ISSN 1336-6491 | Online: 1791 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29839
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17633)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12206)
Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rýchlostný motocykel ČZ 350 V4 typ 860 1/4

 Zdieľať

Pridané: 16.02.2004 Autor: Retro
Čitatelia: 45628 [História]

V Českoslovesku okrem Jawy vyrábala rýchlostné motocykle aj strakonická ČZ. Boli to takmer výhradne štvortakty a najzaujímavejší z nich bol bezpochyby štvorvalcový klenot ČZ 350 V4.

Príbeh tohto motocykla som si vypočul od jeho konštruktéra Ing. Františka Pudila (28.2.1933 – 21.6.2000) na 1.Celoštátnom motozraze v Kupařoviciach v roku 1981.
Ing. Pudil bol spolupracovníkom a žiakom výborného konštruktéra Jaroslava Waltra, ktorý bol otcom slávnych motocyklov Walter a ČZ-Walter.

 ČZ 350 V4 so starým rámom
ČZ 350 V4 so starým rámom

 ČZ 350 V4 bez kapotáže
ČZ 350 V4 bez kapotáže

Svoju prácu na štvorvalci začal v r.1965, v časoch keď bol problém s kvalitnými materiálmi, nedostatočnými výrobnými technológiami a nezáujmom „vyšších“ miest. Čo sa vo svete dalo stihnúť za rok-dva, u nás trvalo päť. Napriek tomu všetkému motocykel v r.1970 začal jazdiť.
Nastali ďalšie problémy so skúškami. Pri absencii skúšobných dráh a pretekárskych okruhov u nás sa to dialo „za pochodu“ počas pretekov. Bola to ďalšia strata času a ďalšie vychytávanie nedostatkov, ako napr. ventilové sedlá, ventilové pružiny, zapaľovanie atď. Po odstránení závad začal motocykel dosahovať úspechy. Vyhral 16 medzinárodných pretekov a najlepšie umiestnenie dosiahol na G.P. v Brne v r.1971 v sedle s továrenským jazdcom Bohumilom Stašom (počas tréningu sa motor síce rozpadol, ale mechanici ho cez noc dali dokopy a natočili ho tesne pred pretekom).
Bohumil Staša na ňom v r.1971 získal titul majstra Československa. O rok neskôr ho v celkovom hodnotení porazil František Srna na Jawe vylepšenej valcami z Yamahy. Na ich súboj v Košiciach, ktorý vyhral Srna sa spomína dodnes.
Pre rok 1973 bol pripravený aj jeden stroj s obsahom 420 cm pre triedu pollitrov, ale zrazu bolo všetkému koniec. Prišiel príkaz na okamžité zastavenie pretekárskej činnosti a vývoja. Motocykle museli byť rozobrané a uložené do drevených debien, ktoré skončili v sklade.

 ČZ 350 V4 s kapotážou
ČZ 350 V4 s kapotážou

>

Pridané: 16.02.2004 Autor: Retro Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »