Anketa:
Vrátna dolina - Vysoké Tatry (280 km)
ZdieľaťPridané: 29.06.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16222 [Mototuristika - Západné Slovensko - Výlet]
Všetky trasy vedú po dobrých bezprašných cestách a všetky túry sú vzhľadom na charakter kraja, ktorým vedú, dominantne turistické.
![]() |
Okruhy okolo Malej Fatry nás oboznámia orientačne s horstvom, v ktorom sa nachádzame. Pre väčšinu trás sme zvolili pre jednoduchšiu orientáciu ako východisko Žilinu, i keď všetky trasy môžeme uskutočniť z Vrátnej, Terchovej alebo aj iného miesta Malej Fatry.
Skrátiť cestu z Terchovej do Strečna je možné tak, že nezájdete do Žilinym ale necháte sa previesť kompou z Nezbudskej lúčky do Strečna.
Okolo Krivánskej Fatry vedie po uvedenom okruhu aj "Náučná mototuristická cesta", ktorá motoristov na informačných tabuliach pri ceste, oboznamuje s okolím a s jeho históriou.
Cestná sieť po okruhu Malej Fatry je dobrá. Nezabúdajte, že Krivánska Fatra je národným parkom a vstup do dolín motorovými vozidlami je zakázaný.
Trasa:
Terchová- Zázrivá - Párnica - Kraľovany - Ľubochňa (klimatické kúpele) - Ružomberok (barokový kláštor, pevnôstka sv. Žofie, Liptovské múzeum, galéria akad. maliara Ľ. Fullu, v blízkosti turistické a lyžiarske stredisko Malinné) - za Ružomberkom vodná nádrž Liptovská Mara - Liptovský Mikuláš (ranogotický kostol, v 18. stor. zbarokizovaný, literárno-historické múzeum Janka Kráľa, múzeum Jánošíkovo väzenie, Múzeum vývoja ochrany prírody, Výskumný speleologický ústav; areál vodného slalomu; východisko do Jasnej a Demänovských jaskýň) - Liptovský Hrádok (zrúcanina hradu, národopisné múzeum Liptova) - Podbanské (známe rekreačné stredisko) - Štrbské Pleso (liečebná osada a najvyššie položené turisticko - lyžiarske stredisko vo Vysokých Tatrách - Starý Smokovec (najstaršia tatranská osada, administratívne centrum Vysokých Tatier, dolná stanica pozemnej lanovky na Hrebienok) - Tatr. Lomnica (Múzeum TANAPu, dolná stanica kabínovej lanovky na Skalné Pleso a Lomnický štít, sídlo Správy TANAPu) - Poprad (okresné mesto a východisko do
Vysokých Tatier, v kostole stredoveké fresky, renesančná zvonica, Podtatranské múzaeum) - Tatranská Štrba (najvyššie položená železničná stanica na Slovensku - 900 m) - Važec (pamätná izba akad. maliara Jána Hálu, ľudový odev, neďaleko obce Važecká jaskyňa) - Východná (známa svojim folklórom, každoročne tu bývajú slávnosti piesní a tancov) - Liptovský Hrádok - návrat do Terchovej tou istou trasou ako je opísaná na začiatku.
Celá trasa vedie turisticky zaujímavým krajom. Dobré výhľady na okolité horstvá.
Zdroj:www.vratna.sk
Pridané: 29.06.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- EICMA 2025: BSA Thunderbolt: prvé adventure enduro britskej legendy
- EICMA 2025: Benda trojica cruiserov a prelomový hybridný P51 Concept kombinuje boxer motor s elektromotorm
- EICMA 2025: Benelli predstavil úplne nové TNT 550, modernizoané TRK 602 X a dve verzie vlajkového modelu – TRK 902 Xplorer a TRK 902 Stradale
- Ducati DesertX 2026: kompaktnejšia, ľahšia a výkonnejšia
- Morbidelli prichádza na EICMA 2025 s technológiou budúcnosti EyeLights HUD a novým customom
- EICMA 2025: Moto Morini návrat legendy a nový dual-adventure Kanguro 300
- Honda V3R 900 E-Compressor: sila pod absolútnou kontrolou
- EICMA 2025: Voge predstavilo svoj prvý custom CU625 a adventure skúter SR450X
- EICMA 2025: Moto Guzzi prichádzajú v nových farbách a modernizovanom štýle
- EICMA 2025: Vespa oslavuje jubileum výročnými modelmi Vespa 80th
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!







