Anketa:
Honda CBX 1000 (1979) - legendárny šesťvalec na vlastné oči
ZdieľaťPridané: 15.11.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 23273 [História]
Honda CBX je motorka, ktorá sa už krátko po uvedení na trh stala legendou. Honda v podstate priniesla na trh motorku postavenú po vzore legendárnych šesťvalcov Mika Hailwooda s výkonom viac ako 100 koní. No a práve jeden takýto historický kúsok sme si pozreli na vlastné oči.
Text: Tomáš Hajduch - Awia, za pomoc pri vzniku článku a tiež množstvo informácií ďakujem Retro-vi.
20.12.2001 - Peter Fischer Čitatelia: 21216 [História]
Modelová rada Honda CB - príchod japonských veľkoobjemových strojov (1961 - 1979)
História modelovej rady CB sa začala písať v roku 1961, keď Honda predstavila prvý motocykel tejto kategórie - CB 77 Super Hawk. Až dovtedy sa Honda venovala iba výrobe malých motocyklov, veľké stroje boli doménou Británie, Talianska a Ameriky. V tom čase bola CB 77 najväčšia Honda vôbec a započala éru športových motocyklov tejto značky.
Zrodenie šesťvalca na veľkých cenách
Keď sa vrátime do 60. rokov minulého storočia, svetu Grand Prix vtedy vládli dvojtakty. Soičiro Honda bol však presvedčený, že budúcnosť patrí štvortaktom, a tak jeho inžinieri dostali neľahkú úlohu. Aby mohli dvojtaktom konkurovať, začali pracovať na viacvalcových motoroch. V roku 1964 predstavili radový šesťvalec s rozvodom DOHC a 24 ventilmi s zdvihovým objemom 250 kubíkov.
Po prvotných problémoch sa konštruktéri dopracovali až ku RC166 (1966) so 7-rýchlostnou prevodovkou, s ktorou Mike Hailwood vyhral všetkých 10 pretekov ktorých sa zúčastnil, a bez problémov zabezpečil Honde titul. Motor dosahoval až 18 000 otáčok a výkon 62 koní - to znamená priam neuveriteľných 248 koní na liter objemu. O rok už bol súboj oveľa tesnejší, ale Mike to proti Yamahe sedlanej Philom Readom dokázal. Po tomto Honda opustila svet GP a zamerala sa na Formulu 1, koniec koncov už mala tituly konštrukéra v každej triede a stala sa najväčším výrobcom motocyklov na svete.
Video: 1966 Honda RC166 - to je zvuk
Pozadie vzniku sériového šesťvalca
V roku 1968 Honda predstavila radový štvorvalec CB750, ktorý bol veľkým úspechom, avšak tak trochu zaspala na vavrínoch, keď ho v podstate 6 rokov ani nevylepšila. Konkurencia nespala, prišla Kawasaki Z1 alebo Suzuki GS750. Honda síce priniesla v roku 1975 GL1000 (predchodca Gold Winga), ale to bol skôr turistický model ako športovec. Honda potrebovala niečo, čo ľudí ohúri. Soičiro Honda vedel na koho sa obrátiť - oslovil hlavného dizajnéra Shoičira Irimadžiru.
V Honde v tom čase začali pracovať na litrovom štvorvalci, DOHC - 16 ventil. Akokoľvek dobrý by tento bike bol, len by doskočil konkurenciu, a tak v Honde dostali zelenú dva projekty naraz: štvorvalec a bláznivý Irimadžirov projekt (Project 422) radového šesťvalca vychádzajúci z RC165/1655. Oba projekty mali prejsť do fázy prototypu a potom sa malo rozhodnúť, ktorý pôjde do výroby.
Dizajnéri najprv navrhovali tradičný rám s rúrkami pod motorom, avšak pán Honda požadoval, aby bol nový model nielen výkonný, ale aj "sexi". Druhým dôvodom bolo aj to, že medzi valcami bolo málo miesta na rúrky a vedenie výfukových kolien. Preto sa dizajnéri rozhodli pre motor zavesený v ráme a motor sa stal tak nosnou časťou. Pokiaľ ide o samotný motor, tam výrazne pomohol Irimadžira, ktorý sa osobne podieľal na motoroch GP RC165 a poznal všetky úskalia šesťvalca.
Motor navonok pôsobí čistým dojmom, konštruktérom sa poarilo dosiahnuť aj pomerne štíhlu stavbu, keďže bol len o 5 cm širší ako motor CB750. To sa podarilo presunutím alternátora a zapaľovania dozadu za valce. Motor mal preto pomerne komplikovanú konštrukciu vo vnútri. Od kľukovky ide reťaz hore na výfukovú (prednú) vačku a z nej druhá reťaz na saciu vačku. Ďalšia reťaz od kľukovky poháňa hriadeľ za motorom. Na nej je cez klznú spojku alternátor a na druhej strane zapaľovanie. Z tohto hriadeľa sa potom cez ozubené kolesá poháňa prevodovka.
Prvé prototypy ukázali najväčší problém CBX: hmotnosť. Motorka dostala hliníkové okuliare, riadidlá a mnoho ďalších dielov, ale aj tak sa hmotnosť plne natankovaného stroja vyšplhala takmer na 250 kg.
Video: Honda CBX 1000 - legendárny šesťvalec na vlastné oči
Rozhodnutie o výrobe a predstavenie
Konečné rozhodnutie nebolo jednoduché. Prototyp štvorvalca CB1000F bol hotový, bol ľahší a v skutočnosti rýchlejší ako CBX, hlavne na trati. CBX ale mala čosi iné, čo sa nedalo odmerať, unikátny točivý motor, jemné vibrácie, úžasnú akceleráciu a ten rev z výfukov. Prebiehala veľká diskusia čo pôjde do výroby, ale keďže Honda chcela na trh priniesť superbike ako nikdy predtým, zelenú dostala CBX. Štvorvalec šiel do produkcie tiež. Ako CB900F.
V novembri 1977 Honda zavolala dealorov do Suzuky a v miestnom kine premietla krátke video. Záber spredu na motor začal na jednej strane a postupne sa posúval: ukázal sa jeden výfuk, potom druhý, tretí a keď sa potom ukázala medzera na rozvodovú reťaz, diváci pochopili, že Honda postavila šesťvalec, o ktorom nemali ani tušenia. Hľadisko priam explodovalo nadšením a ľudia takmer vyskočili zo sedadiel.
Z dobovej tlače
“Potrebovali sme tento motocykel asi tak ako dieru v hlave. Jeho najväčšia cnosť - surová rýchlosť - nemôžete si ju ani užiť legálne.” - Dale Boller z časopisu Motorcyclist.
“Zaparkovaná CBX láka - poď si ma vyskúšať - vyzýva vaše ego, aby ste nasadli a zažili to vzrušenie zo zrýchlenia. Náš testovací kus by som hneď kúpil, ale Honda ho nechce predať, pretože je to prototyp.” - Brad Zimmerman, časopis Motorcyclist, máj 1978.
Napriek pozitívnym ohlasom tlače sa CBX nikdy nestala predajným hitom. Aj keď ľudia ju veľmi obdivovali a tešila sa veľkému záujmu, bola vnímaná ako veľká, ťažká, drahá a zložitá motorka.
Tým najlepším bol rozhodne motor, ktorý prinášal neporovnateľný výkon a zážitok z jazdy. Slabou stránkou bola jeho spotreba, ktorá sa hýbala bežne okolo ôsmich litrov a pri ostrej jazde si vedel šesťvalec vypýtať aj pätnásť. Tento výkonný motor bol na tú dobu priveľkým sústom. Motorári vtedy s dizajnérmi rámov a podvozkov moc nespolupracovali a výkonu nekorešpondoval podvozk. Nielen vyššia hmotnosť, ale aj slabá predná vidlica s priemerom klzákov 35 mm, zadná oceľová vidlica uložená v plastových púzdrach, zadné tlmiče a hlavne dobové pneumatiky nedokázali primerane vyniknúť prednostiam pohonnej jednotky.
Len štyri roky výroby
Ako športová motorka bola CBX na trhu len dva roky: 1979 - 80. Model 1980 dostal malé vylepšenia ako čierne kolesá Comstar, vzduchovú prednú vidlicu, väčší olejový chladič, ložiska zadnej kyvky a v Nemecku výkon znížený na 98 koní (kvôli legislatíve).
Pre roky 1981 a 1982 sa CBX zmenila na športového turistu. Motor dostal silnejšie stredné pásmo, odpruženie zadku centrálnym tlmičom Pro-Link, vpredu vzduchovú vidlicu s väčším priemerom klzákov 39 mm, veľkú kapotáž, nosiče a bočné kufre. Podobne ako jeho predchodca, predával sa slabo.
Aj keď to možno vyznieva že CBX nebol veľký úspech, dokázala v tej dobe to, čo Honda potrebovala. Nakopla predaje značky, ukázala technickú vyspelosť a pravdepodobe vydláždila cestu dobrej predajnosti modelov CB900F, CB1100F či V4 modelom. Z pohľadu rozumu to nebol možno najlepší kauf, ale CBX bola pre ľudí, ktorí rozmýšľali srdcom - krásna seštvalcová technika, výkon a jedinečnosť. Toto všetko robí z CBX stroj, na ktorý sa nikdy nezabudne...
Pozadie / Wallpaper
Dobový test - časopis Motoristická současnost, číslo 12, rok 1979
Test Hondy CBX 1000 v podání Theodora Pištěka, známého výtvarníka, pozdějšího držitele filmového Oskara a velikého příznivce motorismu v jedné osobě, byl reakcí redakce na nepříznivý ohlas čtenářů k článku o Kawasaki Z1300.
Zdroj: www.motomagazin.cz
Text: Tomáš Hajduch - Awia, za pomoc pri vzniku článku a tiež množstvo informácií ďakujem Retro-vi.
Zdroj: Foto RC166, www.motomagazin.cz
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Honda | Honda |
Model: | CBX | CBX |
Rok: | 1978 | 1981 |
Kategória: | Klasika | Športovo cestovná |
Motor: | ||
Typ motora: | radový šesťvalec (4T) | radový šesťvalec (4T) |
Objem: | 1046 ccm | 1046 ccm |
Max. výkon: | 106.5 k (78.3 kW) / 9000 ot. | 99.1 k (72.9 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 84 Nm / 8000 ot. | 83.4 Nm / 7500 ot. |
Kompresný pomer: | 9.3:1 | 9.3:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 64.5 x 53.4 mm | 64.5 x 53.4 mm |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 160 mm | 160 mm |
Zdvih vzadu: | 100 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 280 mm | 276 mm |
Pneu vpredu: | 3.50-19 | 3.50-19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 292 mm | 296 mm |
Pneu vzadu: | 4.25-18 | 130/90-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 249 kg | 277 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 274 kg | 308 kg |
Výška sedla: | 780 mm | |
Rázvor: | 1495 mm | 1535 mm |
Dĺžka: | 2240 mm | |
Šírka: | 740 mm | |
Objem nádrže: | 23.8 l | 24 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 220 km/h | 205 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.8 s | |
Zrýchlenie na štvrť míle: | 11.5 s | 12.4 s |
Spotreba paliva: | 9.8 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 182 km | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Radový šesťvalec inšpirovaný GP strojmi Honda RC 165/166 (Mike Hailwood) Prvý sériový bike s výkonom viac ako 100 koní (Nebol to prvý 6-valec) vidlica priemer 35mm, vzadu dva tlmiče Cena v roku 1978 bola 11 262 DM (Nemecká marka) | Vpredu vidlica 39mm klzáky dofukovateľná, Vzadu Pro-Link odpruženie Nové ventilované dvojpiestikové brzdy Kapotáž a nosiče kufrov |
Pridané: 15.11.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora