Anketa:
Návrat emzety 1/3
ZdieľaťPridané: 21.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 11287 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Výrobné linky v Sasku začali prvé motocykle vyrábať v roku 1922 ešte pod označením DKW. Debutom bola MZ RT125, ale značku MZ- Motorradwerk Zschopau začali používať až od roku 1956. Do doby zjednotenia Nemecka opustilo výrobné linky niekoľko miliónov jednostopých dvojtaktov.
Mnohí si MZtu pamätáme z čias keď bol výber pri kúpe zúžený na modely dvoch výrobcov, Jawy a MZty. MZ sa tým v 80. tych rokoch stala popupulárna hlavne vďaka tomu, že si ju čerství držtelia vodičského oprávnenia pre skupinu A zvolili ako prvú „veľkú“ motorku. Dnes sa u nás ponúkajú len jazdené modely 150 a 250 a málokto tuší, že slogan "MZ is Back" je už niekoľkoročným marketingovým ťahom výrobcu a nie sentimentálnym výrokom pri upratovaní garáže. Tí čo sa vybrali medzi 4. a 7. marcom do Budapešti na 3. Medzinárodnú výstavu motocyklov mali možnosť vidieť opäť modely MZ, tentokrát už v novom šate.
MZ 1000S |
Vráťme sa pár rokov dozadu, keď ešte minulé storočie nemalo ani šesť rokov. V tom čase sa Dán Jörgen Skafte Rasmussen rozhodol kúpiť pre Rasmussen & Ernst fabriku v bývalom údolí Zschoppau-Dischau. Čoskoro sa ukázalo, že práve tento krok viedol k rozmachu výroby a vývoja motocyklov a prepravných prostriedkov v pohorí Erz. Fabrika sa preslávila v roku 1916, kedy vyvinuli vlastný parostroj-automobil od ktorého sa neskôr odvodila obchodná značka DKW (Dampf Kraft Wagen). Tieto tri písmená sa objavili aj ako názvy konkrétnych modelov. Prvý motocykel nazvali "Malý zázrak" (Das Kleine Wunder) a malý dvojtakt "Snom malých chlapcov" (Das Knaben Wunsch).
DKW 142 z roku 1921 |
Výstrel zo štartovacej pištole zaznel v roku 1922. V tom čase Rasmussen spustil výrobu "cestného modelu pre ríšu". Do júla toho istého roka sa ich podarilo zhotoviť 2000 kusov, pričom výrobu opustil aj dvadsaťtisíci parostroj. Úspechy sa následne premietli aj do podnikateľského plánu vo forme zakladania dcérskych spoločností aj mimo územia Nemecka. V roku 1926 je už nutná pásová výroba, preto sa nasadil prvý mechanický dopravník.
Čo však mnohí nevedia, je skutočnosť, že svetoznámy emblém so štyrmi kruhmi uzrel svetlo sveta tiež v Zschoppau. V roku 1932 sa zlúčili DKW, Audi a Horch a spoločne kúpili Wanderer-Werk. Vznikla tak Auto-Union so sídlami v Siegmari, Berlíne, Zschoppau a Zwickau. Celkovo zamestnávali 4500 ľudí.
Po druhej svetovej vojne zariadenia v zschoppaurskej fabrike demontovali a znárodnili v NDR, ale čoskoro sa opäť použili na výrobu motocyklov, tentoraz už pod značkou MZ.
DKW 250 racer z roku 1938 |
Po zjednotení Nemecka v podmienkach voľnej hospodárskej súťaži sa dostala výroba do ťažkých časov. Politické zmeny znamenali pre výrobný závod istú smrť. Na troskách zlikvidovanej fabriky povstala v roku 1992 nová značka. MuZ síce nadviazal na produkciu obľúbených dvojtaktov, ale rozhodli sa aj pre nasadenie motora Rotax 500. Potrebné investície a splnenie prísnych kritérií zahraničných trhov posunuli MuZ do nezávideniahodnej pozície. Nepomohlo nič, opäť prepukli finančné problémy, keďže výroba nebola rentabilná. V 74. roku existencie platobná neschopnosť podniku vyústila do krachu. Reštrukturalizácia podniku začala v roku 1996, kedy malajzská spoločnosť Hong Leong kúpila „cakumprásk“ všetko. Nielenže sa vyriešili pretrvávajúce finančné problémy, ale sa aj otvorila cesta pre ďalší vývoj. Vedenie prevzali 2. septembra pričom finančná injekcia predstavovala cca 50 miliónov mariek. Kapacita výroby je v súčasnosti 300 000 motocyklov s malým výkonom ročne. MuZ sa chce orientovať predovšetkým na výrobu motocyklov v ázii, ktoré by mali spĺňať európsky certifikát kvality, ale nechce sa vzdať ani aktivít ohľadom výskumu a vývoja. Stanoveným cieľom je dosiahnuť, aby sa behom desiatich rokov spoločnosť s veľkou tradíciou opäť zaradila na predné priečky výrobcov motocyklov v Európe. Zostávajú dva roky.
Pridané: 21.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- Moto Morini Rumble (2025) - kompaktný, ale štýlový bobber
- VOGE DS800 RALLY 2025 - zameraná viac na off-road
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
hlopy z vychodu isli do anglicka za robotu. Nasli sebe robotu dakdze vo Welse v mesce Newport. Pan domu jim hutory. Chlopy,ja idzem na tydzen do Spanielska a za tydzen chcem mac vymalovany dom,farbu mace kupenu,najdzece ju za maštaľňu v garažu.chlopy se pocesili ze jich nichto nebudze dirigovac a kec majitel domu posol ta jeden hutory. Chlopy,idzeme nato,ale by trebalo persi daco vypic ne! Kedze nemali penezi,ta predali jedno vedro farbi. Na druhy dzen predali druhy vedro farbi,a tak to islo cali tydzen az na koncu tyzdna se prebrali a jeden znich hutory. Do piči chlopy,neska pridze pan domu a mi nepofarbyli nic a ani farbu nemame! Dalsi se postavy a hutory,sluchajce chlopy,jest tu isce das deco farby a majitel ma u maštalni koňa,ta mu nafarbime pysky a povime ze vypil farbu. No ta tak urobili,prisol pan domu a se pyta. To com dom nepofarbeny? Ta kuň vypil farbu. Pan domu zobral pušku,odjebal koňa. Chlopy se pytaju,ta com sce ho zabili? Na chuj mi takoho koňa,pred vami u mne robili Poľaci a zožral 65 mišky cimentu.