Anketa:
Výber motocyklových pneumatík – na čo by ste nemali zabudnúť
ZdieľaťPridané: 13.10.2020 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 4409 [Bleskovky - PR bleskovka]
Výber motocyklových pneumatík je ovplyvnený rôznymi aspektmi. Majitelia motoriek najčastejšie zohľadňujú typ svojej motorky (napríklad klasická, závodná, chopper, skúter atď.), ale aj index rýchlosti alebo nosnosti. Zvyčajne sa pozerajú (teda mali by) aj na šírku a výšku profilu alebo priemer ráfika. Potom známy je aj tzv. DOT, čiže dátum výroby pneumatiky...
Ide o štvormiestne číslo, v ktorom prvé dve označujú týždeň a posledné dve rok výroby. Napríklad, ak vami vybratá pneumatika je označená DOT kódom 1618, tak viete, že vyhotovená bola v 16. týždni v roku 2018. Samozrejme, pneumatiky je možné vyberať aj na základe cenovej dostupnosti, ale tento aspekt by nemal byť tým kľúčovým.
Na čo myslieť pred samotnou kúpou motocyklových pneumatík
1. Premyslite si, ako často jazdievate a aké vzdialenosti zdolávate. Vyrátajte približný priemer najazdených kilometrov za rok. Myslite aj na jazdný štýl. Milujete rýchlosť alebo skôr ste pohodlný motorkár, ktorý preferuje rovné trasy, bez ostrých zákrut?
2. Premyslite si, aký máte rozpočet. Novšie pneumatiky stoja viac, a to nie náhodou. Ponúkajú vyššiu kvalitu, aj keď na prvý pohľad vyzerajú úplne rovnako.
3. Venujte výberu pneumatík čas. Prečítajte si niekoľko odborných článkov, navštívte motorkárske fóra, a nebojte sa pýtať. Vždy sa ale uistite, či informácie dostávate z overených zdrojov. Spoločnosť vyrábajúca pneumatiky alebo predávajúca motocykle vie o tejto záležitosti pravdepodobne oveľa viac ako mladý jazdec, ktorý svoj prvý stroj vlastní iba pár mesiacov. Na internete nájdete aj rôzne testy, ktoré sú zamerané najmä na kilometrový priebeh, priľnavosť alebo stabilitu v zákrutách
4. Nechcite pneumatiku, ktorá je „dobrá na všetko“ a vyhovie každej vašej podmienke. Takú nenájdete. Vzťah s vašou motorkou musí byť tiež plný kompromisov.
Niekoľko užitočných bodov
Radi by sme tentokrát uviedli niekoľko bodov, ktoré vám pri výbere môžu pomôcť. Takisto ako motocykel, aj motocyklové pneumatiky by sa mali kupovať podľa toho, v akom teréne, teda po akom povrchu sa budú najčastejšie využívať. Veď nie náhodou existuje toľko typov. Existujú však určité aspekty, ktoré by ste okrem uvedeného ešte mali vedieť.
1. Turistická pneumatika sa nikdy nezohreje tak rýchlo ako športová. Je to tak kvôli rozdielnej zmesi pneumatiky.
2. Vnútorná konštrukcia turistickej pneumatiky je navrhnutá pre iné zaťaženie ako športová, ktorá by mala byť vhodná aj na závodné využitie.
3. Motocyklové pneumatiky, ktoré k vozovke lepšie priľnú, sa aj rýchlejšie opotrebúvajú. (Moderné pneumatiky pozostávajú z viacerých zložiek. „Turistickejšie“ z dvoch, „závodnejšie“ zvyčajne z troch. Tie tvrdšie sú síce lepšie z aspektu kilometrového priebehu, ale v priľnavosti im už nemôžete až tak dôverovať.)
4. Obe pneumatiky by mali mať rovnaký vzor. Nezabudnite ani na vhodné veľkosti. Tá predná je väčšinou tá užšia, aby ste s vaším štvorkolesovým tátošom mohli ľahšie manévrovať. Nemali by sa líšiť ani v typoch. Pneumatiky sú inak označené písmenami F (predná/front) a R (zadná/rear).
Zdroj fotiek: freepik.com, librestock.com
Pridané: 13.10.2020 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!