Anketa:
Plastická chirurgia - úvod a prehľad 2/2
ZdieľaťPridané: 21.12.2004 Autor: papaya
Čitatelia: 23939 [Technika - Dobré Rady]
Výroba laminátov
Na internete som našiel veľmi pekne spracované články ako krok po kroku zvládnuť techniku laminovania. Po ich preštudovaní môžem povedať, že sa jedná o kvalitne spracované návody. Keďže by som to sám lepšie nenapísal len vás na záver tohto článku na ne nasmerujem.
POZOR
Než sa začnete venovať samotnej výrobe musíte si uvedomiť, že materiál s ktorým prídete do styku nijako vášmu zdraviu neprospeje. Hlavne sa jedná o nebezpečné výpary. Preto vám doporučujem používať ochranné prostriedky a hlavne pracovať pri neustálom vetraní miestnosti.
Výbava DIEĽNE
V dielni by vám okrem bežných vecí nemal chýbať:
- štetec
- šmirgle rôznej zrnitosti
- nožnice so zubami
- ručná rozbrusovačka
- acetónové riedidlo
- miska na nariedenie zmesi
- špongia na nanášanie separátov
- tmel a nejaká farba (dosť sa osvedčila akrylová).
Čo doma určite nemáte:
- sklená, alebo kevlarová tkanina
- živica
- tužidlo
- separátor
![]() |
Pri práci s laminátom sa môžu hodiť aj gumenné rukavice |
Kde tieto veci zohnať?
Skúste to najprv na zlatestranky.sk (laminovanie, laminovací materiál), alebo navštívte firmy vo vašom okolí. Za dobrú cenu možno dostanete aj dobrú radu. Pokiaľ nejdete laminovať veľké kusy postačia vám laminovacie súpravy ako napríklad táto.
Samotná výroba dielu, pozostáva z troch krokov:
- výroba kopyta (predlohy)
- výroba formy
- výroba samotného dielu
Výroba kopyta:
Ak sa len chystáte okopírovať originálne diely, tak práve tie vám poslúžia ako kopyto a môžete rovno začať s výrobou formy.
Pokiaľ ale chcete vyrábať niečo čo nikto nemá narážate na problém, ako danú predlohu vyrobiť a hlavne z čoho. Je niekoľko možností ako to spraviť, najlepšie je použiť existujúci diel a ten len upravovať podľa potreby. Nie vždy sa to dá a v mnohých situáciách ste nútený improvizovať. Z čoho teda danú predlohu vyrobiť? Odpoveď nie je jednoznačná, pretože použiť sa dá čokoľvek čo splní túto požiadavku: musí to byť aspoň raz okopírovateľné bez deformácie povrchu počas kopírovania
Často sa používa modulit, PUR pena, plastelína, sadra... čokoľvek čo sa ľahko tvaruje, opracováva a drží tvar. U kopyta nám postačí životnosť len pokiaľ si nespravíte formu, potom sa ho môžete zbaviť.
Výroba formy:
Tu doporučujem použiť laminát. Forma je ľahšie uskladniteľná, dlho vydrží a vy si na nej nacvičíte laminovaciu techniku. Keby ste ju vyrobili napríklad zo sadry mali by ste problém s jej uskladnením, pretože sadra je krehká a ľahko sa rozbije. Je tiež dôležité myslieť na to, že čím lepšie pripravíte povrch formy, tým menej práce budete mať pri opracovávaní finálneho produktu.
Výroba samotného dielu:
Ide o vyrobenie protikusu , tzv. negatívu k forme. Prevádza sa laminovaním do formy.
![]() |
S laminátom môžete opraviť aj poškodené diely |
![]() |
Oprava poškodeného spätného zrkadla. Povrch je ešte potrebné vytmeliť a prebrúsiť |
Čo je dôležité pri laminovaní dodržať:
Najdôležitejšie je sa riadiť návodom priloženým k laminovacím sadám, alebo radami predávajúceho pri nákupe laminovacieho materiálu. Predídete tým zbytočným chybným krokom a poškodeniam výrobku.
Kde hľadať dobrú radu, alebo pomoc?
Neuveríte, ale najviac som sa toho dozvedel od leteckých modelárov. Ich niekoľkoročné skúsenosti s laminovaním sú naozaj k nezaplateniu a ich ochota pomôcť a poradiť tiež. No pre istotu zriaďujem špeciálny email, kde sa budete môcť obrátiť s vašimi otázkami k danej téme, alebo sa pochváliť s vašim výsledkom.
Na záver dodám, že laminovanie je výborný spôsob ako si vyrobiť čokoľvek, čo sa len z plastu vyrobiť dá. Nemusia to byť hneď kryty na váš motocykel. Kontajnery na handry od oleja, alebo vanička na miešanie kyseliny do batérií tiež nie je na zahodenie.
Dôležité odkazy:
- Pán Milan (MITOM), a jeho článok Laminujem, laminuješ, laminujeme.
http://www.skoda110r.cz/article.php?id=24 - Excelentný kúsok laminovacej techniky, výroba delenej negatívnej formy.
http://models.aeroomni.com/load.php?page=lamino.html - Ďalšia dobrá stránka jedného leteckého modelára.
http://www.savex.cz/tech.php?lang=cz
laminovanie@rp.sk –hot line. Sem smerujte otázky poprípade vaše skúsenosti a rady.
Pridané: 21.12.2004 Autor: papaya Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!