ISSN 1336-6491 | Online: 1401 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30260
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17850)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12410)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vrátna dolina - Oravská vodná nádrž (200 km)

 Zdieľať

Pridané: 09.07.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 14644 [Mototuristika - Západné Slovensko - Výlet]

Pre mototuristické trasy a okruhy sme vybrali zvlášť pekné miesta v blízkom i v širokom okolí Vrátnej doliny. Vyhliadkové body ako Choč, Malinné, Veľká Rača, Kľak a Šíp patria k najlepším vyhliadkovým bodom u nás vôbec.
Taktiež miesta ako Prosiecka a Kvačianska dolina, Manínska tiesňava, Súľovské skaly sa zaraďujú medzi prírodné klenoty našej republiky.
Všetky trasy vedú po dobrých bezprašných cestách a všetky túry sú vzhľadom na charakter kraja, ktorým vedú, dominantne turistické.

Okruhy okolo Malej Fatry nás oboznámia orientačne s horstvom, v ktorom sa nachádzame. Pre väčšinu trás sme zvolili pre jednoduchšiu orientáciu ako východisko Žilinu, i keď všetky trasy môžeme uskutočniť z Vrátnej, Terchovej alebo aj iného miesta Malej Fatry.
Skrátiť cestu z Terchovej do Strečna je možné tak, že nezájdete do Žilinym ale necháte sa previesť kompou z Nezbudskej lúčky do Strečna.

Okolo Krivánskej Fatry vedie po uvedenom okruhu aj "Náučná mototuristická cesta", ktorá motoristov na informačných tabuliach pri ceste, oboznamuje s okolím a s jeho históriou.
Cestná sieť po okruhu Malej Fatry je dobrá. Nezabúdajte, že Krivánska Fatra je národným parkom a vstup do dolín motorovými vozidlami je zakázaný.

TRASA:

Terchová- Párnica - Dolný Kubín (okresné mesto, do 1922 župné sídlo, žil a pôsobil tu P. O. Hviezdoslav, pochovaný je na tunajšom cintoríne; pred budovou Čaplovičovej knižnice je jeho socha a v budove jeho múzeum) - Oravský Podzámok (hrad, v súčasnosti múzeum, národná kultúrna pamiatka) - Hrušín - Babín - Lokca - Oravská vodná nádrž (známe turistické a vodácke stredisko, chaty, reštaurácia, kemping, salaš, centrálne parkovisko, lodenica, možnosť plavby loďou) - Tvrdošín (gotický drevený kostol z 1390, v interiéri cenné ľudové maľby) - Podbiel (zachovalá typická ľudová zrubová architektúra, východisko do Západných Tatier) - Sedliacka Dubová (pozoruhodné drevené sypárne a zemiakové jamy) - Oravský Podzámok - Dolný Kubín - Párnica - Terchová.

Trasa vedie turisiticky hodnotným krajom Oravy s dobrými výhľadmi.

Zdroj:www.vratna.sk

Pridané: 09.07.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »