Anketa:
Malý Rozsutec (1 343,5 m n. m.), Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Malý Rozsutec (1 343,5 m n. m.) je vrch na Slovensku nachádzajúci sa vo východnej časti pohoria Malá Fatra – konkrétne v masíve Krivánskej Malej Fatry.
Na Malý Rozsutec sa môžete vydať napr. po prejdení Jánošíkových dier a vrátiť sa potom do Terchovej. Hore sa ide pomerne náročnou cestou po skalách s početnými reťazami.
Fotogaléria:
05.03.2012 - Awia

05.03.2012 - Awia

05.03.2012 - Awia

05.03.2012 - Awia

05.03.2012 - Awia

05.03.2012 - Awia

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Slovensko |
Región: | Žilinský kraj |
Typ: | Vyhliadka |
Pridal: | Awia 07.03.2012 (08:38) |
Poloha: | N 49.246 E 19.102 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10093 |
Nadmorská výška: | 1343.5 m n.m. |
Povrch: | pešo |
Adresa, Kontakt:
wikipedia: Malý Rozsutec
wikipedia: Národná prírodná rezervácia...
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Výškový profil trasy:
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Salaš SYREX Zázrivá, Slovensko | Reštaurácia | 2.0 km S |
2. | Jánošíkove diery, Terchová, Slovensko | Prírodný úkaz | 2.5 km Z |
3. | Jánošíkova osada, Slovensko | Zaujímavosť | 4.4 km SZ |
4. | Terchová - socha Jánošíka, Slovensko | Zaujímavosť | 4.7 km Z |
5. | Rozhľadňa Terchovské srdce, Slovensko | Veža | 5.6 km Z |
6. | Trasa výjazdu Vychylovka - 10. Motoride stretko 2011, Slovensko | Trasa | 8.0 km Z |
7. | Kemping Belá - Nižné Kamence, Slovensko | Kemping | 8.2 km Z |
8. | Šútovský vodopád., Slovensko | Prírodný úkaz | 8.9 km J |
9. | miniKEMP Šíp Párnica, Slovensko | Kemping | 9.1 km JV |
10. | Trasa: Zázrivá - Oravská Lesná, Slovensko | Trasa | 9.6 km SV |

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!