Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1939 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28804
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17138)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11666)
Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (5)  [Verzia pre tlač] Tlač

Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu

 Zdieľať

Pridané: 31.03.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 18225 [História]

Na výstave Motocykel 2015 ste mohli zhliadnuť v stánku SMF aj dva zaujímavé kúsky moto histórie. Tým prvým je stroj, ktorý je rozhodne pra-pra otcom dvojkolesových strojov, aké sedláme dnes.

Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu
Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu

Americký vynálezca Sylvester Howard Roper sa narodil 24. 11. 1823, vo Francestown, New Hampshire USA a od mladého veku prekypoval mechanickým talentom. Ako 12-ročný postavil prvý stacionárny parný motor.

Prvý motocykel, či parný dvojkolesový stroj?:

Tento parný stroj, postavený niekedy v rokoch 1867–1869, je jeden z troch strojov, ktoré sú považované za prvý motocykel na svete. Ďalšie sú: Parný velocipéd od Michaux-Perreaux (roky 1867–1869) a Daimler Reitwagen (1885). Historici sa dodnes nevedia zhodnúť, kto bol prvý Roper alebo Michaux-Perreaux. Daimlerova dvojkolka prišla na svet neskôr, ale bola ako prvá poháňaná motorom s vnútorným spaľovaním a je preto známa ako prvý motocykel. Niektorí experti totiž nepovažujú parou poháňané stroje za motocykle.

Napriek použitému parnému motoru niektorí odborníci upozorňujú, že Roperov stroj priniesol ako prvý úspešné motocyklové technológie, ktoré sa používajú dodnes ako ovládanie plynu otočnou rukoväťou, geometriu rámu a umiestnenie motora. Nech je to už ako chce, to na čo sa pozeráme, je skutočný kus histórie.

Dobový plagát - pozvánka na prevádzanie dvoch parných strojov Sylvestera Ropera
Dobový plagát - pozvánka na prevádzanie dvoch parných strojov Sylvestera Ropera

Roperov parný velocipéd:

Roperov stroj mal oceľový rám s rázvorom 1200mm osadený dvomi drevenými kolesami s priemerom 34 palcov (860 mm). Predná vidlica bola pevná s robustnými riaditkami a drevennými rúčkami. Na rozdiel od moderných motocyklov, tu bola otočná celá rukoväť oboma rukami a mala dve funkcie: Otočením vpred sa otváral plyn, otočením vzad sa aktivovala prítlačná trecia brzda na predné koleso.

Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu
Drevené kolesá s priemerom 34 palcov (860 mm) - Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu
Vzduchové pneumatiky ešte neboli dostupné - Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu
Stupačky jazdca v oske predné kolesa - Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu

Sedlo bolo zároveň aj nádržou na vodu, z ktorej sa voda tankovala do kotla ručnou pumpou. Kotol bol v strede medzi kolesami, v spodnej časti bolo ohnisko a komín bol za jazdcom nasmerovaný vzad. Dva piesty s vŕtaním cca 57 mm boli po bokoch rámu pri hornej časti kotla za komínom. Piesty boli priamo spojené cez 64mm kľuku na zadné koleso.

Parný kotol - Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu
Parný kotol - Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu

Parný kotol - Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu
Parný kotol - Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu
Sedlo bolo zároveň aj nádržou na vodu z ktorej sa voda tankovala do kotla ručnou pumpou - Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu
Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu

Vynálezca zahynul v sedle svojho stroja:

1. júna 1896 Roper zobral svoj stroj na cyklo dráhu Charles River v Bostone, kde mal slúžiť ako stroj na udávanie tempa pre cyklistov. Okrem toho chcel vynálezca prezentovať aj rýchlosť stroja. Jeho prvý pokus prekonať jednu míľu bol časom 2 min 12 sec s priemernou rýchlosťou cca 30 míl/h (48,3 km/h) Roper bol presvedčený, že dosiahne aj lepší výsledok, pretože týždeň predtým na neoficiálnych testoch jazdil priemerkou 40 míl/h (cca 64,4 km/h).

Roper prešiel v druhom pokuse cca tretinu trate, keď sa začal stroj vlniť a vyletel z drevennej trate von do piesku. Keď na miesto dorazila pomoc, museli konštatovať, že vynálezca pri nehode zahynul. Neskôr sa zistilo, že príčinou smrti bolo zlyhanie srdca a nie samotný pád. Roper mal 72 rokov.

Sylvester H. Roper zahynul v sedle - noviny Boston Daily Globe - 2. júna 1896
Sylvester H. Roper zahynul v sedle - noviny Boston Daily Globe - 2. júna 1896

Vystavená replika - majiteľ Antonín Pavelka z Napajedel:

Vystavená replika parného motocykla je postavená podľa originálu, ktorý vyrobil Američan Sylvester Howard v roku 1869. Originál je vystavený v Národnom technickom múzeu americkej histórie vo Washingtone. Motocykel má dvojvalcový motor, ktorý je poháňaný parou zo 7 l kotla. Materiálové a bezpečnostné výpočty pri stavbe uvedenej repliky uskutočnil UTD Brno a na replike sa odpracovalo 1985 hod. Majiteľ Antonín Pavelka z Napajedel.

Video: Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper roky 1867-1869 - replika originálu

Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu

Zdroje: Informácie od majiteľa repliky, internet, wikipedia.org
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, majiteľ repliky, wikipedia.org

Pridané: 31.03.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (5)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria