Anketa:
Zraz Baníkov
ZdieľaťPridané: 29.09.2004 Autor: Leon
Čitatelia: 12940 [Mototuristika - Slovensko - Moto-akcia]
Do hraničného mestečka Mursko Stredisče na Slovinsko- Chorvátskych hraniciach som dorazil v predposlednú júlovú sobotu okolo 17.00. Prešiel som týmto ničím nezaujímavým malým mestečkom tridsiatkou hľadajúc niečo, čo by mi mohlo napovedať kde sa zraz koná. Zrazu vidím koniec obce a kde nič tu nič. Asi sa to nekoná. Hovorím si zastavujúc na krajnici. Okolo mňa krúži na bicykli očumujúci adolescent. Pýtam sa ho na "moto akciu". Ukazuje mi smer späť a pred hranicou doprava a potom vraj už nájdem. Fajn.
Otáčam motorku a rútim sa späť. Bočím doprava a vidím na stĺpe pribitý papier a fixkou napísané "MOTO". „Super!“ Hovorím si. Som tu dobre. Zrazu je však opäť koniec obce a žiadne nové "MOTO" nevidím. Prechádzam ďalšou dedinou a pomaly zabúdam na tento zraz keď zrazu vidím "MOTO" ukazujúce doľava na poľnú cestu vedúcu ktovie kam medzi kukuricou sprava a pšenicou zľava. Po sekundovej diskusii so sebou samým sa rozhodujem. Idem! Cesta aj keď prašná je chvalabohu pevná a nie veľmi hrboľatá, ale po troch kilometroch stále len pole a v diaľke stromy. Už to nevzdávam a rutím sa ďalej. Keď MOTO tak MOTO. Zvedavé vnútro mi nedá otočiť sa.
Zrazu sú okolo mňa stromy a predomnou na ceste dve obrovské drevené cievky od káblov zrazené k sebe. Vedľa nich stolík pri ktorom sa rehotavo bavia (ako je z výzoru zrejme) traja motorkári a ešte zrejmejšie čopráci. Zastavujem pred drevenými ozrutami a čakám čo sa bude diať. Jeden s chlapíkov vstáva a kráča ku mne. Odvaľuje cievku na šírku motorky a posunkom ma pozýva dnu. Posuniem sa teda a zastavujem pri ňom. Podáva mi ruku s úsmevom na tvári a hovorí "dobro došli, ja sam Stojko". Zamrmlem svoje meno a pridávam, že som zo "Slovačka" na čo sa ešte viac zazubí a pozýva ma ďalej. Neskôr sa dozvedám, že to bol šéf Miners MC. Šokovaný, že nepýta odo mňa žiadne prachy sa posúvam ďalej.
![]() |
Chlapík s pivom- prezident Miners MC Croatia |
Obzerám sa okolo seba. Stany, stánky s občerstvením a malé pódium stoja medzi riedko rastúcimi stromami na ploche ani nie futbalového ihriska na pieskovo trávnatom podklade. Za týmto provizórnym areálom si pomaly tečie veľká rieka Mura. Že so sebou prináša aj milióny hyper aktívnych komárov zistím až keď si vyzlečiem svoje moto oblečenie. Vidím asi dvesto všelijakých, zväčša biednejšich motoriek ale o to šťastnejších vyškierajúcich sa motorkárov. Hľadám miesto kde rozložím svoj "šiator" a rozhodujem sa čo najďalej od neskutočne rachotiacej elektro centrály, ktorú museli asi dotiahnuť za dvoma nákladiakmi. Stan je postavený a ja fajčiac rozmýšľam čo podniknem ďalej. Z vedľajšieho stanu sa vysúkal asi dvadsaťosem ročný chlapík. Neodhadnúc jeho národnosť dávam sa s nim anglicky do reči. Zisťujem, že to nie je motorkár, ale gitarista kapely, ktorá tu vraj dnes bude mať hlavné slovo. Hovorím mu o mojej basgitaristickej minulosti a už sme v horlivej debate o muzike. Komu sa čo páči a kto čo hral a hrá. Rozhovor končíme mojim ubezpečením ako sa teším na ich vystúpenie mysliac si svoje o kapele ktorá spí v stane.
Moju Arlen Ness a kožáky ukrývam potajme pod podlahu stanu a vyberám sa do centra diania. V rade stánkov hľadám tabuľky s cenami. Všade objavujem cenovky kde za číslom je napísané "BONA". „Čo to je?“ Vravím si. Veď tu majú mať Kuny. Pýtam sa pri stánku. Babenka mi strká do ruky prospekt propagujúci motocamp niekde na Istrii a ukazuje mi na stánok s nápisom "MINERS MC- ZMJENARNA" Pochopil som. Bona je miestna zrazová mena a za 5 kuna mi dajú jednu. Vybavený celým hárkom 1 Bonoviek koštujem miestne špeciality, super mikro presso a sladkasté pivo Ožujsko. Na pódiu sa zatiaľ nedeje nič. Všetci popíjajú, bavia sa, obzerajú si navzájom motorky a niektorí sa hádžu pomedzi mraky komárov do vôd Mury. Všetko samí motorkári, alebo motorkami dovezenci. Žiadny očumováci. Kulisu dotvára vytrvalo revúca a buchotajúca elektrocentrála. Začína hlavná súťaž. Hod kladivom na diaľku. Logické, keď usporiadateľ sú Miners (Baníci). Kladivo malo asi 30 kíl a súťaž prebiehala v rámci klubov nie jednotlivcov.
![]() |
Hlavná súťaž- hod baníckym kladivom |
![]() |
Zábava len začína |
![]() |
Opitá striptérka- postrach náhodných spoluúčinkujúcich |
Zobúdzam sa ráno a na stan mi klopkajú kvapky dažďa. Vytŕčam hlavu von.
![]() |
Ranné balenie. V pozadí rieka Mura |
Pridané: 29.09.2004 Autor: Leon Zdieľať
Súvisiace články:
- Spomienka Leovi - JuroCBR
- Súťaž Dunlop TrailSmart 2015 - Naša prvá plánovaná motodovolenka na gumách Dunlop TrailSmart - HoGo80
- Morská otočka (1.–3. 8. 2003) - TTom
- Spropaguj Motoride a vyhraj motocykel Adams! - Awia

Galéria ku článku:
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!