Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1450 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28532
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16993)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11539)
Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ako z Bratislavy do Vysokých Tatier

 Zdieľať

Pridané: 26.12.2005 Autor: matus
Čitatelia: 16760 [Mototuristika - Slovensko - Cestopis]

Priznám sa, že ako Blavák som zatiaľ veľa zo Slovenska nevidel a preto som sa tohto roku rozhodol, že obmedzím jazdenie po krásnej Myjave a Záhorí a

vyberiem sa kúsok ďalej - do Vysokých Tatier.

Podnikol som zatiaľ iba dva "väčšie" výjazdy, Oba zabrali po 2 dni, čiže pohodové víkendovky. Prvý výjazd som zobral južnou trasou a druhý severnou.

Chcem pripomenúť, že vybrané trasy sú vyslovene dedkovské: vyberám si cesty, na ktorých obrazne povedané stretnete viac traktorov ako áut. Mňa to ukľudnuje,

v poslednej dobe mám rád pohodu a nehanbím sa nechať koníky pokojne driemať.

Severná trasa

V neistú septembrovú sobotu vstávam skoro ráno o deviatej a začínam sa baliť. Je príjemné počasie, okolo 20 stupňov, a predpoveď na celý víkend je

priaznivá.
Na poludnie, po kontrole tlaku v pneumatikách štartujem z BA a zamierim si to rovno na diaľnicu. Plán je dôjsť takmer až k Považskej Bystrici. Diaľnica je

prázdna, nasadzujem pohodových 100 mph a jediné, čo ma zaujíma, sú passaty alebo fábie s tmavými sklami. Žiadne prekvapenie sa ale nekoná, cesta je nudná a

ja vo veľkom pomáham lastovičkám s chytaním múch. Blíži sa koniec diaľnice a tak vypínam autopilota. Vchádzam do Visolají a hľadám odbočku, ktorej niet.

Zastavujem a čumím do publikácie "Autoatlas ČSSR", ktorá ma o 3 roky menej ako ja a s prekvapením zisťujem, že tá odbočka má byť až za Visolajami. Niet nad dokonalý planning a time-manažment. A naozaj, pár metrov za

dedinou odbáčam doprava, prechádzam špinavou cestou popod rozostavaný diaľníčny most a stávam sa súčasťou prírody (aspoň si to teda myslím). Na mape bola

táto cesta vyznačená veľmi tenkou čiarou a zodpovedá to skutočnosti. Príroda je krásna, všade je kľud a ja sa v pohodičke vozím šesťdesiatkou.

Prechádzam cez Dolný Lieskov a Pružinu. Pred Briestenným prechádzam malou endurovložkou, vynahradzuje mi to prekrásny výhľad.Konečne zastavujem a vyberám

foťák. Najradšej by som totiž zastavoval každých 100 metrov, ale nedá sa. Chcelo by to mať foťák na helme a počas jazdy len stláčať spušť.
Zisťujem, že

teraz je už vonku skutočná páľava, vyzliekam bundu a chladím sa pod veľkym stromom.

 Briestenné
Briestenné

Ďalej pokračujem cez Domanižu na Rajec, kde sa pripajam na väčšiu cestu a idem na Fačkov. Za horskym prechodom stoja policajti a neviem na čo čakajú.
V Nitrianskom Pravne zabáčam doľava na 519tku a cez Budiš sa dostávam na preplnenú 65tku a beriem to na Martin. Cesta vedie pekným kusom prírody, ale je to

hlavný ťah plný áut a smradľavých nákladiakov, ktoré ale pohotovo uhýbajú. Pred Martinom zastavujem v motoreste na obed. Čašnik bol nevľúdny, jedlo bolo

dobré, ale cena na dané prostredie vysoká (obedové menu - fazuľová polievka, knedlo vepřo zelo, veľká kofola - 160 Sk. V Bratislave dostanem to isté za

110 - 130 Sk a nejem na gumovom obruse s hliníkovým priborom). A tak, kým som žul a potil sa v teple, myslel som na Awiu. Dúfam, že sa Ti moc neštikútalo.

Rozmýšľal som, že by mohol urobiť nejakú databázu, kde by v každom väčšom meste, resp na každom motorkárskom ťahu, miestni odporučili reštauráciu, kde sa

dá dobre najesť. Ale potom som si uvedomil, že vlastne by sa jednalo o reklamu, resp. antireklamu, takže to asi nepôjde. No nič, minul som im asi 4 m

toaleťáku na vyčistenie plexi od mušiek, obul čižmy a natiahol som na svoje spotené telo bundu.


 Fačkov
Fačkov

Z Martina som ťahal rovno na Žilinu, tam hned na vjazde smer KIA - Teplička nad Váhom (cesta č. 583). Rozhodne sa tomuto úseku vyhnite ak prší alebo je

po daždi - cesty sú tam neuveriteľne špinavé od blata. Asi Janko policajtom zakázal aby buzerovali stavbárov. Tento úsek je veľmi nezáživný, ale chcel som

ísť cez Oravu. Pokračoval som na Terchovú.
Orava je krásny kraj, už som tam bol veľakrát - polovičku rodiny mám z Oravy. Veľký usek cesty mal položený nový asfalt, no balada. Jediné, čo mi vadilo

boli vodiči s EČ DK. Prečo ma museli predbiehať v dedine keď som išiel 60 km/h fakt nechápem. Mal som pocit, že tam nikto v dedinách nespomaľuje, všetci idú

konštatne 90tkou.

 Orava
Orava

Z Terchovej som šiel až na rázcestie, kde som zabočil doľava na 70tku - smer Dolný Kubín.
V Kubíne ďalej doľava na 59tku na Oravský Podzámok. Tam to už bol opäť raj, pohodička, krásna krajinka. V Oravskom podzámku doľava na 520tku, priamo na

Oravskú priehradu. Pri priehrade som prvý krát pocitíl závan zimy. Pohľady a príroda aká tam je, sa ťažko popisuje. Ako som už hovoril, Orava je krásna. Ja som sa ešte zastavil v Hornom Štefanove pozrieť tetu, ale nebola doma. Nasadil som si nákrčník a pokračoval na Podbiel (V Tvrdošíne doprava na 59tku). V Podbieli som zabočil doľava na 584. Tento úsek radím medzi tie najlepšie. Dobré zákruty, dobrý asfalt, prázdne cesty, výhľady.
Ako som schádzal dole, uvidel som pred sebou Liptovskú Maru a jej nádherné okolie. Liptov je tiež moja obľúbená časť Slovenska.

To už ale slnko pomaly zapadalo a tak som rýchlo pokračoval do Litovského Mikuláša. Tam som sa rozhodol, že diaľnice už bolo na tento deň dosť a teda som

do Tatier pokračoval po 18tke do Liptovského Hrádka a odtiaľ na Podbanské (537). Cestou Slobody je to už len kúsok, ja som sa ale musel zastaviť a obliecť

sa. Teplota totiž klesla na približne 13 stupňov. Do Štrby to už potom bola malina, len som dával pozor, aby som do cesty nevbehol nejakej srnke.
Za celý deň som prešiel 477 km a trvalo mi to 9 hodín, z toho čistý čas jazdy bol 6 hodín.


 Kriváň
Kriváň

Ráno zasa vstávam a s radosťou zistujem, že zadok mám v pohode. Soľ niekedy nie je nad zlato, v tomto prípade práve naopak! Dosť sa ponahľam, a tak sa mi

darí vyštartovať už po jedenástej. Počasie opäť dokonalé - troška chladno, ale slnečno, a je cítiť, že večer ma budú zasa všetci cítiť...
Zo Štrby to beriem priamo na diaľnicu do Liptovského Mikuláša. Tam mám troška problém nájsť správnu odbočku, aby som sa dostal na cestu č. 18. Nakoniec som

ju našiel. Z diaľnice je to odbočka na veľkej svetelnej križovatke doľava, na most (smer nemocnica). Idem teda cez Gaľovany a zabáčam doľava do Partizánskej

Ľupče. Tu sa dostávam na cestu, ktorá, ehm, nemá číslo. Aj ma to mohlo napadnúť, že to bude riadny zapadákov.
Na mape boli vyznačené aj nejaké dedinky, cez ktoré som mal po tejto ceste prechádzať, ale žiadne po ceste neboli. Bolo tam jedine nejaké ozdravovacie

zariadenie. No ale cesta to bola opäť chrumkavá. Bola síce úzka iba na jedno auto a asfalt bol zlý, ale príroda krásna a hlavne pokoj. Viac ako 40tkou som

nešiel, aby ste mali predstavu. Do civilizácie vychádzam v Liptovskej Osade (medzi Ružomberkom a Donovalmi). Donovaly sú "komercia" ale čo už mám robiť,

keď som tu a musel som cez ne prejsť. A už keď som tu, tak zabáčam doprava a beriem to na druhú stranu cez Šturec. Šturec je fakt bomba. Za Šturcom skľudním

hormón, a v údolí to stáčam doľava na 65ťku.

Trmácam sa v doprave, prechádzam cez Kremnicu (fakt pekné mesto) potom to dávam na Zvolen. Z tejto skorodiaľnice schádzam na 525 na Banskú Štiavnicu.

Znalí už vedia, kam ma srdce ťahá. Krásnou cestou medzi stromami sa dostávam takmer až do Banskej Štiavnice, tu ale odbáčam doprava na cestu, ktorá opäť

nemá číslo. Je to smer na Hodrušu-Hámre. Chcem upozorniť, že som si už túto odbočku raz splietol s odbočkou na Sklené Teplice - je to síce tiež pekná cesta,

ale "Col de Hodruša" je proste iná liga. Takže na Sklené Teplice neísť!

 Naše Tatry
Naše Tatry

Na kopci sa zastavujem aby som si vychutnal pohľad na Banskú Štiavnicu. Aj by som pofotil, ale všade sú samé elektrické vedenia!
Po zážitku vchádzam na hlavnú (65) a po niekoľkých metroch odbáčam doľava na Horné Hámre (512). To je posledný krásny úsek cesty. Z Partizánskeho do

Topoľčian je to nutné zlo. Potom do Hlohovca je to už celkom pekná cesta, ale už to mám x-krát odjazdené, takže nenadchne. Ešte pár km po diaľnici a som

doma. Bohužiaľ som si nepoznačil štatistiku, ale opať to bol celý deň a okolo 400km.



Pre tých čo nečítajú moje výplody je tu itinierár:

BA - Visolaje - Pružina - Domaniža - Rajec - Fačkov - Nitrianske Pravno - Budiš - Martin - Žilina - Teplička n.Váhom - Terchová - Dolný Kubín - Oravský Podzámok - Lokča - Tvrdošín - Podbiel - Habovka - Liptovský Mikuláš - Liptovský Hrádok - Podbanské - Vysoké Tatry


Vysoké Tatry - Štrba - Liptovský Mikuláš - Partizánska Ľupča - Liptovská Osada - Donovaly - Šturec - Kremnica - Banská Belá (smer Banská Štiavnica) - Hodruša Hámre - Horné Hámre - Partizánske - Topoľčany - Hlohovec - BA



Ešte sľúbená južná trasa (poradené som dostal od Petra RSSi), táto iba v skratke:

Južná trasa

BA - Hlohovec - Topoľčany - Partizánske (Kto by sa fest nudil: BA - Pezinok - Kuchyňa - Plavecký Mikuláš - Jablonica - Brezová pod Bradlom -

Piešťany - Topoľčany - Partizánske) Hradište - Nitrianske Rudno - Bojnice - Prievidza - Jasenovo - Budiš - Turčianske Teplice - Šturec - Banská Bystrica

- Zvolen - Detva - Hriňová - Kokava nad Rimavicou - Hnúšťa - Tisovec - Muráň - Vernár - Poprad - Starý Smokovec - Vysoké Tatry


Vysoké Tatry - Tatranská Štrba - Štrba - Šuňava - Vikartovce - Hranovnica - Vernár - Dobšíná - Rožňava - Štítnik - Jelšava - Hnúšťa - Kokava nad Rimavicou - Detva - Zvolen - Banská Belá (smer Banská Štiavnica) - Hodruša Hámre - Horné Hámre - Partizánske - Topoľčany - Hlohovec - BA




Rád si prečítam vaše ďalšie odporúčania, ako obmeniť tieto trasy. V budúcom roku by som rád urobil pár trojdňoviek, t.j. jedna cesta tam a jedna späť a

ten deň medzi by som rád išiel niekam ďalej na východ (Dukla atď.). Poraďte nejaké 300 - 400 km zaujímavé kolečko. Vďaka.

Pridané: 26.12.2005 Autor: matus Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria