Anketa:
Alberobello - mestečko kamenných domčekov, Taliansko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Alberobello – mestečko ležiace asi 40 km severne od talianskeho prístavu Taranto. Viac ako čokoľvek iné ho preslávili zvláštne stavby, takzvané //Prave bezi ina instancia (spustime skript max raz za 30 sekund), ktoré sa vyskytujú len v tejto časti Apulie. V meste ich stojí vyše 1500.
Jedná sa o kamenné domy, poväčšine valcového prierezu, nabielo omietnutými, so šedými strechami z voľne ložených kameňov. Niektoré z nich zdobia maľované symboly, ktorých význam sa mi nepodarilo zistiť. Aj keď turistický sprievodca uvádza, že pôvod stavieb je obostretý tajomstvom, od miestnych som sa dozvedel, že dôvody k ich výstavbe boli prozaicky ľudské – daňové úniky.
Nakoľko kraj sužovala chudoba a na tunajších kamenistých poliach sa okrem kamenia toho veľa neurodilo, jej obyvatelia nemali z čoho platiť každoročnú daň, ktorá sa vyberalo od domu. Tak prišli na spôsob, ako si z tunajších oválnych kameňov postaviť bez použitia malty obydlie, ktoré by sa dalo pred pravidelným príchodom vyberačov dní rozobrať. Jeho rozobratie vraj rodine trvalo jeden deň a za ďalšie tri - štyri dni ho dokázali postaviť nanovo. Nakoľko pri pravidelnom rozoberaní a stavaní získali potrebnú prax a zručnosť.
Domy, poskytujúce v horúcom lete príjemný chládok, postavené z miestneho, voľne dostupného materiálu, sa aj po zániku kráľovských vyberačov daní tešia veľkej obľube. Nakoľko sa už nemusia rozoberať, ich steny, na rozdiel od stredovekých trull, zdobí snehovobiela omietka. Tie najkrajšie z nich, premenené na kaviarničky a obchodíky pre turistov, spolu so zaujímavým kostolom, nájdeme južne od centra v uličkách vybiehajúcich z Largo Martellotta. V úzkych bočných uličkách čí na samotách za mestom môžeme natrafiť aj na pôvodne neomietnuté domy a premýšľať nad tým, či tu fyzika a gravitácia ešte platí.
Fotogaléria:
05.02.2014 - Pilgrim

05.02.2014 - Pilgrim

05.02.2014 - Pilgrim

Detaily:
Krajina: | Taliansko |
Región: | Apulia |
Typ: | Mesto |
Pridal: | Pilgrim 06.02.2014 (08:03) |
Poloha: | N 40.783 E 17.237 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9823 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!