Anketa:
TrailTech Vector - palubný počítač
ZdieľaťPridané: 08.02.2012 Autor: Landal
Čitatelia: 9592 [Technika - Úpravy motocyklov]
Ak potrebujete riešiť palubný počítač pre rally, možno Vám pomôžu tieto skúsenosti. TrailTechVector má výborný pomer cena-výkon!
Po inštalácii hrazdy a roadbook-u som musel riešiť na KTM LC4 640 Adventure R nasledovný problém:
- sériový Tripmaster nie je vidieť inak ako v sede (v stoje ho roadbook úplne zakrýva),
- pri hobby rallye je ale nutné mať všetky údaje z tachometra viditeľné aj v stoje,
- ovládanie tachometra musí byť poruke a zvládateľné aj za jazdy,
- prestavba kokpitu na „rally“ by bola príliš nákladná a išlo by o zásadnejšie zásahy do motorky.
Začal som teda hľadať zariadenie ponúkajúce funkcie Tripmastera, ktoré by som umiestnil vhodne pre jazdu v stupačkách. Napokon zvíťazil TrailTechVector dodávaný českým Motoráj-om (www.motoraj-rallye.cz/index.php?option=com_rsform&Itemid=211). Podľa z internetu zistiteľných údajov som ho vyhodnotil pre potreby hobby jazdca orientačných rally ako zariadenie s najlepším pomerom cena-výkon.
Zariadenie dorazilo tak ako malo, balenie kompletné, manuál prehľadný a stručný, tak hurá do inštalácie. Pôvodne som chcel ponechať v kotúči len jeden magnet, nakoľko Vector snímal aj magnet pôvodného Tripmaster-a, ale bol problém umiestniť čidlo Vector-u popri čidle Tripmaster-a tak, aby korektne snímalo magnet. Vyrezal som jednoduchý ovál z plastu s dvomi dierkami, jedna poslúžila na uchytenie tohto „držiaka“ na držiak pôvodného snímača Tripmaster-a, druhá na osadenie snímača Vector-a.
Uchytenie snímača magnetu |
Sériový brzdový kotúč ponúka dobrú možnosť uchytenia magnetu. Vzdialenosť oboch magnetov je dostatočná aby čidlá Tripmater-u a Vector-u snímali každé len svoj magnet, výstupné údaje sú teda korektné.
Umiestnenie magnetu |
Ťahanie káblov nie je ani zložité ani zaujímavé, stačí len uspôsobiť – t.j. rozšíriť kanálik v držiaku, cez ktorý prechádzajú kábel Tripmastera-a a brzdová hadica.
Rozšírenie kanálika pre káble |
Jediný problém bol s dĺžkou káblikov, ktoré sú robené na umiestnenie Vector-u na riadidlá, avšak ja som chcel niečo iné, preto bolo treba niektoré kábliky predĺžiť. Spojky káblov sú dobre zaizolované a tesnia, ale všetky spojky pre istotu vždy oblepujem izolačnou páskou.
Káblovanie |
Čidlo teploty chladiacej kvapaliny presne sadne do hadice. Pred jeho osadením som ho ale vyskúšal, či funguje (keď reklamovať, tak pred rozrezaním hadice), stačí malá nádobka teplej vody. Robil som to v zime, vodu som zohrial len trochu a čidlo nič neukazovalo. Pre istotu som ešte raz nazrel do návodu a vyčítal odtiaľ, že čidlo teploty ukazuje pri akejkoľvek teplote do 37°C vždy „nič“. Stačilo otestovať v teplejšej vode a hneď sa ukázalo, že všetko funguje.
Snímač teploty chladiacej kvapaliny |
Umiestnenie Vector-u na roadbook bolo opäť cez platové držiačiky, roadbook je na KTM-hrazde. Umiestnenie roadbook-u spolu s Vector-om som nastavil tak, aby bol Vector chránený predným plexi a aby jeho horná hrana lícovala s hornou hranou plexi.
Umiestnenie Vector-u |
Najviac som sa potrápil s umiestnením diaľkové ovládania, napokon to zase vyriešil kúsok plastu spolu s posunutím ovládania vyhrievaných rukovätí.
Diaľkový ovládač |
Vector funguje aj na internú batériu, ale mám ho napojený priamo na baterku so samostatným zapínaním napájania, samozrejme cez relé.
Spínač externého napájania |
Montáž hotová, poďme teda k funkciám.
Vector je samozrejme tachometrom, takže k základným funkciám a údajom netreba osobitne hovoriť, je tu toho ale dosť naviac oproti obyčajnému „tachu“:
- nastaviteľné režimy zobrazovania údajov na displeji (v každom sa zobrazuje iná kombinácia údajov),
- možnosť korekcie PART alebo TOTAL vzdialenosti podľa potreby (využitie najmä pri zablúdení, kedy je potrebné hodnoty vzdialenosti opraviť o „blúdenie“, aby zase sedeli s roadbook-om),
- meranie času kôl (LAP Timer, ovláda sa stlačením gombíka pri prejdení kola, pri stlačení gombíka pri ďalšom prejdení kola svetelné kontrolky dajú vedieť či bolo posledné kolo pomalšie alebo rýchlejšie než predchádzajúce),
- ukazovateľ teploty motora, resp. chladiacej kvapaliny (s dvomi nastaviteľnými hodnotami pre varovanie – prvé len rozsvietením kontrolky, druhé aj so zvukovým upozornením),
- možnosť nastavenie servisných intervalov.
Podsvietenie displeja ide len v prípade externého napájania. Pri zosnímaní pohybu sa Vector automaticky spustí, pri uplynutí 20 min. bez pohybu sa uvedie do „spánku“. Netuším, ako dlho vydrží interná batéria Vector-u udržať ho v spánkovom režime, nakoľko sa nevybil ani po mesiaci (kratší čas bez dobytia z externého napájania nebol).
Diaľkový ovládač vyzerá, že je dobre utesnený, má vystúpené gombíky ľahko „mačkateľné“ aj v rukaviciach.
Skúsenosti s užívaním Vector-u mám len tie najlepšie:
- Vysoká presnosť údajov a citlivosť na zmenu rýchlosti (napr. lepšia než u Tripmaster-a).
- Dobrá čitateľnosť údajov.
- Široká paleta výstupných dát.
- Rally režim.
- Ovládanie „po ruke“.
Ukazovateľ teploty motora vrátane varovných signalizácií fungujú naozaj dobre. Veľmi sa mi páči, že som tak získal lepší prehľad o celkovom stave stroja. Je zaujímavé sledovať, ako rýchlo sa mení teplota chladiacej kvapaliny v závislosti od podmienok jazdy.
Špecifickou nevýhodou môjho umiestnenia Vectoru (vysoko v zornom poli) je, že v noci pri zapnutom podsvietení a pri určitých svetelných podmienkach (najmä mimo oblastní s umelým osvetlením) ma mierne oslňovalo svetlo z Vectoru, ale to som vyriešil vypnutím napájania (tu sa prejavila výhoda samostatného ovládania externého napájania) a Vector prešiel do režimu „bez podsvietenia“, kedy ide z vlastnej baterky. Ak potrebujem v noci nejaké info z Vector-u, zapnem externé napájanie a keď oslňuje, stačí vypnúť. Ale toto nevnímam ako negatívum Vector-u ale ako dôsledok zvoleného umiestnenia, ktoré je pre moje potreby výborné.
Zatiaľ som Vector podrobil záťaži len pri bežnej turistike a sólo jazdení po kopcoch, zažil teplo, zimu, dážď, rosu, umývanie vapkou, a to bez problém. Pretekárskej záťaži zatiaľ vystavený nebol, ale medzi členmi Motoride je viacero jazdcov, ktorí ho už používajú dlhšie aj v ťažkých podmienkach a nezaznamenali problémy.
Niektoré špecifiká:
- Teplota chladiacej kvapaliny sa zobrazuje len v Rally režime.
- Rally režim je možné aktivovať len cez diaľkové ovládanie.
- Teplota chladiacej kvapaliny sa zobrazuje len od 37 °C.
- V závislosti od umiestnenia Vector-u nemusí byť dĺžka káblikov dostatočná. Predĺženie ale nie je problematické.
- Nie je možné nastaviť intenzitu podsvietenia.
Úprava motorky je úplne vratná – Vector je na roadbook-u, roadbook na hrazde, a tú držia len 3 šróby. Kábliky je možné rozpojiť v spojkách a preto odmontovanie/namontovanie celej hrazdy je záležitosť na 10 minút.
Ak zohľadním všetky aspekty Vector-u, považujem jeho cenu za dobrú. K samotnej funkčnosti nemám výhrad, prispôsobiť sa určitým obmedzeniam nie je problém. Jediné čo chýba je regulácia intenzity podsvietenia. Ovládanie na prístroji je plne zameniteľné s diaľkovým ovládaním, ale naopak to neplatí! Niektoré funkcie (rallye režim) nespustíte bez externého ovládača. Kupovať Vector bez diaľkového ovládania by bolo veľmi nerozumné (toto potvrdzuje vlastná hlúposť, ovládač som dodatočne objednával).
V sumáre teda veľká spokojnosť.
Ďakujem kolegom z diskusie tu na Motoride za podnety, ktoré vylepšili tento príspevok.
Pridané: 08.02.2012 Autor: Landal Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Lanďal s otcom v cieli Intercontinetal Rally 2024, Ružové jazero, Senegal
- Ako sa plnia sny: Lanďal na Tunisia Desert challenge 2021
- Hellas rally 2021 aj so Slovak4RallyTeam na stupňoch víťazov
- To the Dunes and back III
- Cesta na PanAfrica rally 2020
- Potrebujeme Tvoju pomoc pri H-PRO Čelendž a Contec XL rally 2019!
- Registrácia na Contec Rally a Enduro víkend 2019
- Contec enduro a rally víkend
- To the dunes and back II - tréning na sahare je šťastne za nami
- To the dunes and back II - 2019
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové oficiálne videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!