Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1083 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29726
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17578)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12148)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Dukliansky priesmyk - pamätník, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Dukliansky priesmyk - pamätník, Slovensko - Bod záujmu

Dukliansky priesmyk (poľsky Przełęcz Dukielska, 502 m n. m.) je priesmyk (sedlo) v severnej časti Laboreckej vrchoviny, medzi vrchom Kýčera (579,0 m n. m.) a Porubským sedlom. Sedlom prebieha slovensko-poľská štátna hranica.

Dukliansky priesmyk je známy z obdobia 2. svetovej vojny Karpatsko-duklianskou vojenskou operáciou, pri ktorej v období od 8. septembra 1944 do 27. októbra 1944 zahynulo alebo sa zranilo až 85 000 sovietskych a 6 500 československých bojovníkov.

„Pamätník a cintorín príslušníkov 1. československého armádneho zboru“ je národnou kultúrnou pamiatkou, na cintoríne sú hroby s menami 1 265 padlých bojovníkov. Pod sedlom stojí kamenný pylón (výška 28 m) s monumentálnym súsoším „Vďaka matky sovietskemu vojakovi za oslobodenie“ a obradnou sieňou. Pred pamätníkom bola vysadená „Aleja hrdinov Dukly“. Priamo na štátnej hranici vztýčili na mieste bývalej „Pozorovateľne generála Ludvíka Svobodu“ 49 metrov vysokú vežu.

Články:

Fotogaléria:

12.03.2012 - Awia

Dukliansky priesmyk - pamätník, Slovensko - Bod záujmu

12.03.2012 - Awia

Dukliansky priesmyk - pamätník, Slovensko - Bod záujmu

12.03.2012 - Awia

Dukliansky priesmyk - pamätník, Slovensko - Bod záujmu

04.12.2010 - Matus

Dukla

16.05.2005 - marosSV

Pomník na Dukle

16.05.2005 - marosSV

Na Dukle

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Prešovský Kraj
Typ:Pamiatka
Pridal:Awia 09.03.2012 (13:59)
Poloha:N 49.415 E 21.699
Približná poloha:nie
Čitatelia:18884
Nadmorská výška:502.0 m n.m.
Povrch:asfalt

Adresa, Kontakt:

Dukliansky priesmyk

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Drevený kostol Bodružal, SlovenskoKostol6.9 km J
2.Bodružal - Drevený chrám sv. Mikuláša, SlovenskoKostol7.0 km J
3.Údolie smrti pri Dukle, SlovenskoPamiatka9.1 km JZ
4.Vyhliadková veža Údolie smrti, SlovenskoVyhliadka9.7 km JZ
5.Drevený kostlík Ladomirová, SlovenskoKostol11.0 km JZ
6.Nižná Jedlová, SlovenskoDedina13.4 km JZ
7.Vojenské múzeum Svidník, SlovenskoMúzeum15.8 km JZ
8.LVmoto.sk - motoshop, SlovenskoMoto shop16.4 km JZ
9.Havaj, SlovenskoDedina18.7 km J
10.Drevený kostol - Wislok Wielki, PoľskoKostol20.3 km V

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »