Anketa:
Výlet bez hraníc
ZdieľaťPridané: 31.01.2005 Autor: Jawka
Čitatelia: 6656 [Mototuristika - Západné Slovensko - Výlet]
I keď bola už jeseň, to sobotňajšie ráno sa skutočne vydarilo, poznáte to, jeden z tých posledných naozaj pekných dní, ktoré si len neradi nechávame utiecť. Slniečko príjemne hrialo a ja som mala strašnú chuť sa povoziť.
Vytiahla som motocykel a vyrazila som z Petržalky smerom na Rusovce s tým, že sa asi preveziem okolo hrádze, vo Vojke prejdem kompou cez Dunaj a cez Šamorín sa vrátim, také malé dolnozemské kolečko že si dám. Vychádzajúc z Rusoviec som si ale všimla asfaltku priamo naproti bývalému JRD a z náhleho popudu som zišla z hlavnej a vydala som sa po nej. Nevedela som, kam vedie, hovorím si, uvidíme, kam sa dostanem.
Cestička sa mierne zužovala, po oboch stranách ju lemovali široké lány zrelej kukurice, nikde ani živáčika, krásne vozenie. Niekoľkokrát som prišla na rázcestie, no vždy som si námatkovo zvolila cestu a pokračovala som ďalej. Miestami bola kukurica pokosená a mňa lákalo zbehnúť dole z cesty a trošku sa vyšantiť na poli, ale nikde nebolo ani živáčika a vravím si, neblbni, keď tu niekde šupneš do oráčiny, kde tu zoženieš niekoho, kto by ti to hebedo pomohol vytiahnuť z toho jarku (i na rovnej ceste sa mi z nej ťažko dosahuje na zem, je dosť vysoká a váži cez 210 kg) a tak som išla stále ďalej a ďalej, cestička sa kľukatila pomedzi kukuričné lány a ja som sa kochala slniečkom a cestou a okolím a vozením, pri každom nádychu som cítila, ako sa mi „perie duša“, neviem, či to poznáte, ten pocit, keď človek cíti, ako sa plní šťastím...
Zrazu vidím, že v diaľke predo mnou kukuričné lány končia a vystrieda ich lesík, hovorím si, konečne zmena oproti tej kukurici. Dostala som sa bližšie a hneď na začiatku lesíka som zbadala poľovnícky posed, sviniari poľovníci, pohoršujem sa v mysli, tu sa vyteperia na posed a číhajú na chúďatká zvieratká, ktoré sa prídu napapať kukurice, že sa nehanbia! Aha, veď tam dvaja sedia, učupení, v maskáčoch, človek by ich málom prehliadol, flinty na kolenách, kukajú do ďalekohľadov, striehnu, fuj! Prefrčala som okolo nich, obaja kukajú, no čo čumíš, nevidel si motorku, hovorím si a idem ďalej.
A už vidím koniec cesty, asfaltka sa čelne napája na hlavnú cestu, vedúcu cez nadjazd. Vydávam sa doľava, to je podľa všetkého smer do Petržalky, aspoň sa mi tak zdá. Neprešla som však ani 100 metrov, keď sa predo mnou zjaví tabuľa CLO/ZOLL. Rozhliadnem sa a predo mnou sa v diaľke črtá colnica. No, to som si poriadne pomýlila smer, veď do Rakúska vôbec ísť nechcem, hovorím si a obraciam sa späť. Ani som sa však poriadne nerozbehla a spoza zákruty sa predo mnou vynára tabuľa s nápisom Kittsee (tuším) 6 km! Oblial ma studený pot. Kde to som, dočerta? Veď ja som v Rakúsku! Ja som vlastne narušiteľ hraníc, ako sa preboha mohlo také niečo stať? To bude prúser, hovorím si. No nič, uvidíme, čo mi spravia, hovorím si a opäť otáčam motorku, uvidíme na colnici.
Opatrne sa blížim k rampe. Na moje prekvapenie ma víta doširoka sa usmievajúci colník. „Už o vás vieme,“ hlási mi, „to vy ste nám tam poblúdili, čo?“. Moju situáciu zrejme považuje za veľmi zábavnú. No, zatiaľ to vyzerá dobre, hovorím si a pýtam sa: „Slovensko je tadiaľ alebo tadiaľ?“ ukazujem pred seba a za seba. To sa už smeje aj druhý policajt. „Tadiaľto,“ ukazujú mi a po nahliadnutí na OP mi kývajú na rozlúčku. Kývam aj ja a onedlho moje kolesá znovu hladia asfalt ciest mojej domoviny.
S odstupom času sa na spomienke na tento výlet vždy dobre pobavím, hlavne nad poznaním, že moji „poľovníci“ boli zrejme pohraničná stráž, tí museli čumieť, čo za motocykel sa im tam moce v stráženom priestore. (Týmto si ich dovoľujem srdečne pozdraviť.)
Pridané: 31.01.2005 Autor: Jawka Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!