Anketa:
Návrat emzety 2/3
ZdieľaťPridané: 21.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 11504 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Chronológia
- 1907 Dán Jörgen Skafte Rasmussen zakladá v nemeckom Zschoppau fabriku na výrobu motocyklov
- 1922 Výrobný pás opúšťa prvý motocykel značky DKW
- 1929 Zschoppauský podnik pre výrobu motocyklov J.S. Rasmussena sa stáva najväčším výrobcom motocyklov na svete s ročnou produkciou 60.000 DKW-čok.
- 1931 Schürleho vynález "inverted scavenging", odnímateľné hliníkové hlavy valcov umožňujú lepšie chladenie.
- 1932 Saskí výrobcovia DKW (Zschoppau), Wanderer (Chemnitz), Audi a Horch (Zwickau) zakladajú Auto-Union. Symbolom novej spoločnosti je emblém štyroch navzájom dotýkajúcich sa kruhov (štyroch členov). DKW Zschoppau ostáva aj naďalej svetovou jednotkou čo sa produkcie dvojtaktov týka.
- 1939 Počas druhej svetovej vojny bola „vynútená“ zmena výroby na zbrane a vojenský arzenál.
- 1949 V novovzniknutej NDR pokračuje výroba
![]() |
RT 125 |
- 1950 Pod označením IFA-DKW sa objavuje prvá RT 125-ka. Vďaka svojej účinnosti, jednoduchosti a obrovským rozmerom si hneď získa popularitu. Technické údaje: 123 cc, 5HP, 78kg, max. Rýchlosť 75km/h. DKW-125 patrí medzi najviac kopírované stroje.
- 1956 Rebranding značky na MZ (Motorradwerk Zschopau). Do zjednotenia Nemecka je vyrobených ročne 80.000 motocyklov, exportujúsa do viac ako 100 krajín sveta. Počet zamestnancov: 3200.
- 1990 Pád berlínskeho múru.
- 1991 Východonemecký koncern smeruje pod krídla "Treuhandanstalt", a stáva sa s.r.o.-čkou
- 1992 Niekdajší ostblokerský trh sa zrútil. Rapídne klesá predaj motocyklov.
- 1992 Prvého júla vzniká MuZ (Motorrad und Zweiradwerk) s počtom zamestnancov 80. Opäť sa začína výroba motocyklov. Neuplynú ani tri mesiace a už sa prezentuje celá rodinka produktov na kolínskej výstave IFMA. Tým pádom sa končí aj výroba motocyklov v Zschoppau.
- 1996 Druhého septembra preberá vedenie MuZ malajský Hong Leong s cieľom dostať výrobný závod na prvé priečky medzi európskymi výobcami motocyklov. 2000 "MZ sa vracia" znie slogan.
![]() |
RT 125 |
Vývoj v Zschopau vyústil do úplne nového stroja, ktorý kvôli spomienkam nesie opäť označenie RT 125
Toľko história. V súčasnosti je vlajkovou loďou radový dvojvalec. Jeho charakteristický zvuk sa v ostatnom čase z povedomia pomaly vytráca. Snáď len Yamaha TDM 850 a v 90-tych rokoch vyrábaná Laverda ho ponúkala, aj to však v hodne tlmenej verzii.
MZ 1000 S sa ani nemohla objaviť v lepšom čase ako dnes, kedy výrobcovia dodávajú na trh dvojvalce skoro výhradne v tvare V (samozrejme výnimka BMW). Aj zvuk TDM 900 viac pripomína V2. MZ 1000 toto príjemné bublanie razantne prekričí. O slovo sa hlási Neue Deutsche Welle v podaní malajzských hudobníkov. Už veru bolo aj na čase. O novej športovo turistickej MZ-te sa zatiaľ iba rozprávalo. Trvalo to tri a pol roka, kým sa od oficiálneho ohlásenia modelu dostala na cesty prvá várka zo sériovej výroby. Splní očakávania? Sľubovaných bolo 114 koní...
![]() |
Ako sa ukázalo na meracej lavici Dynojet, sila je ešte väčšia: na spojke rovných 118 koní pri otáčkach 9400/min. Celkom pekná hodnota a to aj odhliadnuc od toho, že krivka výkonu nie je práve najrovnejšia. Odráža sa to najmä na vibráciách pri plnom zaťažení, ktoré už vôbec nie sú príjemné. Pri 5000ot/min sa trasie celý stroj, od riadidiel až po stúpačky. To je impulz pre jazdca ihneď podradiť, a rýchlo preč z tohto nepriateľského poľa. Inak dávkuje motor výkon priemerne do tých 5000ot/min, pri 3000ot/min je cítiť začiatok záberu. Celkový dojem: ťahá rovnomerne až do červeného poľa. Tu sa už nerovnosti výkonovej krivky pri jazde badať nedajú. Skôr sa treba sústrediť na prácu s plynom, keďže sa konštruktérom nepodarilo dosiahnuť to, aby odozva na pohyb zápästím nebola taká surová. Ak sa s plynom nepracuje s dostatočným citom, vyvolaná reakcia sa prejaví prudkým trhnutím a neúmerným zaťažením pohonnej jednotky.
Pridané: 21.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!