Anketa:
Kde sa zrodil “zobák“ - dizajnový prvok dnešných cestovných endúr
ZdieľaťPridané: 22.10.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 8542 [História]
Napriek tomu, že si mnohí myslia že "Zobák" je vynález BMW pravda je niekde inde. Už v roku 1987 sa ukázala Dakarská motorka so zobákom a nasledujúci rok bola v predaji jej sériová verzia.
Suzuki DR-Z 1987:
V roku 1988 sa na štart rally Paríž - Dakar postavil motokrosový svetový šampión Gaston Rahier v sedle Suzuki DR-Z.
Suzuki potom v roku 1988 predstavila sériovú verziu DR-BIG, na ktorej dizajn mal veľký vplyv práve dakarský špeciál a to vrátane výrazného "zobáka".
![]() |
Suzuki DR-BIG 1988 a V-Strom 1000 2013 |
Neskôr tento dizajnový prvok začali preberať aj iní výrobcovia. Suzuki sa k nemu znovu vrátila pri V-Strom 1000 a teraz aj V-Strom 650DX.
![]() |
Suzuki V-Strom 650DX 2015 |
![]() |
Pridané: 22.10.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Technické parametre z Moto DB:
Suzuki DR 750 S Big 1988:
Foto: | |
![]() | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Suzuki |
Model: | DR 750 S Big |
Rok: | 1988 |
Kategória: | Enduro |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (4T) |
Objem: | 727 ccm |
Max. výkon: | 50.7 k (37.3 kW) / 6800 ot. |
Kompresný pomer: | 9.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 105.0 x 84.0 mm |
Rozvod: | OHC (4V) |
Chladenie: | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Pneu vpredu: | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | bubnová |
Pneu vzadu: | 130/80-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 210 kg |
Objem nádrže: | 29 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 153 km/h |
- NOVÉ Porovnaj 'Suzuki DR 750 S Big' s ďalšími motocyklami
- Hľadaj 'Suzuki DR 750 S Big' na motoride.sk
- Hľadaj obrázky 'Suzuki DR 750 S Big 1988' na www.google.com
- Hľadaj obrázky 'Suzuki DR 750 S Big' na www.google.com
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!