Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 791 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk MOTOQUAD

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 5966
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (3592)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (2374)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Hodnotenie: (45 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (77)  [Verzia pre tlač] Tlač

Čestrova Tlstá Berta - Yamaha MT01

 Zdieľať

Pridané: 25.10.2012 Autor: ChesterTT
Čitatelia: 20877 [Vaše stroje - Moja motorka]

Kone sú o tom ako rýchlo do steny narazíš. Krúťák je o tom, ako ďaleko ju potlačíš. MT-01

Píšem sem článok o staršej moto, ktorú málo ľudí pozná a ešte menej ich na nej sedelo. Jazdím na tejto dáme a doteraz som o nej nevidel žiadnu lepšiu recenziu. Navyše sa chystám kafrať do testovania, tak si skúsim, či sa Vám môj štýl písania páči.

Zoznámenie

Model bol prvýkrát predstavený verejnosti už na Tokio motor show v roku 1999. Áno, je to už 13 rokov. Do sériovej výroby sa dostala až v roku 2005, odkiaľ je aj moja Tučná Berta. Prečo práve toto pomenovanie? Prečo jedno z najväčších diel 1. Svetovej Vojny? Skús jej pri voľnobehu na jednotke, dvojke poštekliť na pol sekundu heft a z popod vajec Ti strelia také dve šupy, že sa ľudia na ulici dekujú a hľadajú protiletecký kryt alebo bunker.

Čo je to MT-01 a čo je to kodo? Kodo po japonsky znamená tlkot srdca. A to je to prvé, čo túto motorku charakterizuje. Motor z 1600-vky WildStaru prekopaný od podlahy, ktorý Ťa dostane už pri štartovaní. Gigantické Véčko o dvoch 835 kubíkových valcoch chladených vzduchom, ktoré je usadené pod nosným rámom vytvoreným vďaka najnovším technológiám z R1. Na to nalepíš radiálky z R1, plne nastaviteľný športový podvozok, sexi nádrž a dve megadelá pod sedlom, ktoré každému už z diaľky ukazujú, kto je tu Alfasamec. Akoby nestačil už ten odhalený motor s 90-timi žrebcami a 150 Izákmi už od 2 tisíc otáčok.

Doteraz tu nič také nebolo. Zober Véčko z čopra, napichaj ho Steroidmi jako Ronnieho Colemana a hoď to do športovej motorky. Zmesti sa do pomerne nízkej váhy 240 kíl a máš niečo, čo začalo ďalšiu epochu na dvoch kolesách. Máš matku všetkých muscle roadsterov.

Dizajnové vychytávky.. Povedal by som, že stupačky spolujazdca sú netradičné a brutál vymyslené. Ináč je celý tento pekelný stroj hodný toho, že ho umyješ a postavíš do galérie či obývačky. Na to si móžeš do žily pichnúť jed z mamby! Sedíš na 140 kilovom reaktore, nahrbený dopredu, pred sebou budíky. S teplotou okolia? Zabudni! S ukazovateľom zaradeného stupňa? Fetuješ? So spotrebou paliva, dojazdom na nádrž, blikajúcou kontrolkou preradenia? NASRAT!! Máš tam Otáčkomer rozmerov jako z ruskej lokomotívy, digitálny ukazovateľ rýchlosti a viac nepotrebuješ. Malé hodinky, keď sa pozabudneš.
Táto mašina je o maximalizme a minimalizme zároveň. Máš tam kua motor, výfuky, krásne kolesá, podvozok, nádrž na dojazd 180-220 km a dosť! Takto sa jazdí srdcom.

Jazda po meste

V meste iní začínajú prepletačkami, kultivovanosťou, výhľadom… Ty začínaš tam, že Ti najprv vyrazí dych. Znova a znova. Jej majestátnosť, impozantnosť – mimochodom, jediné slovo, ktoré dobrý kamarát dlho hľadal a ledva vykoktal, keď som mu ju prišiel ukázať. Pohladíš ju po výfuku, sedle, nádrži. Tak ako rozpálenú samicu v posteli, predtým ,než skočíte na vec. Otočíš kľúčom. Veľká ručička otáčkomera prebehne svoju rutinu, zapnú sa parkovačky. Štartuješ. Zakašle, rozhýbe sa a bubloce si pri cca 950 otáčkach. Celá sa pri tom trasie. Trasie sa aj zem okolo nej. Je to cítiť na meter od nej, prisahám. V meste sa neprepletáš. Všetko Ti ide z cesty. Keď nie, tak využiješ ten reflex protileteckého krytu. Motorka je pomerne úzka a ovláda sa dobre. Jasné, že to šklbe! Je to dvojval a ešte na trojke to ide +/- na voľnobehu. Mestskou 50-55tkou si vieš bublať na štvrtom z piatich prevodových stupňov tesne pod 1500 otáčok. A v pohode sa kocháš krásami mesta. Mňa to vždy dostane na semaforoch. Stojíš prvý, svieti červená. Z motora sála brutál hic a celá sa chveje. Vtedy sa jej poddám. Uvoľním sa. Otrasy sú také silné, že sa začneš triasť aj ty. Celý svet sa chveje, všetko je roztrasené, ako keby si bol na tripe z LSD a sedel na starej tatramatke počas žmýkania. Nevnímaš okolitú premávku. Vypínaš rozum. Vnímaš len tie vibrácie, tlkot vlastného srdca hľadáš márne. Nie je. Prehlušilo ho srdce motorky. Teraz bije za Vás oboch. Na semafore skáče oranžová. Radíš za jedna. Jééb, jako keď po motore treskneš 8 kilovým kladivom. To je ten moment, keď nabrúsenému pittbulovi pustíš obojok. Okamžite púšťaš hydraulickú spojku a leješ šulcom. Zadná 190-tka má šance na udržanie sa asi ako Forrest Gump na Harvarde. Zadok pláva, nechávaš za sebou dlhočiznú čiaru. Predné kolo líže asfalt tak jemne ako puberťák svoju prvú čajočku. Jedna, spojka, dva. Pravačka na doraz. Sedíš v kŕči. Nedýchaš. Ide Ti odtrhnúť ruky. Rád by som v späťáku videl ksicht týpka v ochcáfke za mnou. Bohužiaľ späťáky sa trasú ako pri poslednom štádiu parkinsona. Som 20 metrov za svetlami a týpek za mnou sa ešte nepohol. Asi lapá po dychu.

K tej jazde po meste. Ešte musím povedať, že tu motorka vyniká. Na takom jogurte si čávo, keď ideš 250. Na supermote, keď ideš driftom. Na MT si Alfasamec, už keď na tom sedíš. Frajerka robila v centre BA a keď som pre ňu prišiel, tak sa okolo zastavoval svet. Ľuďom okolo je ukradnutý jogurťák, čo to na križovatke vytáča. Serú na starého passata, z ktorého reve rytmus na plné gule. Všetky oči sú na Tebe. A to ideš tridsať.

Jazda v zákrutách

Športová jazda a okresky: Zabudnite na to, že to musíte do zákruty dobre že rovno netlačiť dvaja, že je to neobratné. Na esíčka ju tak rýchlo neprehovoríte, ale do náklonu ide krásne. Páčia sa jej aj kľukatejšie diaľnice - R1 ZM-BB. Nie je to bicykel a to by som ani nechcel. Predsa len som ju bral preto, že chcem poriadny masívny kus železa. Podvozok krásne filtruje slovenské “kvalitné” komunikácie, ale pri paľbe Vás podrží. Dva štvorpiestiky na tristodvadciatkach v predu z eR jednotky, brembo pumpa a panciere tento tank spomaľujú naozaj úctyhodne a rýchlo. Pri lepšom brzdení nezabudnúť na zadný dvojpiestik a 267 mm kotúč. Nix da podraďovanie. Bez antihoppu a s takým ktúťákom zadné koleso tancuje jako Baryshnikov na tripe. Dal som na mašinu širšie rajdy a viem si s ňou užiť aj na babe. Hlavne keď pri výjazde zo zákruty sleduješ chudáka Forresta jako sa zase nechytá a kreslíš.

Na dvoječke dáte kilečko a na troječke sa tiež hrabe dosť razantne dopredu. Viac pri dnešnom sadzobníku pokút netreba. Mašina ťaží zo silného stredu. Takže si to pravé orechové užívaš hneď, nie pri 120 km/h a ručičke pri červenom poli. Na presun z bodu A do bodu B netreba presiahnuť 2200 ot/min. Pri kochačke ani tých dve tisíc a máte takého čopríka s iným posedom. Na športovú svižnú jazdu stačí tak do 3000-3500 a na kreslenie si dokedy stačia chechtáky na benzín. Zábava sa končí pri 5500 otáčkach, tam nastupuje červená. Nikdy som tam ale nebol, pri tejto moto to absolútne netreba.

Turistika

Túto moto som si po djúúkovi kúpil na také vozenie sa po SVK a okolo komína vo dvojici. Hlavnou prioritou bol krútiaci moment, zábava aj na rovných cestách a výdrž motora. Sedlo a celkový posed sú pohodlné. Nebolí ma riť ani po 200 km a motorka tiež tak skoro neomrzí. Polovička si tiež nesťažuje. Jasné, neni to góóóldwing ani elektra, ale v rámci možností je to ok. Navyše 150 Izákov ťahá aj keď ste dvaja. Žiadne podraďovanie. Potrebuješ predbehnúť nákladiak na okreske a do kopca? Otočíš heftom. Keď treba razantne, tak podradíš do štvorky. Stabilné železo pod nohami nerozhádže ani turbulencia, takže u mňa bod k dobru. Rozhľad na cestu je dobrý, vidíš ďaleko pred seba, nemusíš sa hrbiť. V zrkadlách si nevidím lakte, čo považujem za veľké plus. Nastavenie svetlometu je u mňa kategória sama o sebe, ale videl som aj moto, kde to ide ľahšie. Svieti to tiež v pohode, nesťažujem si. Keby svietila stretávačka spolu s dialľkovým. Tak je to ideál. No funguje to buď alebo. Plexi neriešim. Ochrana pred vetrom – 0 bodov. Keby som ju chcel, kúpim si niečo iné. Malé plexi sa ale dá dokúpiť. Ale nádrž je pomerne vysoko, takže aspoň to Vás trocha kryje. Pri jazde v daždi idú nohy do nitky ako prvé. Všetko z predného kolesa končí na holeni.

Ekonomika

Pri tejto moto sa mi darí mať dlhodobú spotrebu cca 6,5 l na stovku. Dojazd po večne hladné oranžové blikátko so stojanom je cca 180-220km. Vtedy Vám ešte cca 3 litre z 15l bandasky ostávajú. Nechytá sa na takú litrovú CBF-ku, čo sa naučila žrať iba výpary, ale nič katastrofálne. Diaľnica 150+ vo dvojici? To sa rovná 9 litrov elixíru na stovku.

Ideál moto na kratšiu turistiku. Keď chceš, tak sa doslova čopríkuješ pod 2 tisíc. A keď si spomenieš, že ešte ideš s kamošmi grilovať a piť, tak podleješ benzínu a nasmeruješ ručičku na 3-4 tisíc. Vtedy je to tak, jako keby sa pod Tebou otváralo peklo. Batožina – mám tankvak, ináč ruksak. Skús dať na to bočné kufre a ako prvé si dójdi ku mne pre facku. Inak je úspech, keď dáš pod sedlo lekárničku.

Konkurencia

Ako konkurenciu by som pri tejto moto videl viac moto, no každá niečím odlišná. Napr taký triumph thunderbird 1700 – aj kone aj ňútne by sedeli, no je ťažší a zdá sa mi menej športový. Midnightstar 1900 - detto. No nejazdil som. Taký Introš 1800. Pekný, silnejší, ale o 100 kilo tučnejší a robustnejší. Pri naháňačke má trocha lepší rozjazd, no v zákrutách nehrá ani len druhé husle. Z tých V2 ešte V-Rod muscle, výkonnejší - 122 koní, no slabší krútiak – 116 Nm. Takú hračku na bláznenie by som zvažoval ešte Diavela od špagetkárov a jeho 160 žrebcov. No aj tento talian aj američan majú otáčkomer neporovnateľný s MT. Rocket? Tiež pekne ťahá, ale ani R3 motor ani váha. Možno taký Vmax 1700, síce 310 kilo, ale 200 koni a V4 sú tiež pekelné čísla. Možno aj jeden z dôvodov, prečo sa už MT-01 nevyrába. Výroba údajne zastavená na jeseň minulého roka.

Záver

Keď to tak zoberiem, tak MT-01 je kráska, ktorá už asi nemá miesto v tomto svete. Vo svete minimalizmu, nízkej spotreby a babeniek, čo letia len na jogurťákov a hip hopopopovu mládež. Alebo na druhej strane vo svete honby za čo najväčším stádom a najnižšou hmotnosťou. Kúpia si ju fajnšmekri. Mladší ako ja ju skôr nevyhľadávajú. Je to stroj pre chlapov, ktorí vedia, čo chcú. Aj takých, ktorí sa neposkladajú za dnešné 600-vky, možno ani litrové SS. Ktorých neláka lietať 260-tkou a ešte sa necítia ani na 50 koňové čopríky. Je pre tých, čo hľadajú silu, charakter a jedinečnosť. Jazdec by mal byť vyšší a takej chlapskejšej postavy. Neviem si predstaviť, ako ju na mieste tlačí chlapec, čo má 60 kilo a 170 centi. By ho priľahla len raz.

No a neušetríte na nej. Lúbi gumy, spojkové kity /po 35 tkm/ a ND sú drahé. Navyše čo neprilepíš, vyklepe :D

Plusy a mínusy

U mňa má tá motorka samé plusy. Je to taký japonský talian s charakterom. Pocit, že sedíš na tanku s raketovým motorom nenahradíš. Mínusy? Možno by mohla mať remeň, lebo ma nebaví mazať reťaz a nemá ani miesto na odloženie peňaženky. Navyše je tak kua komplikovaná, že už len výmenou sekundára som zabral 3 hodiny a hrešil jak posledný pohan. Vyklepávanie súčiastok a šróbov je samozrejmosť.

Video

Video: Yamaha MT01

Zaujímavosti

Čo by ťa mohlo zaujímať:
V yamahe na ňu vyrobili 3 tuning kity z akrap výfukov, akrap kompletu + RJ a v tretej ešte pridali vačky, kované piesty, pružiny spojkówe a iné fajnovosti. No posledný je za cenu dnešného priemerného naháča a pridá 10 koni a 10-15 nm. Wér špricht dojč, tak hííír kuken

Info

Servisný interval ; 10 000 km
Spotreba ; 6,5 l/100km
Objem nádrže z toho rezerva ; 15l (3 l rez.)
Dojazd (po kontrolku rezervy) ; 190 km
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh ; 1400 na štvorke ot. / 2000 ot. / 3500 ot.
Cena motorky ; novú nekúpiš - z linky. No skladovky možno sú (ale 13 a 14,4 tišic - asi normal a SP), jazdenky okolo 6-9 litrov,- EUR

Ceny vybraných ND:

Netuším, ale šušká sa, že sú drahé jako maria. Nečudo pri cene novej moto 13 tišic chechtov - u bratov z Pepalandu koštuje až 14390 evri slovenskýých - to budú ale najskôr skladové zásoby.

Text: ChesterTT
Foto: Filip Kalka - masochista, ChesterTT

Motocykel na test poskytla spoločnosť: Čestrova peňaženka.

Redaktori Motoride.sk možno jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx ale Čester jazdí v tom, čo si kúpi za vlastné lóve.

Pridané: 25.10.2012 Autor: ChesterTT Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Yamaha MT-01 2005:

Foto:
Yamaha MT-01 2005
Všeobecné informácie:
Výrobca:Yamaha
Model:MT-01
Rok:2005
Kategória:Naháč
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1670 ccm
Max. výkon:91.3 k (67.1 kW) / 4750 ot.
Max. krútiaci moment:150.1 Nm / 3750 ot.
Kompresný pomer:8.4:1
Vŕtanie x Zdvih:97.0 x 113.0 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:OHV (4V)
Chladenie:vzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Zdvih vpredu:120 mm
Zdvih vzadu:117 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm
Pneu vpredu:120/70-ZR17 M/C (58W)
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:267 mm
Pneu vzadu:190/50-ZR17 M/C (73W)
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:240 kg
Šírka:790 mm
Výška:825 mm
Svetlá výška:140 mm
Objem nádrže:15 l

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (45 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (77)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria