Anketa:
Kawasaki Z1 (1973) - Kráľ ciest
ZdieľaťPridané: 23.11.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16574 [História]
Keď Honda koncom roku 1968 predstavila a uviedla na trh svoj neskôr legendárny model CB750 Seven Fifty rozhodli sa konštruktéri konkurenčnej firmy Kawasaki prepracovať rozbehnutý projekt štvorvalcového radového motora, ktorý mal byť pôvodne sedemstopaťdesiatkou, na deväťstovku.
Takto sa zrodil motocykel Kawasaki Z1, ktorý sa po svojom uvedení na trh v roku 1973 jednoznačne stal najlepším superbikom a na pomyslenom tróne zotrval aj v nasledujúcich rokoch. Vďaka tomu Z1 získala prezývku "Kráľ ciest"
V Kawasaki vsadili všetko na vývoj výkonného, kvalitného, neporuchového motora, lákavý design a konkurencie schopnú cenu. Štvorvalec Z1 so zdvihovým objemom 903 ccm mal rozvod DOHC (Double Over Head Camshafts - dva vačkové hriadeľe v hlave valcov), na rozdiel od SOHC motora Hondy a podával výkon 82 k pri 8500 ot./min. Pre porovnanie Honda CB750 vtedy zo zdvihového objemu 736 ccm ponúkala výkon 67 koní. Motor Z1 prežíval po malých zmenách až do príchodu GPZ1100 v roku 1985...
![]() |
Kawasaki Z1 z roku 1973 |
Z1 mala klasický kolískový rám z oceľových trubiek, ktorý však nestačil výkonnému motoru a motorka mala tendenciu k vlneniu. To bol ale typický problém všetkých superbikov 70-tych ba ešte aj 80-tych rokov, keď brutálne stúpli výkony motorov, ale nevenovala sa veľká pozornosť konštrukcii rámu. Vpredu bola použitá klasická teleskopická vidlica a vypletané predné koleso bolo brzdené kotúčovou brzdou. O odpruženie zadného tiež vypletaného kolesa sa starala dvojica pružiacich a tlmiacich jednotiek a brzdené bolo jednoduchou bubnovou brzdou.
Vynikajúci bol však design Z1 charakteristický peknou oblou nádržou, motorom, ktorý okrem svojich ostaných vlastností aj dobre vyzeral, štvoricou samostatných chrómovaných výfukov a zadným tzv. "kačacím" chvostom. Z1 vyzerá ešte aj dnes dobre, v dobe kedy klasické naháče prežívajú svoju renesanciu a sú čoraz obľúbenejšie.
V roku 1976 Konštruktéri inovovali Z1 pridaním druhej prednej kotúčovej brzdy, zmenenou grafikou a zároveň premenovali Z1 na Z900. O rok nato zväčšili zdvihový objem na 1015 ccm, prerobili výfukovú sústavu zo 4-4 na 4-2 a nahradili zadnú bubnovú brzdu kotúčovou čím vznikla Z1000.
Všetky mali na trhu veľký úspech aj vďaka tomu, že boli ďaleko lacnejšie ako konkurenčné európske superbiky.
![]() |
Kawasaki Z1000 Po miernych úpravách |
V roku 1978 vyrobila Kawasaki model Z1-R, ktorý mal vyladený 90-koňový motor, zosilnený rám a polokapotáž s hranatým vzhľadom. Z1-R bol odpoveďou na konkurenčné modely Suzuki GS1000 a Hondu CBX1000, Zároveň to bolo najvýkonnejšie štvorvalcové Zetko v histórii Kawasaki...
![]() |
Z1-R na výlete... |
Na báze Z1 postavila Kawasaki koncom 70-tych a začiatkom 80-tych rokov viacej menších štvorvalcov, s dobrými úžitkovými vlastnosťami, spoľahlivostou a prístupnou cenou. (Z650, Z500, Z400J ...)
TECHNICKÉ PARAMETRE KAWASAKI Z1 (1973)
Motor: Vzduchom chladený 8-ventilový priečne uložený štvorválec DOHC
Zdvihový objem: 903 ccm
Kompresný pomer: 8.5:1
Vŕtanie x Zdvih: 66 x 66 mm
Výkon: 82 k pri 8500 ot./min.
Chladenie: vzduchom
Prevodovka: 5 stupňová
Sekundárny prenos: reťaz
Pneu vpredu: 3.25-19
Pneu vzadu: 4.00-18
Hmotnosť: 230 kg
Kapacita nádrže: 18 litrov
Najvyššia rýchlosť: 208 km/h
Pridané: 23.11.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Technické parametre z Moto DB:
Kawasaki Z1 900 1973:
Foto: | |
![]() | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Kawasaki |
Model: | Z1 900 |
Rok: | 1973 |
Kategória: | Klasika |
Motor: | |
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 903 ccm |
Max. výkon: | 80.2 k (58.9 kW) / 8500 ot. |
Kompresný pomer: | 8.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 66.0 x 66.0 mm |
Rozvod: | DOHC (2V) |
Chladenie: | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Pneu vpredu: | 3.25-19 |
Brzdy vzadu: | bubnová |
Pneu vzadu: | 4.00-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 247 kg |
Objem nádrže: | 18 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 211 km/h |
- NOVÉ Porovnaj 'Kawasaki Z1 900' s ďalšími motocyklami
- Hľadaj 'Kawasaki Z1 900' na motoride.sk
- Hľadaj obrázky 'Kawasaki Z1 900 1973' na www.google.com
- Hľadaj obrázky 'Kawasaki Z1 900' na www.google.com
Súvisiace články:
- Kawasaki Z400J 1982 - Awia
- Kawasaki Zephyr 550 - motorka, ktorá má vlastné meno - loobo
- Kawasaki Z800 2013 – Zlatá stredná cesta? - mikulec
- Prvý test: Husqvarna Nuda 900 a 900R - s talianskym funbike-om na Sardínii - Awia
- Vyskúšali sme „skoroliter“ za rozprávkové peniaze - novú Kawasaki Z900 2017 - Herghott
- Kawasaki sa vracia do retro segmentu - čoskoro uvedie novú Z900RS - Redakcia
- SUZUKI modelová rada GS, GSX – vývoj, vrchol, ústup - maco
- Modelová rada Honda CB - príchod japonských veľkoobjemových strojov (1961 - 1979) - Herghott
- Kawasaki Ninja ZX-10R / ZX-10RR s aerodynamikou a nová Z H2 SE 2021 - Awia
- Triumph Speed Four - štvorvalcový naháč z Anglicka... - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: Testujeme Yamaha Ténéré 700 World Raid
- Svižný Triumph Tiger Sport 660 (2022) v portugalských zákrutách
- ZRUŠENÉ: 7. Stretko ľadových medveďov 29. 1.2022, Brezno
- Dakar 2022 - Sunderland vyháva svoj druhý Dakar, prvý pre Gas Gas, 2. Quintanilla, 3 Walkner. Svitko 12-ty - 12. etapa - Bisha - Jeddah
- Dakar 2022 - 11. etapa - Bisha - v poslednej dlhej etape Beveren stratil vedenie, vedie Sunderland, Svitko 10 so zranením
- Dakar 2022 - Dramatická 10. etapa miešala celkovým poradím, Kevin Benavides odstúpil, Svitko si polepšil, Beveren vedie - Wadi Ad Dawasir - Bisha
- Dakar 2022 - 9. etapa - Po slučke okolo Wadi Ad Dawasir Svitko s penalizáciou - musí meniť motor, do čela ide Walkner
- Dakar 2022 - 8. etapa - Al Dawadimi - Wadi Ad Dawasir - Do čela sa vracia Sunderland, Svitko 8. celkovo
- Dakar 2022 - 7. etapa - Rijád - Al Dawadimi - Svitko opäť v TOP15, celkovo 8. pozícia
- Dakar 2022 - 6. etapa okolo Rijádu skrátená kvôli neprejazdnosti, Svitko 7 v etape aj celkovo!
- ... zobraz všetky články od tohto autora