Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1494 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28802
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17136)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11666)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Modelová rada Honda CB - príchod japonských veľkoobjemových strojov (1961 - 1979)

 Zdieľať

Pridané: 20.12.2001 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 21223 [História]

História modelovej rady CB sa začala písať v roku 1961, keď Honda predstavila prvý motocykel tejto kategórie - CB 77 Super Hawk. Až dovtedy sa Honda venovala iba výrobe malých motocyklov, veľké stroje boli doménou Británie, Talianska a Ameriky. V tom čase bola CB 77 najväčšia Honda vôbec a započala éru športových motocyklov tejto značky.

CB77 Super Hawk (1961)

CB77 ľahko dosahovala rýchlosť cez 160 km/h a naviac bola vybavená dvojčinnými bubnovými brzdami a dvoma karburátormi, čím sa z nej stala ľahko ovládateľná a výnimočná motorka, ktorej sa modely iných japonských značiek jednoducho nedokázali vyrovnať. Ventily 305 ccm motora boli ovládané jedným vačkovým hriadeľom uloženým v hlave valcov, čo vtedy bola technológia používaná výhradne na pretekárskych strojoch.

Tento model si udržal prvé miesto v predajnosti až pokým nebola predstavená CB450.

 Honda CB 77
Honda CB 77

CB450 (1965)

CB450 prišla v roku 1965 s výborným podvozkom, vylepšeným zavesením zadného kolesa a ergonomicky tvarovaným sedlom, čo z nej robilo perfektný turistický stroj. Vlastne to bol motocykel, ktorý si dokázal poradiť s čímkoľvek, bol ľahko ovládateľný v meste a nebránil sa ani športovému využitiu. Takisto ako pri modeli 77, len málo konkurenčných motoriek sa mu dokázalo vyrovnať výdržou.

Neskôr nasledovali 450K0 a 450K1, ktoré dostali drsnejší a športovejší vzhľad, ale najvýraznejšia bola zmena v prevodovke - bola športovejšie ladená a mala päť stupňov namiesto predošlých štyroch. Výroba tohto modelu trvala s menšími zmenami 13 rokov, medzičasom sa objem motora zvýšil na 500 ccm. Honda sa ale k CB450 vrátila v roku 1982, keď ho uviedla na trh pod pomenovaním Nighthawk a s mnohými vylepšeniami, ako boli napríklad kolesá z ľahkej zliatiny a predná kotúčová brzda.

Model 450 bol pre Hondu ďalším krôčikom vpred vo zvyšovaní objemu motora a nakoniec potvrdil, že Honda sa stáva vážnym výrobcom väčších motocyklov.

CB750 (1968)

Rok 1968 bol pre Hondu významný, pretože bola predstavená CB750K0 - revolučný stroj so štvorvalcovým motorom, päťstupňovou prevodovkou, prednou kotúčovou brzdou a elektrickým štartérom. Ventily boli ovládané jedným vačkovým hriadeľom uloženým v hlave valcov, celý agregát bol chladený vzduchom, ako aj všetky predošlé. Honda vytvorila spoľahlivý a cenovo dostupný motocykel, ktorým dokázala celému svetu, že je jednoznačným vodcom v objeme motora a konštrukcii.

CB750 dosahovala rýchlosť 200 km/h a plný výkon 67 koní, kritici však poukazovali na veľkú hmotnosť oceľového rámu a zníženú ovládateľnosť. Po piatich rokoch výroby nakoniec Kawasaki Z1 zosadila Hondu z trónu veľkoobjemových motorov. Napriek všetkému však tento stroj bol pre Hondu veľkým úspechom a stal sa navždy legendou.

Postupne nasledovali vylepšené verzie a po rôznych inováciách sa CB750 vyrába dodnes a teší sa veľkej obľube.

 Honda CB750 Seven-Fifty
Honda CB750 Seven-Fifty

CB350 Super Sport (1970)

Tento model bol odpočiatku zaujímavý, pretože poskytoval výkon 36 koní pri 10 500 otáčkach, čo bolo v tej dobe závratné číslo. Honda však použila na zatváranie ventilov dve pružiny, takže všetko spoľahlivo fungovalo aj pri vyskokých otáčkach. Taktiež bol motor vybavený dvoma karburátormi s priemerom 32 mm a konštantným tlakom - dovtedy ešte nikdy nepoužitá technika.

CB350 mal veľký úspech predovšetkým v Amerike, kde sa ho predalo počas piatich rokov jeho výroby vyše štvrť milióna kusov.

CBX (1979)

Koncom roku 1978 bol predstavený model CBX, vybavený motorom s neuveriteľným počtom valcov - šesť. Bol odvodený zo šesťvalca RC166 o objeme 250 ccm osadeným v pretekárskom stroji, s ktorým Honda účinkovala v seriáli Grand Prix a vyhrávala jednu cenu za druhou.

Do valcov privádza zmes šesť karburátorov, dva vačkové hriadele ovládajú sústavu 24 ventilov a celkový výsledok je výkon 103 koní a krkolomné zrýchlenie až na 217 km/h, to všetko kontrolované troma kotúčovými brzdami. Napriek tomu všetkému, zdá sa, že motocyklová verejnosť nebola pripravená na tak veľké sústo. Stroj sa vyrábal iba štyri roky, z toho posledné dva ako čisto turistický typ, z ktorého neskôr vzišli základy legendárneho Gold Wing.

 Honda CBX
Honda CBX

Foto:
 Honda CB 750 Four 1969 Honda CBX 1978
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaHonda
Model:CB 750 FourCBX
Rok:19691978
Kategória:KlasikaKlasika
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)radový šesťvalec (4T)
Objem:736 ccm1046 ccm
Max. výkon:68.0 k (50.0 kW) / 8000 ot.106.5 k (78.3 kW) / 9000 ot.
Max. krútiaci moment:59.8 Nm / 7000 ot.84 Nm / 8000 ot.
Kompresný pomer:9.0:19.3:1
Vŕtanie x Zdvih:61.0 x 63.0 mm64.5 x 53.4 mm
Rozvod:OHC (2V)DOHC (4V)
Chladenie:vzduchomvzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:160 mm
Zdvih vzadu:100 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:280 mm
Pneu vpredu:3.25-193.50-19
Brzdy vzadu:bubnovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:292 mm
Pneu vzadu:4.00-184.25-18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:218 kg249 kg
Hmotnosť s náplňami:235 kg274 kg
Výška sedla:780 mm
Rázvor:1495 mm
Dĺžka:2240 mm
Šírka:740 mm
Objem nádrže:18 l23.8 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:190 km/h220 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:3.8 s
Zrýchlenie na štvrť míle:11.5 s
Spotreba paliva:9.8 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 182 km
Poznámka:
Poznámka:Radový šesťvalec inšpirovaný GP strojmi Honda RC 165/166 (Mike Hailwood)
Prvý sériový bike s výkonom viac ako 100 koní (Nebol to prvý 6-valec)
vidlica priemer 35mm, vzadu dva tlmiče

Cena v roku 1978 bola 11 262 DM (Nemecká marka)

Pridané: 20.12.2001 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria