yamaha MT-07 Ténéré 2017
- Honda AfricaTwin CRF1000L Adventure Sports concept
- Honda Dominator pre rok 2017?
- Lazareth LM 847 - šialenosť s motorom z Maserati
- Gas Gas zachránený firmou Torrot
- Nový Goldwing od Hondy by mal pomaly prísť na svet
- Husqvarna Vitpilen 401 sa bude vyrábať v Indii
- Emisná norma Euro4 sa pomaly podpisuje na ponuke motocyklov - 2T 125 končia
- Elektricka verzia najpredávanejšieho motocykla na svete bude dostupná behom dvoch rokov
- ... zobraz všetky články od tohto autora