Anketa:
Rýchlostný motocykel ČZ 350 V4 typ 860 1/4
ZdieľaťPridané: 16.02.2004 Autor: Retro
Čitatelia: 42918 [História]
V Českoslovesku okrem Jawy vyrábala rýchlostné motocykle aj strakonická ČZ. Boli to takmer výhradne štvortakty a najzaujímavejší z nich bol bezpochyby štvorvalcový klenot ČZ 350 V4.
Príbeh tohto motocykla som si vypočul od jeho konštruktéra Ing. Františka Pudila (28.2.1933 – 21.6.2000) na 1.Celoštátnom motozraze v Kupařoviciach v roku 1981.
Ing. Pudil bol spolupracovníkom a žiakom výborného konštruktéra Jaroslava Waltra, ktorý bol otcom slávnych motocyklov Walter a ČZ-Walter.
![]() |
ČZ 350 V4 so starým rámom |
![]() |
ČZ 350 V4 bez kapotáže |
Svoju prácu na štvorvalci začal v r.1965, v časoch keď bol problém s kvalitnými materiálmi, nedostatočnými výrobnými technológiami a nezáujmom „vyšších“ miest. Čo sa vo svete dalo stihnúť za rok-dva, u nás trvalo päť. Napriek tomu všetkému motocykel v r.1970 začal jazdiť.
Nastali ďalšie problémy so skúškami. Pri absencii skúšobných dráh a pretekárskych okruhov u nás sa to dialo „za pochodu“ počas pretekov. Bola to ďalšia strata času a ďalšie vychytávanie nedostatkov, ako napr. ventilové sedlá, ventilové pružiny, zapaľovanie atď. Po odstránení závad začal motocykel dosahovať úspechy. Vyhral 16 medzinárodných pretekov a najlepšie umiestnenie dosiahol na G.P. v Brne v r.1971 v sedle s továrenským jazdcom Bohumilom Stašom (počas tréningu sa motor síce rozpadol, ale mechanici ho cez noc dali dokopy a natočili ho tesne pred pretekom).
Bohumil Staša na ňom v r.1971 získal titul majstra Československa. O rok neskôr ho v celkovom hodnotení porazil František Srna na Jawe vylepšenej valcami z Yamahy. Na ich súboj v Košiciach, ktorý vyhral Srna sa spomína dodnes.
Pre rok 1973 bol pripravený aj jeden stroj s obsahom 420 cm pre triedu pollitrov, ale zrazu bolo všetkému koniec. Prišiel príkaz na okamžité zastavenie pretekárskej činnosti a vývoja. Motocykle museli byť rozobrané a uložené do drevených debien, ktoré skončili v sklade.
![]() |
ČZ 350 V4 s kapotážou |
Pridané: 16.02.2004 Autor: Retro Zdieľať
Súvisiace články:
- SUZUKI modelová rada GS, GSX – vývoj, vrchol, ústup - maco
- Značka Ogar po roku 1947 – test Ogar 350 2V 2T. - gilbert
- Dvojtaktné rýchlostné motocykle JAWA - Retro
- Baba 2006 - preteky historických vozidiel - gilbert
- Pohľad do histórie: Jawa 350 2xOHC špeciál Gustáva Havla z roku 1959 - Awia
- Prvý parný motocykel na svete, Sylvester Howard Roper, 1867-1869 - replika originálu - Awia
- Fotoreport: Bankovský kopec 2017 - Awia
- Fotoreport: Bankovský kopec 2018 - zaujímavé kúsky na pretekoch veteránov - Awia
- Bernolákovský pretek veteránov 2022 "-". - gilbert
- Napříč Alpami k moři na Ogaru 350 - gilbert
Ďalšie články tohto autora:
- Oldtimer Moto Show Červeník 2015
- Výstava BRNO NA DVOU KOLECH 2014 - História Grand Prix Brno
- Odišiel Tamburiniho nástupca dizajnér Sergio Robbiano
- Oldtimer 24 hodín Kunmadarás, 21. - 22. 7. 2007
- Smutný rok 1969 - Bill Ivy, František Boček a Tibor Deliman
- Dvojtaktné rýchlostné motocykle JAWA
Redakčné videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal: Toman
Pan Novák jede vlakem do Ruska. Cesta probíhá bez větších obtíží, najednou ale vlak zastaví a stojí několik hodin.
To panu Novákovi nedá a jde se zeptat proč stojí. Dostalo se mu odpovědi "Vyměnujeme lokomotivu". To se panu Novákovi zdálo logické, tak se vrátil do kupé. Jenže vlak stojí další 3 hodiny. Jde se znovu zeptat,ale opět "Vyměňujeme lokomotivu". Tak si jde pan Novák zase sednout. Ale po dalších 4 hodinách už toho má dost, vyběhne z vlaku, a tam vidí úplně našrot personál vlaku. Tak na ně začne řvát "Už jste ku*va vyměnili tu lokomotivu?!" A jeden rus na to "Vyměnili... za Vodku!"