Anketa:
Šťastné a veselé Vianoce a úspešný Nový rok 2012!
ZdieľaťPridané: 22.12.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 9819 [Bleskovky - Novinky]
Šťastné a veselé vianoce a v roku 2012 veľa zdravia, večne plnú nádrž, nad hlavou slnko a pred sebou nikdy nekončiace nádherné cesty... Toto všetko Vám želá redakcia motoride.sk.
![]() |
| Pour Féliciter 2012 |
A už tradičný darček:
Vianoce sú sviatkami pokoja a mieru. Keďže na horúcej pôde diskusného fóra to niekedy vyzerá ako na bojisku rozhodli sme sa nadviazať tradíciu minulých rokov a fórum počas Vianoc vypnúť. Tak ako minulý rok, na vašu žiadosť zostane fórum a všetky témy dostupné pre čítanie, no prispievať bude možné len do témy s vianočným prianím. Nie je to trest, ale odmena pre vás všetkých. My v redakcii veríme, že po Vianociach sa vrátite, dobre naladení, zabudnete na staré spory a hádky - prehodnotíte svoj prístup. A čo je najlepšie budete mať počas Vianoc viac času a môžete sa venovať svojej rodine a známym. Aktívna počas sviatkov zostane diskusia k tomuto článku, kde môžete nechať vaše vianočné priania.
Chceme sa Vám poďakovať za podporu a priazeň, ktorú ste nášmu webu motoride.sk venovali. Dúfame, že nás budete podporovať a navštevovať aj naďalej v roku 2012.
Týmto Vám zároveň prajeme úspešný štart do nového roku 2012, mnoho úspechov na trati alebo len tak na cestách, splnenie vašich moto snov, ale hlavne bez nehody a v zdraví a pohode!
Pridané: 22.12.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Kawasaki modernizuje Z900RS pre rok 2026 – legendy nikdy nekončia
- Dakar 2026 – Trasa pripravená, Svitko sa pripravuje na 17-tu účasť a po prestávke nebude chýbať ani Juraj Varga na bugine
- Triumph predstavil Tiger Alpine & Desert špeciálne edície - keď sa hory a púšť stretnú
- Nová značka ZXMoto pripravuje aj 1000 ccm boxer motor
- Kawasaki zverejnila kompletné špecifikácie KLE500 2026
- Čo je FIM MiniGP World Series? prvý krok na ceste do MotoGP
- Voge predstavuje športovú dvojicu RR500S a RR660S
- Mondial Spartan 600: nový bobber pre rok 2026
- Zero Motorcycles predstavili elektro skúter LS1 s dojazdom až 170 km s doplnkovou batériou
- Harley-Davidson predstavuje Bagger World Cup: šesť pretekov v USA a Európe
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!










