Anketa:
Ako išli Shushen a Ofca do Rakúska na Pionieri
ZdieľaťPridané: 02.06.2006 Autor: shushen
Čitatelia: 14560 [Mototuristika - Európa - Výlet]
Stretli sme sa po škole s plánom ísť sa previezť, no netušili sme kam. A keďže už sme dovŕšili 15 rokov a sme hrdými vlastníkmi občianskych preukazov, ako blesk z neba prišiel nápad: vezmime silostroj do Rakúska! A išli sme...
18.30 - Slovensko-rakúska hranica Berg. Rakúski colníci čučali jak puci. Blížili sme sa k nim a už z diaľky sme badali ich uprené pohľady na nášho pekáča... Keď sme pri nich zastavili, legitimovali sa a zložili prilby kvôli plnohodnotnej identifikácii, všimli sme si miernu rečovú bariéru, ktorú sme vyriešili vypnutím motora, na čo nám ľahko zrozumiteľným gestom naznačili, že môžeme pokračovať v jazde. Ale ako si staršie ročníky určite pamätajú, teplého Pioniera ťažko nakopnúť, nuž sme to vyriešili metódou "zaraď a tlač", na čom sa páni colníci náramne zabávali.
![]() |
18.37 - First stop, Wolfsthal |
![]() |
18.46 - Shushen, Hainburg |
![]() |
18.56 - Somewhere in Hainburg |
A takto sme ukončili náš výlet v Rakúsku.
Pridané: 02.06.2006 Autor: shushen Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!