Anketa:
Bahenné sopky Berca, Rumunsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Geologická zaujímavosť Rumunska.
Najzaujímavejším útvarom tejto rezervácie sú bahenné sopky, niekoľko metrov vysoké útvary vzniknuté vyvieraním plynov a bahna z vnútra zeme. Vývery sa vyskytujú na troch rôznych miestach neďaleko od seba, nazývaných Malé bahenné sopky a Veľké bahenné sopky. Za dedinkou Beciu smerom na Arbanasi sa potom nachádza najmenej navštevovaný areál bahenných sopiek.
Plyny unikajúce z hĺbky okolo 3 000 metrov k povrchu zeme prechádzajú zvodnelými vrstvami ílu. Cestou strhávajú podzemnú slanú vodu a bahno, ktoré vynášajú k povrchu. Voda a bahno pretekajú cez okraj krátera, kým plyn sa uvoľňuje v podobe bublín. Bahno na povrchu vysychá a tvorí pomerne pevnú kužeľovitou štruktúru pripomínajúcu skutočnú sopku. Bahno vyvierajúce zo zeme je chladné.
Malé bahenné sopky sa nachádzajú tu.
Kým Veľké bahenné sopky, ako aj vývery za Beciu sú opustené a voľne prístupné, areál Malých bahenných sopiek je ohradený a vstup je spoplatnený.
Fotogaléria:
23.03.2013 - bubocbr

Detaily:
Stiahni si bod:
GPS súradnice sú len približné. (spravidla to znamená, že vás zavedú len do mesta, alebo obce kde sa daný bod nachádza) Pošli presné súradnice.
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina: | Rumunsko |
Región: | Buzau |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | bubocbr 27.03.2013 (11:25) |
Poloha: | N 45.339 E 26.708 |
Približná poloha: | áno |
Čitatelia: | 17972 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Bahenné sopky (malé) Berca, Rumunsko | Prírodný úkaz | 2.2 km S |
2. | Platoul Salin Meledic - Slaná náhorná plošina Meledic, Rumunsko | Prírodný úkaz | 18.2 km S |
3. | Focul viu - Živý oheň, Rumunsko | Prírodný úkaz | 25.2 km SZ |

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!