Anketa:
Diablova diera - vyvieračka rieky Veľká Svinka, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Vyvieračka rieky Veľká Svinka z Diablovej diery.
Pozri tiež: Ponor do Diablovej diery
Fotogaléria:
21.09.2014 - mucow

21.09.2014 - mucow

21.09.2014 - mucow

21.09.2014 - mucow

21.09.2014 - mucow

21.09.2014 - mucow

21.09.2014 - mucow

21.09.2014 - mucow

23.09.2013 - mucow

23.09.2013 - mucow

23.09.2013 - mucow

23.09.2013 - mucow

23.09.2013 - mucow

23.09.2013 - mucow

23.09.2013 - mucow

23.09.2013 - mucow

23.09.2013 - mucow

23.09.2013 - mucow

23.09.2013 - mucow

23.09.2013 - mucow

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Prešovský Kraj |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | mucow 30.09.2013 (07:22) |
Poloha: | N 49.011 E 20.847 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 11475 |
Povrch: | enduro |
Prístup:
Od Popradu po št. ceste 1tr. č. 18 na prechode Branisko v prvej zákrute (vracáku) s krížom ide cesta priamo do lesa. Po tejto lesnej ceste je po jednom kilometri čistinka s posedom a krmelcom. Potom ďalej okolo krmelca po trávnatej ceste v dĺžke štyristo metrov pod vyvieračku. Od cesty treba k samotnej vyvieračke vyjsť pešo po strmom svahu cca 100 metrov.
Prístupová cesta je v dosť dezolátnom stave(vyjazdené koľaje miestami blato).
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Ponor do Diablovej diery, Slovensko | Prírodný úkaz | 1.5 km SV |
2. | Enduro skratka: Spišské Vlachy - Branisko, Slovensko | Trasa | 5.4 km J |
3. | Spišský hrad (UNESCO), Slovensko | Hrad | 6.1 km JZ |
4. | DABAR - kabviareň - 40 druhov kávy, Spišské Podhradie, Slovensko | Občerstvenie | 6.8 km Z |
5. | Moto Style Planet s.r.o., Slovensko | Moto shop | 7.4 km Z |
6. | Motocross Široké, Slovensko | Motokrosová trať | 8.0 km V |
7. | Spišský salaš, Slovensko | Reštaurácia | 8.5 km Z |
8. | MX trať Spišské Vlachy, Slovensko | Motokrosová trať | 8.9 km J |
9. | Gejzír Sivá Brada, Slovensko | Prírodný úkaz | 9.1 km Z |
10. | Minerálny prameň pri Sivej Brade, Slovensko | Prameň | 9.1 km Z |

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!