Anketa:
Moja Jawka 50 typ 20
ZdieľaťPridané: 20.01.2006 Autor: shushen
Čitatelia: 14625 [Vaše stroje - Moja motorka]
Jednoducho nesmrteľný kutáč, chrchel, pinčel, pekáč, pigas atď.
Milí priatelia motorkári! Moje meno je Lukáš a mám 15 rokov. Vyrastám na tom istom stroji, ako väčšina z Vás, ale nenašiel som ho v tejto rubrike. Tak som sa rozhodol opraviť to…
Kúpil som ho od bratranca, ktorému touto cestou chcem veľmi poďakovať, že mi poskladal niečo tak dokonalé.
![]() |
Bratranec Maťo skladá moju Jawku |
Je to Jawka 50, typ 20, ale mne sa nepáčili tie kryty a 20-kový volant, takže vyzerá ako 21. Rok výroby je 1967, ale prešiel všeličím a jeho znovuzrodenie a terajšia podoba sú aktuálne od októbra 2005. Je to prakticky bežný Pionier, ja som sa doňho naozaj zaľúbil. Spotreba perfektná, rýchlosť nejakú tiež dosahuje a človek sa na ňom perfektne naučí hádzať všetky tri kvalty a nenudí sa… A ten pocit z jazdy...
![]() |
Skúšobná jazda |
Na to, že ho mám iba od októbra, som na ňom už stihol dačo prežiť, napr.: skrývanie do kukurice (ktovie prečo, možno polícia), rôzne výlety po okrese, sem-tam nejaká tá porucha a tak ďalej…
![]() |
Podvečerná romantika |
Čo sa týka nakopávania, je to Jawa, tzn.: tri kroky roztláčania alebo nespočetne kopnutí do „kick štartéru“
![]() |
Pohľad zboku |
![]() |
Detail |
Všeobecné údaje
Jawu 20 začali vyrábať v roku 1966 (typ 21 v roku 1968) a výrobu ukončili v roku 1981. Je to jedno až dvojmiestny motocykel velmi ľahkej konštrukcie vyrábaný v Považských strojárňach.
Motor: dvojtaktný vzduchom chladený jednovalec, objem 49,9ccm, najväčší výkon 3,5k pri 6500 ot./ min., dvakrát uložený kľukový hriadeľ, karburátor Jikov 2917 PSb s, mazanie mastnou zmesou v pomere cca 1:33, zdroj prúdu: magneto 6V, 20 W, priemerná spotreba 3,5 l/ 100 km, dojazd minimálne 140 km(optimisti).
Prevodové ústrojenstvo: prenos hnacej sily: dvojlamelová spojka s korkovým obložením, beží v olejovom kúpeli, mechanické ovládanie.
Prevodovka: 3 prevodové stupne, neutrálne polohy mezi 1. a 2. a medzi 2. a 3. prevodovým stupňom. Maximálna rýchlosť 65 km/h. (dole kopcom s vetrom v chrbte aj 70)
Rám: Otvorený zvarovaný,jednoduchý, predné pérovanie teleskopickou vidlicou, zadné pérovanie po kružnici - kyvná vidlica s dvojicou teleskopických tlmičov. Prevádzkové brzdy bubnové, celonábojové, kolesá 16", pneumatika predná 2,50 x 16, zadná 2,75x 16.
Karoséria: poloskútrová, z ocelových plechov, nádrž pod odklopným sedadlom, objem 5,5 litrov, náradie umiestnené nad motorom pod predným krytom (pripevnené k očkám na ráme), hustilka umiestnená pod sedladlom.
Spotrebiče prúdu: Tlmené/diaľkové svetlo 6V 15/15 W, koncové svetlo 6V 5 W, bzučiak na striedavý prúd.
Pridané: 20.01.2006 Autor: shushen Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!