Anketa:
Ponor do Diablovej diery, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Jaskyňa Diablova diera, ktorá je vytvorená v dolomitových vrstvách, je typickou ukážkou krasových foriem. Prístup k nej umožňuje sieť značených turistických chodníkov. Vytvorená bola vodami Veľkej Svinky, ktorá je pozoruhodná hlavne pre rozdvojenie toku rieky. Tento jav sa odborne nazýva bifurkácia (rozdvojenie) a je pri horských riekach východného Slovenska vzácny. Toto rozdvojenie má v prípade Veľkej Svinky jednu zaujímavosť. Existujú predpoklady, že časť vôd, ktorá mizne v Diablovej diere a preteká krasovými puklinami vo vrstvách dolomitu, vyteká v podobe prameňa na západnej spišskej strane pohoria juhovýchodne od dediny Poľanovce. Je preto pravdepodobné, že voda Veľkej Svinky pod Smrekovicou nekončí len v jednej riečnej sieti, ale že sa vlieva aj do Hornádu prítokom potoka Branisko. Voda z prameňa sa tak dostane do rieky dvoma cestami a paradoxné je, že odklonená časť pretekajúca Diablovou dierou oveľa skôr, ako hlavný tok Veľkej Svinky. Voda vystupuje na povrch v podobe vyvieračky a výškový rozdiel medzi ponorom a výverom je 60m.
Pozri tiež: Diablova diera - vyvieračka rieky Veľká Svinka
Viac tu: branisko-vg.webnode.sk/lokality/diablova-diera/
Fotogaléria:
21.09.2014 - mucow

21.09.2014 - mucow

21.09.2014 - mucow

21.09.2014 - mucow

21.09.2014 - mucow

21.09.2014 - mucow

22.09.2013 - mucow

15.09.2013 - mucow

15.09.2013 - mucow

15.09.2013 - mucow

15.09.2013 - mucow

15.09.2013 - mucow

15.09.2013 - mucow

15.09.2013 - mucow

15.09.2013 - mucow

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Prešovský Kraj |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | mucow 15.09.2013 (21:07) |
Poloha: | N 49.023 E 20.859 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9922 |
Nadmorská výška: | 1200.0 m n.m. |
Povrch: | šotolina |
Prístup:
Na vrchole Braniska odbočiť na šotolinovú cestu smerom k starému kameňolomu, po 500 metroch je po pravej strane tabuľka upozorňujúca na ponor. Na vrchole Braniska je turistická tabuľka. K ponoru sa dá dostať na hocijakom dopravnom prostriedku.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Diablova diera - vyvieračka rieky Veľká Svinka, Slovensko | Prírodný úkaz | 1.5 km JZ |
2. | Enduro skratka: Spišské Vlachy - Branisko, Slovensko | Trasa | 6.9 km JZ |
3. | Spišský hrad (UNESCO), Slovensko | Hrad | 7.4 km JZ |
4. | Motocross Široké, Slovensko | Motokrosová trať | 7.7 km JV |
5. | DABAR - kabviareň - 40 druhov kávy, Spišské Podhradie, Slovensko | Občerstvenie | 7.9 km Z |
6. | Moto Style Planet s.r.o., Slovensko | Moto shop | 8.5 km Z |
7. | Spišský salaš, Slovensko | Reštaurácia | 9.4 km Z |
8. | Gejzír Sivá Brada, Slovensko | Prírodný úkaz | 10.0 km Z |
9. | Minerálny prameň pri Sivej Brade, Slovensko | Prameň | 10.1 km Z |
10. | MX trať Spišské Vlachy, Slovensko | Motokrosová trať | 10.4 km J |
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!