Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1755 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 25756
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 61% (15605)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 39% (10151)
Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (7)  [Verzia pre tlač] Tlač

Návrat emzety 1/3

 Zdieľať

Pridané: 21.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 11076 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]

Výrobné linky v Sasku začali prvé motocykle vyrábať v roku 1922 ešte pod označením DKW. Debutom bola MZ RT125, ale značku MZ- Motorradwerk Zschopau začali používať až od roku 1956. Do doby zjednotenia Nemecka opustilo výrobné linky niekoľko miliónov jednostopých dvojtaktov.

Mnohí si MZtu pamätáme z čias keď bol výber pri kúpe zúžený na modely dvoch výrobcov, Jawy a MZty. MZ sa tým v 80. tych rokoch stala popupulárna hlavne vďaka tomu, že si ju čerství držtelia vodičského oprávnenia pre skupinu A zvolili ako prvú „veľkú“ motorku. Dnes sa u nás ponúkajú len jazdené modely 150 a 250 a málokto tuší, že slogan "MZ is Back" je už niekoľkoročným marketingovým ťahom výrobcu a nie sentimentálnym výrokom pri upratovaní garáže. Tí čo sa vybrali medzi 4. a 7. marcom do Budapešti na 3. Medzinárodnú výstavu motocyklov mali možnosť vidieť opäť modely MZ, tentokrát už v novom šate.

 MZ 1000S
MZ 1000S

Vráťme sa pár rokov dozadu, keď ešte minulé storočie nemalo ani šesť rokov. V tom čase sa Dán Jörgen Skafte Rasmussen rozhodol kúpiť pre Rasmussen & Ernst fabriku v bývalom údolí Zschoppau-Dischau. Čoskoro sa ukázalo, že práve tento krok viedol k rozmachu výroby a vývoja motocyklov a prepravných prostriedkov v pohorí Erz. Fabrika sa preslávila v roku 1916, kedy vyvinuli vlastný parostroj-automobil od ktorého sa neskôr odvodila obchodná značka DKW (Dampf Kraft Wagen). Tieto tri písmená sa objavili aj ako názvy konkrétnych modelov. Prvý motocykel nazvali "Malý zázrak" (Das Kleine Wunder) a malý dvojtakt "Snom malých chlapcov" (Das Knaben Wunsch).

 DKW 142 z roku 1921
DKW 142 z roku 1921

Výstrel zo štartovacej pištole zaznel v roku 1922. V tom čase Rasmussen spustil výrobu "cestného modelu pre ríšu". Do júla toho istého roka sa ich podarilo zhotoviť 2000 kusov, pričom výrobu opustil aj dvadsaťtisíci parostroj. Úspechy sa následne premietli aj do podnikateľského plánu vo forme zakladania dcérskych spoločností aj mimo územia Nemecka. V roku 1926 je už nutná pásová výroba, preto sa nasadil prvý mechanický dopravník.

Čo však mnohí nevedia, je skutočnosť, že svetoznámy emblém so štyrmi kruhmi uzrel svetlo sveta tiež v Zschoppau. V roku 1932 sa zlúčili DKW, Audi a Horch a spoločne kúpili Wanderer-Werk. Vznikla tak Auto-Union so sídlami v Siegmari, Berlíne, Zschoppau a Zwickau. Celkovo zamestnávali 4500 ľudí.

Po druhej svetovej vojne zariadenia v zschoppaurskej fabrike demontovali a znárodnili v NDR, ale čoskoro sa opäť použili na výrobu motocyklov, tentoraz už pod značkou MZ.

 DKW 250 racer z roku 1938
DKW 250 racer z roku 1938

Po zjednotení Nemecka v podmienkach voľnej hospodárskej súťaži sa dostala výroba do ťažkých časov. Politické zmeny znamenali pre výrobný závod istú smrť. Na troskách zlikvidovanej fabriky povstala v roku 1992 nová značka. MuZ síce nadviazal na produkciu obľúbených dvojtaktov, ale rozhodli sa aj pre nasadenie motora Rotax 500. Potrebné investície a splnenie prísnych kritérií zahraničných trhov posunuli MuZ do nezávideniahodnej pozície. Nepomohlo nič, opäť prepukli finančné problémy, keďže výroba nebola rentabilná. V 74. roku existencie platobná neschopnosť podniku vyústila do krachu. Reštrukturalizácia podniku začala v roku 1996, kedy malajzská spoločnosť Hong Leong kúpila „cakumprásk“ všetko. Nielenže sa vyriešili pretrvávajúce finančné problémy, ale sa aj otvorila cesta pre ďalší vývoj. Vedenie prevzali 2. septembra pričom finančná injekcia predstavovala cca 50 miliónov mariek. Kapacita výroby je v súčasnosti 300 000 motocyklov s malým výkonom ročne. MuZ sa chce orientovať predovšetkým na výrobu motocyklov v ázii, ktoré by mali spĺňať európsky certifikát kvality, ale nechce sa vzdať ani aktivít ohľadom výskumu a vývoja. Stanoveným cieľom je dosiahnuť, aby sa behom desiatich rokov spoločnosť s veľkou tradíciou opäť zaradila na predné priečky výrobcov motocyklov v Európe. Zostávajú dva roky.

>

Pridané: 21.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (7)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Dzešec učinkoh šľivovici na hlopoh :...
1.- Perše poldeci : - prestaňe ci šmerdzec zos papuľi ...
2.- Druhe poldeci :- prestaňu ce ozjabac nohi ...
3.- Trece poldeci :- prestaňe ce boľec bruh ...
4.- Štrvarte poldeci :- prestaňu še ci kľepac ruki ...
5.- Piate poldeci :- prestaňu ci ciskac boganče ...
6.- Šeste poldeci :- prestaňeš še mračic ...
7.- Šedzme poldeci :- začňeš špivac ...
8.- Osme poldeci :- začňeš mladnuc....
9.- Dzevjate poldeci :- začňu še ci pačic druhe ženi ...
10.- Dzešate poldeci :- začňe še ci pačic Tvoja manželka ..

Ďalšie vtipy »