Anketa:
Návrat emzety 2/3
ZdieľaťPridané: 21.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 11423 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Chronológia
- 1907 Dán Jörgen Skafte Rasmussen zakladá v nemeckom Zschoppau fabriku na výrobu motocyklov
- 1922 Výrobný pás opúšťa prvý motocykel značky DKW
- 1929 Zschoppauský podnik pre výrobu motocyklov J.S. Rasmussena sa stáva najväčším výrobcom motocyklov na svete s ročnou produkciou 60.000 DKW-čok.
- 1931 Schürleho vynález "inverted scavenging", odnímateľné hliníkové hlavy valcov umožňujú lepšie chladenie.
- 1932 Saskí výrobcovia DKW (Zschoppau), Wanderer (Chemnitz), Audi a Horch (Zwickau) zakladajú Auto-Union. Symbolom novej spoločnosti je emblém štyroch navzájom dotýkajúcich sa kruhov (štyroch členov). DKW Zschoppau ostáva aj naďalej svetovou jednotkou čo sa produkcie dvojtaktov týka.
- 1939 Počas druhej svetovej vojny bola „vynútená“ zmena výroby na zbrane a vojenský arzenál.
- 1949 V novovzniknutej NDR pokračuje výroba
![]() |
RT 125 |
- 1950 Pod označením IFA-DKW sa objavuje prvá RT 125-ka. Vďaka svojej účinnosti, jednoduchosti a obrovským rozmerom si hneď získa popularitu. Technické údaje: 123 cc, 5HP, 78kg, max. Rýchlosť 75km/h. DKW-125 patrí medzi najviac kopírované stroje.
- 1956 Rebranding značky na MZ (Motorradwerk Zschopau). Do zjednotenia Nemecka je vyrobených ročne 80.000 motocyklov, exportujúsa do viac ako 100 krajín sveta. Počet zamestnancov: 3200.
- 1990 Pád berlínskeho múru.
- 1991 Východonemecký koncern smeruje pod krídla "Treuhandanstalt", a stáva sa s.r.o.-čkou
- 1992 Niekdajší ostblokerský trh sa zrútil. Rapídne klesá predaj motocyklov.
- 1992 Prvého júla vzniká MuZ (Motorrad und Zweiradwerk) s počtom zamestnancov 80. Opäť sa začína výroba motocyklov. Neuplynú ani tri mesiace a už sa prezentuje celá rodinka produktov na kolínskej výstave IFMA. Tým pádom sa končí aj výroba motocyklov v Zschoppau.
- 1996 Druhého septembra preberá vedenie MuZ malajský Hong Leong s cieľom dostať výrobný závod na prvé priečky medzi európskymi výobcami motocyklov. 2000 "MZ sa vracia" znie slogan.
![]() |
RT 125 |
Vývoj v Zschopau vyústil do úplne nového stroja, ktorý kvôli spomienkam nesie opäť označenie RT 125
Toľko história. V súčasnosti je vlajkovou loďou radový dvojvalec. Jeho charakteristický zvuk sa v ostatnom čase z povedomia pomaly vytráca. Snáď len Yamaha TDM 850 a v 90-tych rokoch vyrábaná Laverda ho ponúkala, aj to však v hodne tlmenej verzii.
MZ 1000 S sa ani nemohla objaviť v lepšom čase ako dnes, kedy výrobcovia dodávajú na trh dvojvalce skoro výhradne v tvare V (samozrejme výnimka BMW). Aj zvuk TDM 900 viac pripomína V2. MZ 1000 toto príjemné bublanie razantne prekričí. O slovo sa hlási Neue Deutsche Welle v podaní malajzských hudobníkov. Už veru bolo aj na čase. O novej športovo turistickej MZ-te sa zatiaľ iba rozprávalo. Trvalo to tri a pol roka, kým sa od oficiálneho ohlásenia modelu dostala na cesty prvá várka zo sériovej výroby. Splní očakávania? Sľubovaných bolo 114 koní...
![]() |
Ako sa ukázalo na meracej lavici Dynojet, sila je ešte väčšia: na spojke rovných 118 koní pri otáčkach 9400/min. Celkom pekná hodnota a to aj odhliadnuc od toho, že krivka výkonu nie je práve najrovnejšia. Odráža sa to najmä na vibráciách pri plnom zaťažení, ktoré už vôbec nie sú príjemné. Pri 5000ot/min sa trasie celý stroj, od riadidiel až po stúpačky. To je impulz pre jazdca ihneď podradiť, a rýchlo preč z tohto nepriateľského poľa. Inak dávkuje motor výkon priemerne do tých 5000ot/min, pri 3000ot/min je cítiť začiatok záberu. Celkový dojem: ťahá rovnomerne až do červeného poľa. Tu sa už nerovnosti výkonovej krivky pri jazde badať nedajú. Skôr sa treba sústrediť na prácu s plynom, keďže sa konštruktérom nepodarilo dosiahnuť to, aby odozva na pohyb zápästím nebola taká surová. Ak sa s plynom nepracuje s dostatočným citom, vyvolaná reakcia sa prejaví prudkým trhnutím a neúmerným zaťažením pohonnej jednotky.
Pridané: 21.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- Dakar 2025: Ricky Brabec konečne vyhráva etapu, Svitko sa posúva na 12. miesto celkovo - 6. etapa - HAIL - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Najnovšie videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!